Subscribe

01 Mei 2010

Malam Puisi Riong – Shah Alam

     “Sejak kau pandai bicara

kau lontarkan kata-kata

dengan madah berbisa

dalam kisah sengketa

membunuh aku.”

 

Azree Ariffin

Shah Alam

30 April 2010 

IMG_2047

Azree, Kak Hani, Yana, & Nissa’

IMG_2061

Ode tetiba buat posing pelik. :)

Saya sangat jarang ke Shah Alam. Jadi, bila hendak pergi ke sana untuk Malam Puisi Riong, saya jadi sedikit risau kerana takut-takut sesat. Nasib baiklah pemergian saya itu, bersama-sama dengan geng yang saya panggil - “Kroni-Kroni Yang Saya Sayang”. Mana-mana program sastera, memang dengan geng inilah saya akan pergi. Kebiasaannya lah.

Saya tiba lewat sedikit. Majlis bermula pukul 8 malam tetapi saya tiba sejam kemudian. Crowd di Shah Alam agak berbeza dengan khalayak di Kuala Lumpur. Tak ramai muka-muka yang saya cam.

Awal persembahan agak bosan. Ini diakui oleh kawan-kawan saya. Kebanyakkan yang menyampaikan puisi pada slot awal adalah penyair-penyair amatur & indie. Kalau ada yang ok tu, oklah. Tapi ada yang terpekik terlolong di atas pentas. Aduhai bingit telinga.

Ada beberapa saja persembahan puisi yang saya suka – pastinya kebanyakannya tentulah daripada penyair-penyair senior dan mapan seperti, Pak Samad, Dr Anwar Ridhwan, Faisal Tehrani, Syukri Abdullah, Pak AGI, Harlym Yeo, dan deklamasi daripada Aishah juga boleh tahan. Ada juga beberapa yang saya kurang ingat namanya.

Selain tu, ada persembahan kebudayaan daripada kumpulan kebudayaan negeri Selangor. Mereka mempersembahkan Zapin Selangor dan juga persembahan tarian kontemporari Islami di bawah ini – diiringi lagu Doa oleh Aishah.

IMG_2036

   IMG_2041

Saudara Harlym Yeo. Sempat berjabat tangan dan bertanya khabar dengannya.

  IMG_2043 IMG_2044 IMG_2046Rini AF. Boleh tahan juga bacaan puisinya – penuh penghayatan.

 IMG_2050

Guru saya – Abang Faisal Tehrani.

IMG_2053Pak Samad! Juruacara semasa memperkenalkan Pak Samad boleh pulak tersasul mengatakan karya Pak Samad sebagai “berabad-abad”!

 IMG_2058

Dr Anwar Ridhwan

IMG_2060Aishah. Lepas baca puisi – beliau nyanyikan lagu terbarunya – Anak. Saya suka lagu tu!

 

Sekian!

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan