Subscribe

03 Mei 2010

Pedas Pedas Si Asam Pedas

“Pedas pedas si asam pedas,

Makan dengan si ikan parang;

Lemas lemas hatiku lemas,

Rawan dengan gelagat orang.”

03052010588

Dah lama saya tak makan asam pedas. Selalunya makan asam pedas bila balik kampung sebelah Mama di Muar, Johor. Di sana kami makan asam pedas yang terkenal tu di Parit Jawa. Ikannya segar dari muara. Cuma, waktu tu saya tak tahan dengan kepedasannya. Saya tak berapa gemar makanan yang terlalu pedas bukan sebab tak tahan pedas, tapi tak tahan dengan peluh dan gatal-gatal badan sebagai akibat makan pedas tu. Sangat tak selesa.

Alang-alang saya ke Jusco Setiawangsa tadi, saya ternampak sebuah kedai bernama Asam Pedas Melaka yang diusahakan oleh Kasturi Klasik, syarikat yang sama mengusahakan rangkaian mingomingo. Seleksi makanannya menarik. Sesuai untuk mereka yang berselera Melayu.

Tapi apa yang saya lebih suka, adalah penggunaan Bahasa Melayu di restoran ini. Meskipun beroperasi di gedung membeli belah yang serba moden, tapi masih mengutamakan bahasa kebangsaan.

Mari kita lihat apa yang saya makan.

03052010589

Ini air yang telah dipesan. Saya tak berapa ingat yang warna hijau tu apa namanya, tapi rasanya masam-masam macam buah limau. Sebelah tu pula sepatutnya air bandung soda. Yang bawah tu ialah sirapnya. Tapi bila saya hirup-hirup, tak ada pun rasa sodanya. Sah la pramusaji tu tersilap tulis bandung soda jadi sirap bandung saja.

03052010590

Ini hidangan yang sampai kemudian. Tapai bersama ais krim. Sangat sedap! Lagi-lagi sebab aiskrim tu ialah soft ice-cream mingomingo yang sangat enak itu. Dimakan pula dengan tapai yang masam-masam manis itu. Anda mesti cuba ini kalau ke sini.

03052010591

Ini pula hidangan utamanya. Kalau anda pesan asam pedas, ia akan bersekali dengan nasi bersama ulam-ulaman dan sambal belacan. Lauk yang saya pesan adalah asam pedas ikan parang dan gulai nenas dengan ikan masin. Boleh tahan rasanya, tak pedas pun. Cuma dalam kedua-dua lauk ini, memang agak masin. Pihak pengurusan patut buat sesuatu untuk kurangkan masin hidangan ini.

Sekian.

4 komentar:

Liza berkata...

asam pedas is my favourite too! nak masak lah this weekend

Azree Ariffin berkata...

kak liza... mesti sedap kan akak masak... huhu...

Ely Hasrul berkata...

hi azree.. salam kenal..

last week 1 pg sini tapi tetiba mcm nak marah & bengang sgt sbb i rasa dorg mcm overcharge, hahaha tetiba aje nak marah2.. padahal mkn kat kedai lain pon sama aje harganye..

maybe esok2 nak try la gak.. hopefully tak le masin hehe

Azree Ariffin berkata...

Kak Ely, salam kenal.

Hari tu makan semua tu, jumlah dalam RM40 le, makan bedua cam tu. Overcharge ye? Hmm, mungkin sebab tempat jugak la.

Apa pun, selamat datang ke blog saya ya! Datang-datang selalu!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan