Subscribe

03 September 2009

Saya Anak Merdeka!!!

Kalau sekarang ini sedang dilaungkan sana-sini slogan keramat merdeka, saya juga merasainya pada waktu dan ketika ini. Tapi ini merdeka yang lain. Bukan bebas daripada penjajah, tetapi bebas dengan penuh rasa kelegaan. Sepanjang malam tadi saya tidak tidur untuk menyediakan pembentangan Public International Law 1 yang saya ambil dengan Dr Hisham Kamal.

Begitulah, kalau sudah kerja saat-saat akhir, mestilah rasa hati ini berdebar-debar sungguh. Sempat lagi pula itu, malam semalam menghadiri mesyuarat Syura Unit Kebudayaan UIA. Bila balik bilik, melihat soalan pembentangan itu, baru tangan merasa terketar-ketar. Aduhai, penangan tekanan saaat akhir rupanya yang menggerakkan jari ini menaip-naip papan kekunci ini. Oh, selepas ini tak boleh lagi begini.

Pembentangan pukul 2 petang, jadi memang harus bersiap-sedia. Saya berpasangan dengan Kak Aishah Fauzi membentangkan sebuah presentation yang bertajuk The Relationship Between National Law & International Law. Kami membahagikan tugas kami siap-siap. Masa diberi adalah 20 minit tepat. Tidak lebih, tidak kurang. Ala-ala mooting. Maka, secara tak semena-menanya, mulut kami pun terkumat-kamit bersuara dengan lantang menyatakan fakta dan komentar kami mengenai isu yang diutarakan.

Kak Aishah menumpukan terhadap isu sama ada Malaysia sebuah negara Dualist atau tidak. Beliau juga meyentuh isu berkenaan kemasukan customary international law terhadap undang-undang negara. Saya pula akan bercerita mengenai kemasukan undang-undang treaty ke dalam undang-undang negara. Alhamdullillah, pembentangan berjalan lancar. Semasa sesi soal dan jawab juga, saya dan Kak Aishah telah menjawab soalan yang datang dengan tenang. Syukur tidak ada soalan yang membunuh!

Oh, Selamat Menyambut Hari Kebangsaan!
(walaupun sedikit terlambat. :) )
.
.
.


2 komentar:

PENA CELORENG berkata...

I did go through yr write up about recep int law in Malaysia. Yess, we do hv to transform in order to suit and to practice. Writeup u sgt bagus. Kalau saya boleh tambah, the current trend is any new development in US n they applied it will become int law. n we will follow bcoz we think the new value benefited us, not only Malysia, everyworld. n US copied fm japan. rasanya cam tu laa

Azree Ariffin berkata...

Tuan Radzi,

thank you for your comment. I am still new in learning about this field and really appreciate that you went through the write-up. Actually, most of the points should be credited to my lecturer. Saya banyak tukar-tukar ayat saja. hehe.

Hmm, is it true about the current trend? If that is in practice, I think we must be really careful in selecting which International Law that we want to apply. If not, surely it will be detrimental to our values. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan