Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

31 Ogos 2010

Mencari Semangat Merdeka

Ketika tiba tanggal 31 Ogos setiap tahun, bergemalah di setiap penjuru tanah air akan laungan keramat “Merdeka! Merdeka! Merdeka!”.

Selalunya, yang paling bersemangat tentulah anak-anak kecil yang begitu teruja akan tibanya hari bersejarah ini. Cikgu di sekolah telah mengajarkan betapa kemerdekaan itu begitu penting untuk kita semua. Kerana kemerdekaanlah, kita semua hidup bebas lepas di tanah bertuah tercinta ini.

Itu cerita dulu.

Zaman kanak-kanak, ketika hati tulus mulus tanpa sebarang prasangka, laungan merdeka itu disambut dengan penuh keceriaan, dalam jiwa yang berkobar-kobar, meski kadang-kadang hati kecil itu tidak mengerti sepenuhnya apa yang berlaku. Diturutkan juga perlakuan orang di sekeliling.

Hari ini, ketika saya berdiri di bumi ini, terdetik sebentar dalam ruangan nurani, akan apakah yang telah berlaku terhadap benih semangat yang telah ditanam di hati anak-anak kecil itu. Apakah telah menjadi sebuah pohon perjuangan yang mekar dan subur di laman ibunda?

Sesekali, saya bertanya sendiri, apakah sebenarnya erti kemerdekaan bagi generasi baru seperti saya dan kamu? Adakah dengan hanya mengibarkan jalur gemilang dan melaungkan kata keramat “Merdeka” sudah cukup untuk membuktikan semangat patriotisme dalam diri? Atau adakah sekadar hanya mengimbau kejayaan masa silam yang mana akan terus melenakan kita dalam angan-angan masa depan?

Merdeka, merdeka, kucari di mana maknamu.

Ada orang kata, merdeka yang sebenarnya adalah apabila kita membebaskan diri daripada segala anasir penjajah baik di jiwa mahupun di minda. Pelbagai tafsiran yang timbul. Bebas juga tidak bererti kita lepas terus angkasa. Bebas terapung di langit biru, meskipun kaki terantai di bumi.

Kalaulah semangat merdeka itu boleh diandaikan seperti api yang membara, saya mengandaikan kini ia adalah api yang cukup malap sekali. Sudah lama kita tidak memarakkan unggun api itu dengan kayu api yang lebih banyak. Hanya mengharapkan kayu api yang telah disediakan oleh bapa-bapa kemerdekaan kita.

Setelah 53 tahun kita mengecap kemerdekaan, kita masih belum boleh mendabik dada akan segala pencapaian dan kejayaan. Seperti yang telah dikatakan oleh mantan Perdana Menteri, perjuangan kita belum berakhir. Malah, tak akan pernah berakhir, selagi kita masih menginjak di bumi kurniaan tuhan.

Mencari semangat merdeka. Entah di barat, timur, utara, mahupun selatan. Tak ada kompas yang boleh memberikan petunjuk arah yang betul. Ia ada dalam hati kita, dalam sanubari kita. Soalnya, sama ada bara api tersebut menyala, malap, atau padam.

Kitalah tuan empunya semangat itu.

29 Ogos 2010

Menginjak Langkah Di Bumi London

image

Alahai, rupanya saya belum lagi habiskan berblog mengenai cerita Kembara Eropah 2010. Sebelum saya semakin lupa ingatan, mari kita sambung pengembaraan kita. Kalau sebelum ini, saya sudah ceritakan mengenai perjalanan saya dari Manchester ke London, sekarang tibalah ke saat yang dinantikan, penerokaan ke kota yang selalu disebut orang seantero dunia, London!

image

Sebaik sahaja menjejakkan kaki di London, kami terus meluru mencari tempat penginapan kami. Butirannya telah saya ceritakan sebelum ini. Maka, tibalah kami ke hotel yang dicari. Hotel biasa sahaja sebenarnya. Tidak mahu bermewah-mewah sangat, sebab bilik itu pun sekadar tempat mahu melepaskan lelah setelah seharian berjalan menjejaki tempat orang.

Hotel itu namanya Excelsior Hotel. Sebenarnya, sepanjang blok ini pun penuh dengan hotel di bawah jagaan pemilik yang sama. Tapi namanya sahaja yang berbeza-beza. Nak kata hotel pun, kemudahan asas sahaja yang ada, tapi boleh tahan untuk perantau bag-packers.

image

Di depan hotel ini, ada sebuah taman yang dinamakan Argyle Square Gardens. Apa yang saya perhatikan gelagat orang putih ini, mereka suka sangat melepak di taman-taman. Kalau anda perhatikan mereka tergolek-golek di atas rumput sambil membaca buku atau pun berehat-rehat sesama yang tercinta, itu memang satu perkara yang biasa.

Pernah, saya cuba juga buat golek-golek macam tu, tapi tiba-tiba teringat yang anjing selalu lalu-lalang di taman-taman ini. Bingkas saya bangun. Alahai, tapi seronok juga bermalas-malasan begitu. Lagi satu, saya perhatikan yang rumah mereka tidak berpagar, tapi ironinya taman mereka pula yang berpagar. Jaga benar mereka.

image

Kalau hendak pergi bersiar-siar di London sebagai seorang pelancong yang baru pertama kali datang, eloklah kalau anda sewa bas Hop On Hop Off – The Original Tour. Di London, ada beberapa syarikat bas begini, tapi bas ini yang paling popular sekali.

Konsepnya sama sahaja seperti di KL, tapi bezanya bas di London ini tiada bumbung di tingkat atas. Jadi, kalau anda pergi melancong di musim panas, kena tahan sedikitlah terik mentari tu.

Anda akan diberikan sebuah alat pendengar, di mana anda boleh sambungkan ke suis yang ada di setiap tempat duduk di dalam bas untuk mendengar ulasan mengenai setiap tempat yang dikunjungi.

Oh, sebelum tu, tiket untuk bas ini anda boleh beli di setiap tempat perhentian, kerana akan ada pegawai-pegawai mereka di sana yang akan menguruskan pembayarannya. Malah, boleh juga melakukan transaksi menggunakan kad kredit. Saya sudah lupa berapa harganya, tapi di London ini, anda hanya boleh beli tiket untuk 1 hari. Kalau mahu tiket untuk hari kedua, perlu beli sekali lagi pada hari berikutnya.

image

Kelebihan duduk di tingkat atas bas ini adalah kita boleh menangkap gambar dengan lebih selesa dan mudah, disebabkan tiada apa yang dapat menghalang lensa kamera daripada menangkap pemandangan bangunan-bangunan sekitar. Sewaktu pagi itu, cuaca masih lagi molek. Jadi, banyak gambar yang telah kami ambil sepanjang perjalanan melintasi kota London.

Mari kita lihat antara gambar-gambarnya :

image

image

image

image

image

image

image

Begitulah lebih kurang saat-saat pertama saya menginjak langkah di bumi London. Selepas ini, akan saya ceritakan pula lawatan-lawatan ke tempat-tempat pelancongan di sana.

Wassalam!

26 Ogos 2010

An Explaination of a Confusion

Presented below is a strip of a Facebook post by a non-Muslim friend of mine that shows he is commenting on the issue of religious ban of the MU jerseys in a malicious way. Do take note that this occured several months ago during the World Cup season was on its peak.

I have no intention whatsoever to humiliate or provoke anyone, but i just would like to stress on the decrease and lack of respect  among some people on the religious laws or principles being discussed. I noticed that some people can simply make sensitive remarks without thinking the feelings or reactions of others.

Making it worst, the statements made are wholly incorrect to begin with. To some extend, it shows the “uncleverness” of the maker of the statement, as it is made out of perception and pure misconception.

At the instance of reading the post, my mind was straight away considering on lodging a police report, but then I didn’t proceed with it because i truly believe that this was an honest mistake without any criminal intention.

I truly hope, we do not repeat this kind of mistake that can threaten the peace and harmony of our country. Be it Muslims or Non-Muslims, all of us must learn to respect each others’ rights.

Enclosed herewith is my personal reply to the maker of the statement on explaining tha clear misconceptions he had. And I’m glad he accepted it with an open heart. :)

explaination

Thank you for your respond.

To explain about this, we need to understand that the issue was raised from an Islamic point of view, for Muslims.

Now, I am not in a position of authority to explain about the issue from an in-deph analysis. But, what I could say is that this issue has been brought up by some Islamic scholars and was clearly replied by the Perak Mufti as follows:

"A fatwa on the matter is not necessary as it is clearly wrong for Muslims to wear shirts with devils and other unIslamic symbols because it is against the teachings of Islam."

You see, from my own humble opinion, being a Muslim does not only mean that we need to perform rituals or worships in a Mosque. It is an overall thing that relates to every single aspects of our life. From the time we were born, to our death, and beyond.

Hence, when we have a faith in a religion, it is only logical for us to act in a manner that reflect our faith and believe, including small things such as some icons on a shirt.

It has been mentioned in the Al-Quran, that we will be judged even on the smallest things in life. Here, it is important to understand that life has a purpose and we believe that god won't put any of it to waste.

Here's a simple analogy.

When you have a wife, do you love your wife? Off course, you do. Hence, you will make sure everything you do will not upset your wife's feeling. This includes wearing clothes given by another women.

Well, this maybe not a good analogy, but you get the picture, right?

Same goes to Muslims. If we do believe and have faith in God, we will make sure everything we do will not conflict with our love to God, even the most tiniest of things, such as a devil icon on a jersey.

We always think from the view of a human being. Sometimes, we need to also consider how does God view us from above. When dealing with religious matters, we must always consider the most important factor -God. And thats is the most basic foundation in any religion, for that matter.

In this juncture, I truly hope that we will respect not only other religions, but also the people holding authority in that religion (in this case, the Mufti). When giving negative comments about other religion's law, we are simultaneously questioning the foundation of truth of that religion - which is a very dangerous thing to do.

There are a lot of people out there whom are irrational when it comes to this sensitive issues - sometimes contradicting the teaching of their own religion themselves (these are the ones that we call the extremists).

However, healthy discussions are always welcomed. It is important that we maintain a good understanding of each other's believes. I hope my explaination have shed some light on your concerns.

Regards!

25 Ogos 2010

LIRIK : Cerminan Realiti

 

 

CERMINAN REALITI – sebuah manifestasi impian yang menjadi realiti. Inilah lagu pertama yang mana liriknya saya tulis. Terima kasih kepada komposer Rosli Ahmad yang telah memberikan peluang berharga ini untuk bergandingan dalam penghasilan single ini. Beliau saya sifatkan sebagai seorang mentor yang sangat tak lokek berkongsi ilmu dan pengalaman, malah saya merasa begitu senang sekali bekerja dengan beliau. InsyaAllah akan ada lagi bingkisan selepas lagu ini.

Paling menarik, lagu ini ditempah khas untuk dijadikan lagu tema drama “Cermin Dua Muka” yang akan menghiasi kaca tivi di RTM2 pada 4 September akan datang. Sewaktu saya diberikan melodi lagu ini, saya dikhabarkan bahawa lagu ini sebenarnya sudah ada liriknya sendiri, tetapi diberikan amanah kepada saya untuk menulis semula senikatanya dalam bentuk yang lebih santai.

Tuan Rosli Ahmad telah memberitahu saya bahawa penerbit drama ini mahukan sebuah lagu yang santai, meskipun jalan ceritanya tampak sedikit berat. Maka, saya telah menggalas cabaran pertama yang beliau kemukakan, dan terhasillah lirik dengan tajuk asal - “Cermin Hidupku”.

Secara dasarnya, lagu ini saya nukilkan dengan lirik yang mudah dan santai, sesuai dengan konsep yang diminta. Berkenaan cerita pula, oleh kerana saya masih kabur berkenaan drama tersebut, maka saya putuskan untuk menghasilkan sebuah senikata yang umum, tetapi masih pada landasan gerak cerita “Cermin Dua Muka”.

Ditambah pula dengan vokal gemersik Intan Nor Saina, saya amat harapkan agar bingkisan pertama ini akan menghiburkan para pendengar. Berikut saya perturunkan lirik lagu ini untuk tatapan anda semua.

CERMINAN REALITI
Lagu : Rosli Ahmad
Lirik : Azree Ariffin

Artis : Intan Nor Saina


Mengimbau waktu silam
Kenangan tak terpadam
Cerita kehidupan.


Segala yang berlaku biar berlalu
Jalan berbatu penuh liku.


Kini datang menjelma di depan mata
Bagai membawa mimpi lama
Kau cerminan cahaya dari tirai semalam
Meski kadang tampak berbalam.


Walau apa pun halangan yang menanti
Sinar mu terpancar di hati
Dalam pandangan kan bersemi
Selamanya ‘kan abadi.
Kau dan aku pun bersatu
menggapai impian indah itu.


Di sini kuberdiri
bersama teguh di sisi
cerminan realiti.

19 Ogos 2010

Hari Ulang Tahun Keputeraan ke-23

IMG_0179

Tanggal 19 Ogos.

Tarikh keramat yang punya makna yang cukup besar bagi saya, setiap tahun. Pada tanggal inilah pada 23 tahun lepas, saya dilahirkan sebagai putera sulung kepada Papa dan Mama. Bertempat di Pusat Perubatan Pantai, Kuala Lumpur; segalanya bermula untuk seorang insan bernama Azree Ariffin – yang membawa erti “kekuatanku adalah kebijaksanaan”.

Seingat saya, bonda menceritakan bahawa tidak lama selepas kelahiran, saya telah mengalami demam panas sehingga terpaksa disuntik belakang badan saya untuk diambil airnya. Resah dan gundah terbit di hati nenda, yang telah banyak membantu membesarkan saya bersama bonda. Dan, masa pun berlalu.

Alhamdulillah, saya sembuh dan terus menjalani kehidupan seperti kanak-kanak yang lain. Membesar di bumi Kuala Lumpur. Menjadi seorang anak kota yang mengejar sesuatu yang dirinduinya. Rindu kepada angin jagatraya yang tenang dalam rimbun perkasihan.

Dan hari ini, datang kembali saat itu. Saya bukanlah seorang yang menyambut hari ulang tahun kelahiran dengan rasa teruja. Sekadar menerima kehadiran tanggal tersebut dengan rasa syukur dan berterima kasih atas nikmatNya yang telah diberikan sepanjang kehidupan 23 tahun ini. Doa dan rindu sudah cukup membahagiakan hati saya.

IMG_0162

Semalam, saya telah dikejutkan dengan sebuah sambutan hari jadi yang amat saya tidak sangka-sangka. Asalnya, hendak keluar minum-minum sahaja dengan seorang teman di tempat biasa. Saya dapat mengagak bahawa ada tentu ada apa-apa yang akan dilakukan. Tapi, tidak mengharapkan apa-apa. Hujan yang lebat turun pun telah melenyapkan pelbagai spekulasi yang dibuat.

Tiba di restoran, saya disambut teman saya itu. Keadaan seperti biasa saja. Saya juga masih belum selesai menenangkan diri setelah basah kuyup terkena hujan. Duduk saja di kerusi, tiba-tiba datang sebuah kek berhias lilin yang dinyalakan dari belakang.

“Happy Birthday to You, Happy Birthday to You, Happy Birthday to Azree, Happy Birthday to You!”

Terharu sungguh! Aduhai saya tak pernah rasa dihargai sebegini. Kali pertama mendapat sambutan kejutan seperti ini. Dari balik dinding, muncul pula dua lagi teman yang datang jauh dari Shah Alam semata-mata untuk meraikan hari lahir saya. Dan senyum pun menguntum, menjadi bunga di hati.

Kepada kalian, saya ucapkan berbanyak-banyak terima kasih. Kata-kata tidak dapat menggantikan rasa penuh penghargaan saya terhadap ingatan kalian. Anda tahu siapa diri anda!         IMG_0170 

Sebagai pelengkap kepada Kek Secret Recipe itu, diiringkan sekali dengan donut Big Apple yang dibawakan khas dari Shah Alam. Bersamanya, saya pesan segelas air limau madu.

Segalanya sangat istimewa. Hari yang istimewa, teman yang istimewa, tempat yang istimewa. Restoran Tropika Corner di Taman Melati yang menjadi rumah makan hinggap kami telah memberikan layanan yang terbaik, dan khabarnya mereka begitu sporting berkomplot dengan teman-teman saya untuk menjayakan sambutan mengejut ini.

Oh, kecuali satu.

.

.

.

.

.

    IMG_0175Ya, saya telah dibaling tepung. Boleh pula, selepas kami hendak beredar  keluar, dengan berpura-puranya, mereka telah buat-buat sibuk, dan masuk ke dalam restoran kembali. Saya pun hairan. Mungkin tertinggal barang agaknya.

Rupa-rupanya, ada agenda yang belum habis lagi! Oh, tak mengapa tak mengapa.

Ada ubi ada batas, ada hari boleh balas. Hahah! Dendam kesumat ini akan saya simpan ke hari lahir kalian ya! Tunggu sahaja!

IMG_0177

Esoknya, semasa tarikh hari lahir, saya telah kembali ke rumah, kepada keluarga tercinta untuk berbuka puasa bersama mereka. Dan, inilah kek yang telah dibeli untuk sambutan keluarga. Chocolate Indulgence dari Secret Recipe.

Saya bahagia dan gembira kerana ada orang-orang yang istimewa ini di sekeliling. Terima kasih atas segala sokongan dan perhatian. Kamu semua memang terbaik sungguh!

Saya tinggalkan anda dengan pautan ke entri hari lahir saya tahun lepas : Selamat Hari Lahir ke-22, Azree!

Wassalam!

16 Ogos 2010

Kejohanan Wajadiri Nasional Silat Cekak Hanafi 2010

IMG_0155

Asalnya saya sepatutnya menjadi Penyelaras Program bagi acara ini. Sudah bermesyuarat dan memulakan kerja-kerja awal pun. Hajatnya, hendak menyumbang sesuatu kepada Persatuan Silat Cekak Ustaz Hanafi, yang mana saya merupakan ahlinya. Ahli tak aktif sebenarnya. Saya dah lama tak turun training latihan silat. Belajar pun belum lagi habis. Tak apa, itu cerita kemudian.

Nak dijadikan cerita, setelah menerima tugasan untuk Wajadiri Nasional ini, tiba-tibalah saya mendapat perkhabaran bahawa UIAM juga terpilih untuk menjadi penganjur Pesta Pantun MAKUM 2010 – yang mana dah lama saya nantikan. Maka, waktu itu bermulalah dilema saya. Akhirnya, saya memilih untuk menjadi Pengurus Program Pesta Pantun MAKUM 2010 dan meletak jawatan sebagai Penyelaras Program dalam Kejohanan Wajadiri Nasional Silat Cekak Hanafi 2010.

Tarikh yang terlalu dekat membuatkan saya terpaksa mengorbankan salah satunya kerana bimbang tidak dapat memberikan tumpuan kepada keduanya. Program Wajadiri berlangsung pada 31 Julai, manakala Pantun pula bermula 6 Ogos. Seminggu bezanya.

31072010712

Saya dan Fiza – gandingan pengacara untuk Wajadiri 2010.

Tapi, nak mengelak macam mana pun, akhirnya saya pun dengan tak sengajanya, termasuk juga di dalam AJK Wajadiri pada saat-saat akhir, yakni kurang seminggu sebelum acara berlangsung. Oleh sebab mereka menghadapi masalah mencari seorang juruacara lelaki, maka saya pun menjadi bidan terjun dengan berat hatinya (padahal memang mahu!) menawarkan diri untuk membantu.

Ini kali pertama saya mengacarakan sebuah program bertaraf kebangsaan. Satu pengalaman yang baru untuk saya yang hanya setahun jagung berada dalam bidang juruacara. Hati tidak terlalu berdebar-debar sangat, sebab program ini bersifat formal. Maksudnya, saya hanya perlu membaca skrip pengacaraan tanpa perlu menokok tambah apa-apa dalam percakapan.

Saya telah digandingkan dengan Fiza, seorang teman dari Kulliyyah Sains Kemanusiaan dengan major Sains Politik. Saya sangat senang sekali bekerjasama dengan beliau kerana beliau sangat cekap dalam membuat kerja dan merupakan seorang pengacara yang begitu berpengalaman. Beliau bertanggungjawab untuk skrip, kerana saya kesuntukan masa untuk mengedit atau juga menulis skrip yang baru.

Cabarannya, kami sangat-sangat kabur akan perjalanan program. Saya rasa, inilah pengalaman pertama kali yang saya sangat tak bersedia untuk menjadi juruacara, di mana, banyak maklumat penting saya dapat pada saat akhir. Sungguh kelam kabut. Bayangkan, malam sebelum acara, softcopy skrip telah terpadam dengan tak sengaja dek kerana virus, dan pagi esoknya pula, kami menghadapi masalah untuk mencetak skrip itu. Macam-macamlah berlaku.

39700_1400109801015_1180406029_31172875_2633291_n

Oh, perlu juga saya nyatakan, tetamu kehormat untuk acara ini adalah Speaker Dewan Negara! Kontinjen juga datangnya dari pelbagai IPT dan sekolah-sekolah seluruh negara, termasuklah pusat-pusat latihan. Jadi, protokol itu sangat penting.

Kami mengacarakan dua sesi, iaitu majlis perasmian pada waktu pagi dan majlis penutup pada waktu petang. Untuk pengetahuan, sewaktu sesi pembukaan, kami belum siap pun skrip untuk penutup. Boleh pula tu, saya buat kerja pantun sewaktu antara kedua-dua sesi di pejabat bahagian pembangunan pelajar, sementara Fiza bertungkus-lumus menyiapkan skrip. Aduhai, nak buat macam mana, tersepit antara dua tanggungjawab.

Alhamdulillah, meski banyak dugaan dan kelam-kabut di saat-saat akhir, selesai jugalah kami langsaikan tanggungjawab yang telah diamanahkan. Penat itu, memang penat. Saya tidur hanya dua jam sahaja lantaran mahu menyiapkan skrip yang telah terpadam. Tapi, segalanya berbaloi. Yang penting, adalah pengalaman yang sangat berharga – yang tak mungkin akan dapat saya peroleh dengan cara lain.

Oh, cerita selepas habis program belum lagi habis. Dalam penat-penat, boleh pula saya pergi UKM pada waktu malamnya. Untuk apa? Nanti kita sambung cerita!

Wassalam!

13 Ogos 2010

Ramadan Datang Lagi!

Sudah masuk bulan Ramadan. Seperti tahun-tahun sebelumnya, saya melaluinya dengan cukup sederhana. Tahun ini, tidak ada apa persiapan sangat yang saya buat. Lantaran kesibukan dengan Pesta Pantun MAKUM 2010 yang tarikhnya jatuh sejurus sebelum awal Ramadan, sedar-sedar saja sudah hendak mula puasa.

Biasanya, saya tak ada masalah sangat hendak memulakan puasa pada hari pertama. Malah, tarikh 1 Ramadan itu sebenarnya memang waktu kemuncak dalam memulakan azam untuk memperbanyakkan ibadah sepanjang waktu yang mulia ini. Moga-moga akan berkekalanlah azam tersebut.

Iftar pertama, memang sudah jadi tradisi untuk diadakan bersama keluarga tercinta. Itu sudah wajib. Juadahnya biasa-biasa sahaja, tidaklah ada apa yang berbeza, tetapi yang penting saat-saat bersama keluarga itu. Lagipun, rumah saya sangat dekat dengan kampus. Daripada berbuka seorang di mahallah, baiklah saya balik rumah menemani keluarga.

Setakat itu sahaja cerita awal Ramadan kali ini. Maafkan saya sebab meninggalkan blog ini sangat lama sebelum ini. Pertamanya, saya sangat sibuk dengan PPM’10 sehinggakan tak sempat hendak buat entri baru. Keduanya pula, ada sedikit masalah dengan sambungan internet di bilik kolej kediaman. Ini pun baru boleh sambung balik.

Baiklah, sehingga sini dulu. Mahu pergi ke Bazaar Ramadan membeli juadah berbuka.

Selamat berpuasa!

12 Ogos 2010

Dari Manchester Ke London

Kita sambung cerita Eropah. Tapi kali ini, biarlah gambar yang berkata-kata. Kali ini, rakaman perjalanan dari Manchester ke London. Tidak banyak yang hendak diperkatakan. Nikmatilah gambar-gambar ini.

image Di stesen bas Manchester. Canggih sistem di sini. Boleh tempah tiket melalui internet. Cara boarding pun macam nak naik pesawat!

image

Bergambar berdua antara Encik Rambut Serabut dan Encik Kembang Semangkuk. Muahaha!image

Lebuh raya sepanjang perjalanan.image

Sudah mula masuk sempadan kota London.image

Baru sampai London, di stesen bas. Ameer sedang berkira-kira nak beli peta atau tidak. Ini kali ke-tiga dia ke London.image

Ini muka orang baru pertama kali sampai ke London. image

 image

image

Sambil-sambil tunggu Ameer pergi beli tiket, saya pun ambillah gambar. Manusia jalan macam robot. Semua laju dan tak berhenti. Kalau di Malaysia, tak pernah pula teringin nak bergambar di stesen LRT. Hahah.image

Di dalam tube. Kebetulan, masa ambil gambar ni, mamat sebelah tu pun pandang kamera juga. Hah, takpelah. Sepanjang hayat saya akan ingat muka kamu. Huhu.image

Ya…Kami sudah sampai ke London! Nak pergi ke mana pula? Lepas ni sambung lagi!

Pesta Pantun MAKUM 2010 – Bingkisan Awal

39110_118850581496460_101007643280754_108875_7697919_n

Apa yang ditunggu telah pun berlalu. Segala jerih-perih yang dilalui selama hampir setengah tahun perancangan kini telah dinyatakan melalui kerjasama yang padu oleh para generasi baru pewaris budaya bangsa. Pesta Pantun MAKUM 2010 telah meninggalkan kenangan manis yang bukan sedikit kepada saya dan juga teman-teman seperjuangan.

Adalah menjadi impian saya untuk mengembalikan zaman kegemilangan budaya berpantun di kalangan para mahasiswa IPTA yang saya percaya semua punya minat yang mendalam terhadap warisan bangsa ini. Namun, mungkin kerana beberapa masalah teknikal, Pesta Pantun MAKUM yang telah diadakan seawal tahun 1997 tidak konsisten dari segi pelaksanaannya. Sekejap ada, sekejap tak ada.

Kerana itu, saya beria-ia untuk melaksanakan Pesta Pantun MAKUM 2010 di UIAM. Melihat kepada perkembangan terkini, tidak banyak IPTA yang sanggup untuk menganjurkan pertandingan ini lantaran kurang kepakaran dan kemahiran. Mungkin benar, bagai dikata.

Hendak menganjurkan pertandingan pantun tidaklah semudah menganjurkan sebuah pertandingan nyanyian atau pun tarian yang hanya memerlukan satu sesi persembahan sahaja, kemudian hakim membuat pengadilan dan setelah itu boleh tahu siapa pemenangnya.

Tidak, sama sekali tidak sedemikian. Pertandingan pantun ini, umpama sebuah perlawanan bola sepak yang menggunakan konsep liga, yang mana kalau ada sebarang perubahan dari segi bilangan peserta, pasti akan mempengaruhi format pertandingan, yakni dari segi kumpulan, peringkat, dan bilangan sesi pertandingan.

Oleh sebab kurang kefahaman mengenai format ini, maka selalulah berlaku salah faham ketika sesi taklimat pesta-pesta pantun terdahulu, tidak semestinya di bawah anjuran MAKUM. Yang lebih bahayanya, kadang-kadang salah faham ini boleh mengundang pergaduhan! Sangat sedih jika ia benar-benar berlaku, lantaran ia bukanlah sebahagian daripada semangat pantun hatta MAKUM sekali pun.

Atas sebab demikian, Pesta Pantun MAKUM 2010 telah saya rencanakan dengan tujuan utama untuk mengeratkan silaturahim antara pemantun-pemantun dari pelbagai universiti. Pertandingan itu sebenarnya letak duduknya adalah nombor dua. Yang pertama adalah persahabatan dan perjuangan untuk membudayakan seni warisan berpantun di kalangan generasi muda.

Antara pembaharuan yang saya lakukan adalah dengan memperkenalkan Bengkel Pemantapan Pantun yang mana di dalamnya terkandung pengisian yang berupa ilmu berguna berkenaan budaya berpantun. Malah, bengkel yang dikendalikan oleh Tuan Noorhisyam Razali ini juga telah menyelitkan unsur ice-breaking yang mana adalah sangat penting untuk para pemantun dari pelbagai universiti diberikan peluang untuk berkenalan.

Dalam situasi pertandingan pantun yang tegang dan penuh tekanan, saya kira adalah tanggungjawab penganjur untuk memikirkan cara untuk merapatkan hubungan antara peserta. Saya sendiri pernah menjadi pemantun, dan saya faham situasi pertandingan itu kadang-kadang membuatkan pemantun tidak memberikan tumpuan terhadap merapatkan hubungan dengan IPTA lain – sedangkan, inilah masa untuk meluaskan jaringan!

Keduanya, sesi perlawanan pantun persahabatan! Oh, saya suka sangat sesi ini. Dari dulu, saya mendengar cadangan untuk menyatukan pemantun dari pelbagai universiti dalam satu pasukan, tetapi belum lagi melihat ianya dilaksanakan.

Di Pesta Pantun MAKUM 2010, impian ini akhirnya tercapai apabila 6 pasukan yang tidak layak ke separuh akhir, diminta untuk menghantar seorang wakil untuk dipisahkan menjadi 2 kumpulan yang berbeza. Waktu inilah kita dapat melihat betapa pemantun-pemantun ini benar-benar bersatu! Saya sangat gembira melihat perkembangan ini.

Begitulah antara bingkisan-bingkisan awal berkenaan Pesta Pantun MAKUM 2010.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan