Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

25 Ogos 2014

Kejutan Hari Lahir ke-27

image

SURPRISEEEEEE!

Tak terhidu dan terjangka langsung saya akan mendapat kejutan untuk sambutan hari lahir tahun ini.

Rasa macam tak  percaya sebab saya sendiri pun tidak merancang untuk membuat apa-apa sambutan sebab tidak rasa seperti telah mencapai apa-apa yang signifikan lagi setakat ini. Memang pelan nak lalui tarikh keputeraan saya secara biasa-biasa saja.

Awalnya, saya diajak oleh Hafiizh untuk menemani dia untuk ke satu majlis rumah terbuka hari raya di The Curve. Katanya majlis itu akan dihadiri oleh tetamu kenamaan, jadi saya kena pakai sepersalinan Baju Melayu lengkap. Entah kenapa tanpa banyak bicara saya setuju sahaja. Kebetulan memang berkelapangan ketika itu.

Ada juga saya tanya-tanya tentang siapa penganjur majlis itu, tapi dijawab oleh Hafiizh dengan jawapan yang tidak membuat saya ragu-ragu. Lagi pun, siapa yang tak hendak makan percuma kan? Pergi sajalah tanpa banyak soal.

Saya jemput Hafiizh di stesen LRT dan kami terus ke Mutiara Damansara. Hafiizh masih berpakaian biasa sedangkan saya sudah siap berbaju Melayu siap bersamping songket. Kata dia, konon hendak bertukar di The Curve.

Saya disuruh untuk tunggu sekejap di dalam kereta di tempat parkir kerana Hafiizh hendak menukar baju. Masa itu saya masih lagi tak dapat hidu apa-apa. Memang lurus betul! Hampir setengah jam juga saya tunggu dalam kereta. Hendak keluar jalan-jalan, saya segan sebab tengah pakai Baju Melayu penuh!

Bila Hafiizh turun mendapatkan saya, saya sudah naik hairan kerana dia masih belum bertukar. Memang pelik sangat masa itu sebab dia ajak saya untuk naik atas menemankan dia jumpa seseorang sebelum dia tukar baju.

Waktu itu, memang saya rasa pelik yang amat amat sangat sebab terpaksa pakai baju Melayu bersongkok dan bersamping di tengah-tengah gedung membeli belah di waktu malam! Tapi saya tebalkan muka saja sebab berpendapat kalau ada majlis, tentu bukan saya seorang yang berpakaian sedemikian.

Kami berdiri terpacak sebentar di depan pintu masuk Hotel Royal Bintang yang letaknya di The Curve. Kononnya Hafiizh tengah tunggu seseorang untuk hantarkannya samping yang dia tertinggal. Sibuk benar dengan telefon dia. Saya masa tu dah mula rasa pelik.

Tiba-tiba saya tertoleh ke restoran Johnny Rocket yang terletak bersebelahan pintu masuk Hotel Royal Bintang. Saya ternampak macam kelibat orang yang saya kenal. Dua kali pandang, rupanya yang saya nampak itu dua orang adik saya. Wah apa mereka buat di sini?

Saya beritahu Hafiizh. “Eh, Hafiizh. itu dua adik aku. Jom kita pergi saya?”.

Tiba-tiba, dengan tak semena-menanya dia menarik tangan aku menuju Restoran Johnny Rocket. Saya pelik. “Yang kau tarik tangan aku kenapa? Memang aku nak pergi sana pun. Kenapa kau yang teruja lebih?” kata saya dalam hati.

“SURPRISEEEEEEEE!!!!!!”

Saya jadi blur sekejap. Terdengar bunyi bising daripada para pekerja restoran Johnny Rockets menjerit-jerit. Lepas itu seorang demi seorang wajah rakan yang dikenali muncul. Baru saya perasan… rupa-rupanya…… ini semua satu helah!

Seluruh restoran menyanyikan lagu Happy Birthday. Saya terpaksa control macho ketika itu, sebab semua orang tengok saya. Kawan-kawan saya sibuk merakam gambar dan video. Saya pun meniup kek hari jadi berperasa coklat.

Terima kasih semua!

********************

Ribuan penghargaan kepada yang telah sudi datang membuat kejutan itu, dan juga semua yang telah tidak lupa memberikan ucapan selamat hari lahir tak kira di Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp, atau juga secara bersemuka. Saya amat-amat menghargainya.

Ia memberikan saya kekuatan semangat untuk bangkit dan terus menjadi manusia yang lebih baik di masa hadapan – kerana kehidupan dikelilingi oleh orang-orang yang istimewa ini.

********************

*Kek Hari Lahir saya telah dibuat khas oleh Shatira melalui Bakes and Bites. Memang sangat sedap! Boleh hubungi beliau melalui Instagram – @bakesandbites.

22 Ogos 2014

Mengenang MH17

image

Sambil menulis entri blog ini, saya sedang menonton keberangkatan tiba jenazah-jenazah MH17 di Kompleks Bunga Raya, KLIA.

Saya melihat satu demi satu keranda diturunkan dari perut pesawat Malaysia Airlines. Penuh  hormat, penuh takzim; mereka telah diberikan penghormatan negara dengan penglibatan penuh Angkatan Tentera Malaysia.

Ketika pintu van jenazah terakhir ditutup, maka bermulalah detik bertafakur serentak di seluruh Malaysia, menandakan tanda hormat dan solidariti rakyat Malaysia yang bersatu dalam kesedihan. Saya turut berdoa dan menyedekahkan Al-Fatihah buat mereka yang beragama Islam.

Secara peribadi, saya tidak mengenali semua mangsa-mangsa MH17, tetapi seperti rakyat Malaysia yang lain – kita semua terkesan dengan kejadian malang yang menimpa mereka. Sebuah perjalanan panjang yang mereka lalui – dari terhempasnya pesawat malang MH17 di Donetsk, Timur Ukraine – beberapa hari terhampar di tengah tanah lapang.

Kemudian dibawa ke Kiev, Ukraine, sebelum diterbangkan ke Armsterdam, Belanda untuk proses mengenalpasti. Dan akhirnya, pada hari ini – 22hb Ogos 2014 – mereka kembali ke Malaysia, destinasi yang sepatutnya mereka tuju.

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Tak dapat saya bayangkan perasaan kaum keluarga dan teman terdekat mangsa-mangsa terlibat. Sesungguhnya semua ini mengajar kita betapa rapuhnya kehidupan. Kematian boleh menjemput kita pada bila-bila masa  -  tatkala saat yang tidak terduga sekali pun.

Ini adalah isyarat. 
Isyarat untuk kembali bersatu.
Isyarat untuk kita semua agar jangan terleka.

Ya Allah, Ya Tuhanku, kau rahmatillah roh mangsa-mangsa MH17 terutamanya yang beragama Islam. Kau mudahkanlah perjalanan terakhir mereka dan berikanlah mereka kebahagiaan di dalam jannahmu. Sesungguhnya, hanya kaulah sebaik-baik perancang, dan kami percaya perancanganmu ini terselit seribu hikmah.

Moga sang durjana – petualang yang tidak berhati perut – sang dalang di sebalik tragedi malang ini tidak terlepas dari berdepan keadilan. Jangan dibiarkan mereka bebas lepas bernafas tanpa menerima hukuman atas perbuatan yang langsung tidak berperikemanusiaan ini.

Kepada Allah kita berserah.

Al-Fatihah.

16 Ogos 2014

Singapura 2014 (2) : Sekilas Pandang Kota Singa

image :: Pemandangan bangunan pencakar langit dari kaki Sungai Singapura ::

Sebaik sahaja mendaftar masuk di hostel lebih kurang pukul 2 petang, saya berehat seketika untuk mengumpul tenaga bagi meneruskan kembara. Kemudahan WiFi yang tersedia di hostel saya gunakan untuk menghubungi kedua sahabat saya iaitu Leng Zhong dan Keith bagi memberitahu keberadaan saya.

Sememangnya, Leng Zhong dan Keith sudah bersedia untuk menyambut kedatangan saya dan mereka juga akan tunjukkan saya persekitaran Kota Singa ini buat kali pertama. Beruntung juga saya kerana punya kawan yang bekerja di Singapura untuk bawa jalan-jalan dan menjadi pemandu pelancong.

Kebetulan pada hari ketibaan saya iaitu 1 Mei, Singapura juga cuti umum sama seperti di Malaysia sempena Hari Pekerja. Maka, dapatlah kawan-kawan saya itu luangkan masa untuk bersama saya. Memang saya sudah khususkan slot hari pertama untuk kembara bersama mereka, sebelum kembara solo sepenuhnya pada keesokan harinya.

Hostel saya terletak di Boat Quay, betul-betul berhadapan dengan Sungai Singapura. Kata Leng Zhong, kawasan ini sememangnya dekat dengan pelbagai tarikan di pusat Kota Singa ini. Untuk hari pertama, saya sekadar mengikut jejak langkah teman-teman saya yang tentunya lebih arif dalam memperkenalkan Singapura kepada saya.

image

Kami memulakan langkah dengan berjalan kaki dari hostel. Kami melalui sebuah lorong yang menghubungkan antara Boat Quay dan Clarke Quay. Lorong ini begitu membuatkan saya tertarik dengan lukisan yang terpamer di dindingnya.

Sekilas saya melalui lorong tersebut, membuatkan seperti saya sedang melalui terowong masa sepanjang sejarah Singapura kerana ia memaparkan perkembangan Singapura dari waktu pembukaan Singapura oleh Sang Nila Utama sehinggalah ke pembangunan pesatnya sebagai kota metropolitan hari ini.

image Di awal langkah perjalanan, sempat kami melalui bangunan Parlimen Singapura yang terletak di tengah bandar. Tidak jauh dari situ juga adalah bangunan parlimen Singapura yang lama yang kini dikenali sebagai The Arts House At The Old Parliament. Para pengunjung boleh memasuki bangunan yang kini dijadikan galeri seni ini dengan bayaran percuma.

Di dalamnya, sedang diadakan pameran koleksi puisi-puisi patriotik yang ditulis oleh penulis-penulis tempatan. Rasa sangat teruja membaca koleksi puisi yang disertakan dengan audio bacaan puisi melalui alat pendengar yang disediakan. saya dapat merasakan betapa puisi amat dihargai di sini dalam menyemai semangat cintakan negara. Antara puisi yang saya suka adalah puisi Singapore River kerya Lee Tzu Pheng :

image

Kami ambil masa lebih kurang 30 minit juga meneroka bangunan Parlimen Lama itu. Selepas itu, dua teman saya itu telah membawa saya menuju ke kawasan Marina Bay Sands melalui jalan pintas iaitu dengan memasuki The Fullerton Hotel. Saya difahamkan bahawa hotel tersebut adalah antara bangunan lama di Singapura yang menjadi mercu tanda kota raya sejak zaman sebelum Perang Dunia Kedua lagi dan pernah digunakan sebagai hospital dan pejabat pos. Saya mengagumi betapa bangunan lama sebegitu dapat dipelihara sebaik mungkin dan ditukar menjadi hotel mewah.

image

Sudah pasti, kunjungan ke Singapura buat pertama kali tidak akan lengkap sekiranya tidak ke Merlion Park. Struktur patung setengah singa dan setengah ikan ini sudah begitu sinonim dengan negara kecil ini. Saya ada letakkan gambar saya bersama Merlion tersebut di dalam entri blog saya sebelum ini.

Selepas puas bergambar di Merlion, perut terasa lapar dan saya sendiri pun belum makan tengahari lagi. Tetapi, tak tahu ke mana untuk mencari makan yang murah dan semestinya halal. Kedudukan kami ketika itu di Marina Bay – menyebabkan saya tidak ada banyak pilihan kedai makan yang bersesuaian. Setelah puas berjalan, kami terjumpa sebuah kawasan makan yang dikenali sebagai Makansutra di Gluttons Bay.

image

:: Makansutra di Gluttons Bay ::

Di sinilah tempat saya menikmati hidangan yang pertama di Singapura. Di dalam hati, saya berdebar juga kerana tak tahu status halal makana di situ. Ketika itu juga waktu saya melihat-lihat harga makanan di Singapura. Mujur ada sebuah gerai di situ yang menjual makanan Muslim. Mula-mula saya minta Nasi Goreng Cina, tapi mungkin orang itu macam tak begitu faham, jadi terpaksa redha dengan Nasi Goreng Kampung yang memang ada dalam menu mereka. Kalau tidak silap, harganya $ 6 Dollar Singapura.

Sekilas pandang saya melihat Singapura, terasa seperti tidak jauh berbeza dengan negara sendiri. Dengan populasi masyarakat yang lebih kurang sama, Singapura sudah tentunya berkongsi susur galur yang serupa dengan kita. Tidak hairanlah kedua teman saya Leng Zhong dan Keith tidak mempunyai masalah besar untuk menyesuaikan diri di sini.

Saya juga mengakui kata-kata orang yang saya dengar sebelum ini bahawa betapa bersihnya Singapura. Mungkin agak hiperbola pernyataan yang saya dengar itu iaitu ‘tidak ada satu sampah pun di tepi jalan’, tetapi secara umunya tempatnya memang bersih dan terjaga. Orang-orang yang saya temui setakat itu juga amat sudi membantu saya.

Selepas ini, saya akan tulis pula sambungan kisah berjalan dua teman di sebelah malam di Marina Bay Sands!

07 Ogos 2014

Hari Perhimpunan Keluarga Jamak 2014

Tumbuh  merimbun di tengah kebun,
Hitam-hitam si tampuk manggis;
Keluarga Jamak sama berhimpun,
Merai ikatan warisan Bugis.

Ahli Jawatankuasa HPKJ2014 (Kredit Gambar www.khirkhalid.com)

Akhirnya, selesai juga Hari Perhimpunan Keluarga Jamak 2014 yang diadakan pada 3 Ogos 2014 di Pusat Komuniti Bukit Bandaraya, Kuala Lumpur. Majlis yang diadakan sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri ini telah berjalan dengan lancar dengan kehadiran hampir 500 ahli keluarga yang terdiri daripada hampir 7 generasi keturunan Haji Jamak.

Ini adalah perhimpunan kali kedua diadakan setelah perhimpunan kali pertama diadakan pada  tahun 2008 di Putrajaya yang menghimpunkan hampir 800 orang. Sepatutnya, perhimpunan ini diadakan pada tahun lepas, tetapi telah ditunda ke tahun ini dengan skala yang lebih kecil.

Persiapan untuk mengadakan perhimpunan ini telah bermula lebih kurang 5-6 bulan sebelum majlis berlangsung. Saya memainkan peranan yang sangat kecil kali ini memandangkan menghadapi sedikit kekangan masa berbanding tahun lepas. Bagaimanapun, tabik hormat saya berikan kepada semua AJK yang lain terutamanya Uncle Pes yang begitu konsisten dan bersemangat untuk menjadikan perhimpunan ini satu kenyataan.

Pada hari kejadian, saya bertindak sebagai pengacara majlis sementara bagi menggantikan Dato’ Mahathir Lokman yang terpaksa datang sedikit lewat berikutan majlis di tempat lain. Oh ya, Dato’ Mahathir bukanlah seorang ahli keluarga Jamak, tetapi mempunyai pertalian saudara yang cukup rapat dengan kami.

Awalnya, sedikit gementar juga kerana saya tidak biasa mengacarakan majlis hari keluarga, lebih-lebih lagi yang besar sebegini. Tambahan pula dengan persiapan yang sangat sedikit kerana kesibukan berhari raya.  Tetapi ternyata ia adalah pengalaman yang sangat berharga yang boleh saya gunakan untuk kemudian hari.

Antara yang menarik ketika perhimpunan ini adalah pastinya makanannya! Makanan yang dihidangkang sudah semestinya menu istimewa negeri Johor yang tentu mengimbau kenangan ahli keluarga kepada kampung halaman. Hidangan seperti ; Laksa Johor, Beriyani Gam, Soto, Bandung Soda, Air Katira  menjadi habuan mereka yang datang. Tapi, saya tak dapat nak makan banyak pun sebab kena bertugas!

Sudah semestinya tidak lengkap Hari Keluarga kalau tiada hiburan. Majlis kali ini telah mengundang 2 buah kumpulan muzik iaitu sebuah kumpulan Samrah yang berasal dari Muar, dan sebuah lagi kumpulan Band yang asalnya dari Kontingen Polis Trafik Kuala Lumpur. Keadaan menjadi lebih meriah apabila ada ahli keluarga yang sudi ‘menyumbangkan’ suara mereka dengan acara karaoke. Selain itu, ada juga acara tarian poco-poco dan zapin/joget lambak yang diadakan secara spontan!

Acara kemuncak sudah semestinya acara  bergambar beramai-ramai! Disebabkan keadaan Dewan yang kecil, sesi bergambar terpaksa  dipecahkan kepada 4 sesi yang melibatkan 8 cabang keluarga Jamak. Ini jauh berbeza dengan sesi bergambar sebelum ini yang dapat membuatkan hampir 800 orang dalam satu gambar. Keseluruhannya, acara ini ambil masa lebih kurang sejam juga disebabkan tugas untuk menyusun ahli keluarga untuk 4 sesi itu.

Sesungguhnya, acara seperti ini saya fikir eloklah diteruskan. Mungkin boleh diadakan setiap dua tahun, dengan penglibatan komiti yang berbeza setiap kali. Tak perlu besar, sekurang-kurangnya majoriti ahli keluarga dapat bertemu semasa hari raya. Bagus juga, sebab dalam satu rumah terbuka dapat ‘langsaikan’ berjumpa dengan seramai mungkin saudara.

Salam Aidilfitri!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan