Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

15 April 2010

Karnival Bahasa Kebangsaan Putrajaya 2009

Entri ini sebenarnya dah agak lambat diblogkan. Dah tajuk pun tahun 2009. Tapi saya harus blogkan juga untuk tujuan pendokumentasian aktiviti-aktiviti kesenian saya.

Bulan Oktober setiap tahun adalah Bulan Bahasa Kebangsaan. Maka, banyaklah aktiviti yang dianjurkan oleh pihak Dewan Bahasa & Pustaka dalam memeriahkan sambutan berkenaan. Saya sebenarnya hendak puji DBP sangat-sangat akan sambutan tahun lepas yang saya lihat sangat meriah. Memang nampak sangat DBP berusaha untuk menjadikan sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan ini satu acara yang berskala besar.

Buktinya, diadakan Karnival Bahasa Kebangsaan yang dibuat di beberapa tempat seperti di Kelantan, Kuala Lumpur, dan Putrajaya. Yang seronoknya, ada sayembara deklamasi puisi di setiap karnival ini. Sudah tentunya para deklamator seantero negara amat teruja dengan perkembangan ini.

Saya juga turut menyertai Sayembara Deklamasi Puisi Bulan Bahasa Kebangsaan Peringkat Putrajaya. Peringkat saringan sayembara ini diadakan hari Khamis. Agak kurang sesuai sebenarnya. Saya sendiri tak faham kenapa ia diadakan pada hari kerja. Mungkin ada beberapa kekangan lain agaknya.

IMG_0949

Saya tiba di Bangunan Perbadanan Putrajaya pada awal pagi. Boleh dikatakan antara yang terawal juga sampai. Nasiblah tidak sesat. Senang juga nak mencari jalan ke Putrajaya. Saya bertolak dari rumah di Petaling Jaya sebab kereta ada di rumah.

Awalnya, tak bersemangat sangat hendak turut serta kerana dibebani dengan tugasan-tugasan pembelajaran. Tapi, bila difikir-fikirkan kembali, sayembara deklamasi puisi bukan diadakan selalu. Biasanya hanya setahun sekali saja. Jadi, pergilah juga saya ke bumi Putrajaya itu.

IMG_0950

Sebelum masuk ke Panggung Experimental, kami dikehendaki mendaftar terlebih dahulu dan mencabut undi giliran persembahan. Gambar di atas ini adalah Abang Amran –pendeklamator hebat yang sangat bersemangat memperjuangkan dunia deklamasi ini.

Saya mendapat cabutan undian ke-5 daripada 40 lebih orang peserta kalau saya tak silaplah. Lega juga, sebab saya ada kelas pada pukul 12 tengahari itu. Memang lepas bertanding, harus bergegas pulang ke UIA.

 IMG_0953 IMG_0954IMG_0955

Inilah bentuknya Panggung Eksperimental Perbadanan Putrajaya. Sangat cantik. Saya masuk dan terus terpegun. Cuma, panggung ini sedikit curam. Nak melangkah turun harus berhati-hati, takut terjatuh. Apa yang tak eloknya pasal tempat ini bagi deklamator adalah apabila hendak mendeklamasikan puisi, kepala harus didongakkan ke atas. Apa lagi disebabkan hakim pun duduk di bahagian paling atas.

Bawah ini adalah peserta pertama yang bertanding – Encik Shahrul Fadilah (maaf ya kalau tersalah eja). Beliau mendeklamasikan puisi “Istana Kemerdekaan” karya Raihani Mohd Saaid – puisi yang sama saya deklamasikan.

Beliau ini otai dalam dunia deklamasi puisi. Pernah mewakili Selangor ke  Sayembara Deklamasi Puisi Merdeka peringkat kebangsaan beberapa kali. Alhamdullillah, kali ini beliau telah berjaya ke peringkat akhir dan seterusnya memenangi pertandingan ini. Tahniah saya ucapkan! Ternyata giliran pertama tu membawa tuah. :)

IMG_0956 IMG_0957

Ini pula giliran Abang Hisyam Razali. Hari itu memang sibuk sungguh untuk beliau. Kalau tak silap, lepas beliau bertanding deklamasi, lepas tu terus harus bergegas untuk pertandingan akhir Pesta Pantun Antara Kementerian, dan seterusnya kena baca puisi masa Konvokesyen Kolej beliau pula. Aduh, memang penat. Tapi saya kira tentu ianya berbaloi. Dah minat kan? Nak buat macam mana.

IMG_0958  IMG_0960IMG_0961

Oh, inilah tuan empunya diri. Saya memilih sajak “Istana Kemerdekaan” karya Kak Rai. Tak sangka ramai sungguh orang yang pilih sajak ini juga. Aduhai memanglah begitu setiap kali berlangsungnya sayembara. Mesti ada satu atau dua sajak yang menjadi favourite. Tiap kali saya cuba nak beralih angin, mengelak daripada mengambil sajak kegemaran ramai, tentu orang lain pun ambil sajak itu juga. Hahah.

IMG_0962 IMG_0963

Saya bermula awalnya agak okay. Bolehlah tahan, sebab saya berlatih kurang dari seminggu. Cuma sayang seribu kali sayang yang teramat sangat. Saya tersasul semasa bahagian klimaks. Mungkin sebab bahagian itu saya laju sedikit, jadi itu yang terbelit sedikit lidah. Mungkin banyak lagi yang perlu dipelajari untuk menenangkan diri sendiri sewaktu mendeklamasi.

Walau berapa bagus pun kita berlatih, macam-macam boleh berlaku di atas pentas.

IMG_0964 IMG_0965  IMG_0967

Lepas saja habis giliran saya, terus saya terpaksa meminta diri sebab harus mengejar kelas saya pada pukul 12 tengahari. Tak dapatlah nak melihat para otai-otai lain membuat persembahan. Tapi tak mengapalah. Mungkin lain kali.

Tapi sayangnya, saya ada sedikit masalah dengan kereta saya. Saya tak dapat nak menghidupkan enjin. Jadi, saya terpaksa minta bantuan daripada seseorang, dan sambil menunggu beliau, sempatlah saya mengikuti satu lagi acara yang sedang berlangsung iaitu Pesta Pantun Empat Penjuru Antara Kementerian 2009.

 

IMG_0968

Ini bukan kali pertama saya melihat pertandingan akhir Pesta Pantun Antara Kementerian ini. Anda boleh baca laporan saya berkenaan Pesta Pantun Antara Kementerian pada tahun sebelumnya di sini.

Pertandingan pada kali ini sangat unik sebab pertama kali menggunakan format empat penjuru dan siapa cepat dia dapat. Tengok di bawah tu, Abang Hisyam dan Kak Flora sedang beraksi mewakili Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

IMG_0969 IMG_0970

Yang di atas pula adalah wakil dari Kementerian Pelajaran, juara bertahan Pesta Pantun Antara Kementerian.Untuk kali ini, mereka sekali lagi berjaya mempertahankan kejuaraan buat sekian kalinya.

Sekian laporan saya.

3 komentar:

Lyn Yusoff berkata...

sgt aktif ye azree..
tak sangka azree pndai berpantun..
sure teror & otai2 gak ni kan..
hehehhee
all the best :D

Azree Ariffin berkata...

Kak Lynnn, dah nama minat, memang la gitu. Heheh, nanti-nanti saya cerita lagi banyak pasal aktivit2 pantun saya k!

Syamputra Razali berkata...

salam.. azree : terima kasihb sebab sudi melampirkan gambar abang..

bila terkenangkan peristiwa itu rasa macam tamaklah pula. 3 acara dalam 1 hari.. yang menariknya, semua aktiviti tu di putrajaya. syukur sangat

1. puisi (blok dekat jer)
2. pantun (nasib dapat naib juara)
3. puisi konvo

memang menyeronokkan. dan memang berbaloi !!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan