Subscribe

06 Mei 2010

Bila Papa & Mama Berfacebook

Facebook_62644016x9

Sekarang ni, zaman memang dah canggih. Semuanya hanya di hujung jari saja. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, saya rasa banyak betul teknologi baru yang telah meresap dalam kehidupan kita sehari-hari. Facebook, twitter, blackberry, I-Phone, GPS, dan macam-macam lagi sudah menjadi kebiasaan untuk kebanyakan kita.

Tapi, apa yang nak saya cerita ini, bukan saja teknologi semakin canggih, malah mak bapak pun semakin canggih jugak. Dulu, ketika zaman friendster, myspace, & lain-lain – Papa dan Mama saya tak endah pun dengan itu semua. Malah, mama nak buka komputer pun jarang-jarang.

Semuanya bermula bila adik saya, Ameer pergi ke UK akhir tahun lepas. Waktu itu, Papa dan Mama sudah ada facebook, tapi belum lagi aktif. Itu pun, saya yang buatkan akaun untuk mereka. Jadi, kami banyak berhubung dengan Ameer melalui Facebook dan Skype.

Kata Mama, waktu dulu-dulu masa Papa menuntut di Australia, mereka hanya berbalas surat dan telefon sangat jarang sebab kos yang terlalu tinggi. Sekarang ini, melalui Skype, rasa macam tak berpisah pun dengan Ameer. Tiap hari boleh berborak dengan dia malah boleh buat video call, semuanya secara percuma!

Ada sesetengah kawan saya yang tak mahu ibubapa mereka ada dalam facebook. Tak ada privasi katanya. Tapi saya pula sebaliknya. Saya lebih suka kalau Papa dan Mama ada facebook sebab mereka akan lebih senang update dengan kegiatan-kegiatan saya dan siapa kawan-kawan siapa. Tak perlu untuk saya cerita satu persatu apa yang saya buat dan rasa. Boleh baca saja di facebook. Ini tentulah sangat berguna untuk saya yang tersangatlah jarang berborak dengan Papa dan Mama tentang aktiviti-aktiviti saya.

Kadang-kadang tu, sampai berebut nak guna komputer sebab nak berfacebook. Kelakar pun ada. Sekarang ni, Papa & Mama lah tukang komen setia di Facebook saya. Kalau ada status je, tentu akan ada yang komen. Tapi yang tak best, kadang benda-benda yang saya buat kat rumah pun ditulisnya. Haha. Ikutkan saja.

Kemudahan teknologi sebenarnya ada kebaikannya, kalau kita tahu dan pandai gunakannya sebaik mungkin. Facebook telah merapatkan hubungan kami sekeluarga. :)

Sekian.

P/S : Entri ini tidak ditaja oleh Facebook. :p

1 komentar:

Liza berkata...

my husband and i pun suka ber facebook, sometimes we are next to each other but we are chatting via FB

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan