Subscribe

26 Mei 2010

Hari Jadi Nenda, Hari Lahir Bonda

Recently Updated

Hari ini hari lahir dua orang wanita yang sangat istimewa dalam hidup saya iaitu Mama dan Tok Yan – nenda saya. Mereke berkongsi tarikh kelahiran yang sama – 26 Mei, tapi sudah semestinya tahun yang berlainan. Jadi, tiap tahun sambutannya akan jadi berganda sebab dua anak beranak ini akan jadi birthday girl! Tahun ini kami ada mengadakan sedikit makan-makan untuk sanak saudara di rumah Tok Yan.

Mama menyambut ulang tahun kelahirannya yang ke 45. Muda, bukan? Kadang-kadang saya rasa sayalah yang ada ibu yang paling muda di antara teman-teman sebaya. Faktor saya ini anak sulung dan ramai kawan saya anak bongsu pun menyumbang juga. Oh, baru awal bulan ini kita sambut hari ibu kan? Haha. Bulan Mei saya memang pokai sikit. :)

Tok Yan pula menginjak ke umur 86 tahun ini. Tapi kalau tengok gambar di atas tu, tak nampak macam 86 kan? Syukur, alhamdullillah Tok Yan masih sihat dan boleh lagi ke sana sini melawat sanak-saudaranya. Sakit sikit-sikit tu, biasalah. Tapi untuk umur 86, fikirannya masih tajam dan ingatannya juga kuat. Nak tahu rahsia? Nanti saya risik-risik sama Tok Yan.

26052010658Ini birthday cake untuk Mama dan Tok Yan. Semasa majlis ini, ada doa selamat diadakan – ia dipimpin oleh ustaz keluarga kami, Ustaz Noor. Ramai yang datang sebenarnya, tapi banyaknya anak-anak saudara Tok Yan. Saya kenal-kenal macam tu saja. Biasalah, kalau jumpa pun waktu raya saja, itu pun tak ada peluang dan berkenalan. Oh, saya sempat berkenalan dengan dua pupu saya – Stefaan. Dia ni campur – Melayu dan Belanda. Dia seorang saja yang sebaya saya tadi. Jadi, makcik-makcik saya pun perkenalkanlah kami. Dapatlah bertukar alamat facebook.

26052010656

Macam-macam yang dihidangkan tadi untuk makan tengahari. Saya sempat makan sate sahaja, sebelum berkejar ke UIAM balik untuk kelas EAP pada pukul 2 petang. Habis saja kelas, meluru balik ke rumah Tok Yan di PJ. Sambung makan lagi. Makan spaghetti, kek coklat, dan beberapa lagi. Kenyang sungguh.

Begitulah kisah harijadi kedua wanita istimewa ini. Saya doakan supaya Mama dan Tok Yan terus panjang umur dan dikurniakan kesihatan yang berpanjangan. Tak lupa juga moga bahagia disamping keluarga kita yang tercinta ini.

Amin!

2 komentar:

Lyn Yusoff berkata...

Selamat hari lahir untuk nenda & mama azree..
semoga mereka panjang umur & murah rezeki.. Amin...

Azree Ariffin berkata...

@Lyn Yusoff Terima Kasih, Kak Lyn. Mama saya baca blog ini. Jadi, tentu dia akan baca ucapan akak ni. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan