Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

28 Februari 2010

ASEAN NIGHT 2010 (Bahagian 2)

Maaf ya terlambat pula nak sambung cerita pasal malam ASEAN ini. Saya ada sedikit masalah hendak muat naik gambar-gambar. Tapi, tidak mengapa. Saya telah masukkan video persembahan tersebut ke dalam Youtube. Jom kita tengok!




20 Februari 2010

ASEAN Night 2010 (Bahagian 1)

Minggu lepas, IIUM Poetry Club telah dijemput oleh Persatuan Pelajar Indonesia UIAM untuk membuat persembahan pada ASEAN Night 2010. Cerita penuh akan menyusul kemudian. Saya dalam proses memuatnaik rakaman video persembahan kami ke dalam Youtube. Juga, ada gambar lagi yang tak sempat nak dimasukkan ke dalam PC. Maka, sementara itu ini beberapa gambar belakang pentas sebelum persembahan kami.



Zack & Arief. Zack buat persembahan bersama-sama kami. Arief pula, akan menjadi model untuk memperagakan pakaian kebangsaan Malaysia. Wah, tengok tu. Dah mula dah dia bermodel-modeling. :)Haaa ini Encik Sang Saka Bangsa kita. Dia terjumpa topi tu kat belakang pentas, lepas tu dok main-main. Tak pastilah itu perhiasan kepala dari negara mana. Ada sesiapa tahu?

Ini pula Cik Ika Syafiqah.
Dia tak buat persembahan, tapi datang memberikan sokongan. Terima kasih ya, cik Ika. Sebagai penghargaan, nah ambik hiasan kepala ni. Ewah, meliuk lintuk pulak tangan dia!

Bila pakai macam ni, terasa patriotik sungguh. Hehe. Dengan baju Melayu lengkap dan bendera Malaysia. Kredit kepada Kak Liza untuk tengkolok, dan Muslih untuk dokoh tu.

Dalam entri lepas ini, kita tonton persembahan kami ye!
.
.
.


17 Februari 2010

PIL 2 Presentation

I've just completed my Public International Law 2 presentation just now. The topic is regarding the international law of the sea. I was paired with Khair to present the legal issues in a problematic question given. Alhamdullillah, it went well. Although there are some questions posed by my fellow classmates which are pretty tough, I think I managed to answer it well.

The question revolves around the dispute between Malaysia and State A regarding the issue of the right of hot pursuit. It means that when a private vessel violates the laws of a particular state at it's territorial sea, the warships of the state which has authority from the government have the right to chase them and arrest them even though they have already passed across the border to the high seas. Quite an interesting topic indeed.

I represented State A while Khair represented Malaysia in the arguments.

I heard that the area of shipping law is on big demand right now. Since Malaysia is a maritime state - surrounded by the seas, it is one of the reason why law students should consider this field as one of their options. Click here to read about my PIL 1 presentation.
.
.
.

15 Februari 2010

Promo : HIKAYAT KENCANA

14 Februari 2010

Happy Chinese New Year!

Kepada rakan-rakanku yang berbangsa Tionghua, saya dengan sukacitanya mengucapkan

SELAMAT TAHUN BARU CINA
GONG XI FATT CHAI!

Semoga tahun baru ini, memberikan kesejahteraan dan ketenangan kepada anda semua bersama keluarga tercinta; begitu juga keamanan kepada kita semua sebagai rakyat Malaysia.

Kalau nak diikutkan, saya juga ada sedikit darah Cina. Tapi sikit sangatlah. Dalam 1/8. Kalau tidak silap saya, moyang sebelah bapa saya adalah seorang berketurunan Cina. Tapi, mungkin kerana sudah begitu bergaul dalam masyarakat Melayu, maka dari segi amalan budaya, keluarga saya tidak begitu mewarisi budaya itu.

Apa-pun, jom makan yee sang ni! Selamat menjamu selera!
Italic

05 Februari 2010

Inter-Mahallah Cultural & Debate Week 2010



The Inter-Mahallah Cultural & Debate Week is an annual program organized by the Mahallah Representatives Committees of all the Mahallat (colleges) in the International Islamic University Malaysia. It is aimed to promote cultural integration between the residents of the colleges to ensure unity and in the same time to search for hidden talents in the field of cultural and debate activities among the residents.

There were numerous activities held during the cultural fiesta between 4-9th of February 2010. Those includes competitions in - Cultural Performances, Poem Recitation, Singing, Nasyeed, and Debate in English, Malay, and Arabic. As you've already guessed, I took part in the poetry recitation competition.

This time, it is different because the poem should be either in English or Arabic. A quite odd thing, I should say; because having two different languages to be judged in a competition would be weird - in terms of its judging criteria.

Nevertheless, I entered the competition - representing Mahallah Ali bin Abi Talib. The competition was held at the Experimental Hall, IIUM.


I tried to induce a bit of Malay Literature into this competition, since it only allows poems in Arabic or English. Hence, I tried to search for poems that are originally written in Malay and translated into English. I flipped through the books at the libraries and found this poem : "Jambatan Emas Titian Waktu" by Zam Ismail. This piece was translated as "Bridges of Gold, Channels of Time".

Here is a part of it :

"My children, grandchildren, do remember

In times when you have all grown into adulthood

Five potential decades that are yet to come

Do not ever pawn the dignity of your language and race

You monstrously strip

Mountains, wild jungles, seas, and shores

Leaving us old folks at that time

Gaping speechless, with nothing

Bemoaning the history of the sorrow and sadness of

An independent nation

Yet each one still incarcerated and enslaved."


Quite a typical Malay poem, I should say. Discussing about the issue of independence and the survival of the nation. But that is one of my mission actually, to bring Malay poem to a higher level, for it to be understood by the international audience.

The panel of judges in this competition.

All in all, I have 2 suggestion to be made :

  1. In the future, the organizers should separate the categories into its language. We can't compare between an English poem recitation and an Arabic poem recitation. It's different.
  2. Introduce Malay poetry category. I know Malay Language is not a part of the university's medium language, but I bet it will attract a whole lot more people to participate. Trust me, there are a lot of gems to be found in this category.
  3. Introduce Pantun competition in the Inter-Mahallah Week. It would be interesting to see fresh, new, and raw talents to unearthed. IIUM Poetry Club would be more than willing to co-operate on this matter.

... And now, I leave you with the video of my recitation of "Bridges of Gold, Channels of Time". Thanks Kak Teha for recording!



.
.
.

04 Februari 2010

Petang Penghayatan Sastera - Edisi 4 Feb 2010

Acara baca puisi "Poetry Slam" yang diadakan di Kafe HS, UIAM adalah antara program berskala yang dianjurkan oleh Kelab Puisi UIAM sebagai salah satu usaha untuk mendekatkan puisi kepada masyarakat. Dengan mengambil pendekatan yang agak santai, acara ini telah berlangsung dengan jayanya sehinggalah tiba musim ke-3 yang membuka tirainya khamis lepas.

Kali ini, nama acara ini telah diubahsuai sedikit menjadi "Petang Penghayatan Sastera", namun masih mengekalkan konsep baca puisi santai. AJK pelaksana hampir kesemuanya terdiri daripada ahli-ahli baru yang belum pernah terlibat dengan acara Poetry Slam sebelum ini, namun; saya melihat semuanya bersemangat.

Mula-mula, semua nampak agak malu-malu untuk tampil ke hadapan mendeklamasikan puisi. Namun, setelah beberapa orang deklamator jemputan selesai membaca puisi, barulah nampak para hadirin pun teruja untuk ke lantai persembahan.

Begitu juga dengan juruacara. Asalnya, Arif diberikan mandat untuk mengendalikan acara berkenaan, namun secara tiba-tiba ada selepas 20 minit acara berlangsung, juruacara berganti-ganti antara kami. Berbanding acara sebelum ini, saya boleh katakan sesi khamis lepas, sebagai acara yang paling santai dan spontan.

Saya telah mendeklamasikan sajak saya sendiri yang berjudul "Doa Yang Bungkam". Oh ya, tema kali ini adalah - kemanusiaan, masalah sosial, dan ketaqwaan. Bagaimanapun, para deklamatro telah mengambil pembagai tema berbeza dalam penyampaian mereka.

Saya juga sempat menjual pantun yang berbunyi :

"Burung tempua menerjah mega,
hinggap bertamu di atas batu;
tak cukup dua ditambah tiga,
mengapa dimadu isteri nan satu?"
Tanpa dijangka, rupanya ada juga yang membeli. Maka, bermulalah sesi menjual-beli pantun. Sayangnya, para pemantun UIA tidak hadir ketika itu. Kalau tidak, pasti meriah acara berbalas pantun ini. Ada juga seorang hadirin yang menjual pantun, yang kemudiannya telah dibeli oleh 4 orang hadirin yang lain. Siapa kata pelajar UIA tak boleh berpantun? :)

Keseluruhannya, acara kali ni memang best. Bagi anda yang terlepas, jangan lupa untuk menghadiri satu lagi sesi "Petang Penghayatan Sastera" - iaitu :

Tempat : HS Cafe, UIAM
Tarikh: 18 Februari 2010
Masa: 5-6 Petang


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan