Subscribe

16 Mei 2010

Cikgu-Cikgu Tingkatan 5

Batang rhu dibuat pagar,

Hendak memagar Kuala Kelang;

Tujuh guru saya belajar,

Untuk menjinak burung terbang.

(Kurik Kundi Merah Saga)

leaver's page

Entri ini adalah sambungan catatan semalam mengenai rakan-rakan kelas saya di 5 Bersih. Kali ini saya paparkan pula gambar-gambar cikgu-cikgu saya semasa di tingkatan 5. Mereka inilah sebahagian daripada ramai guru-guru yang pernah mendidik saya tak kira dalam apa jua lapangan bidang.

Sebagai seorang pelajar, kita wajib untuk menghormati guru kita tak kira apa pun jua kelemahan mereka. Keberkatan itu sangat penting dalam adab kita menuntut ilmu. Bayangkan, jika segala ilmu yang diajarkan kepada kita tidak dihalalkan oleh guru kita? Tentu semua benda kita buat pun ada serba tak jadi. Malah, dalam Islam sekalipun, selepas ibubapa, orang yang perlu kita berbakti kepadanya ialah guru.

Alahai, dah terlencong pulak entri ni.

Seperti yang semua sedia maklum, hari ini tanggal 16 Mei. Hari Guru telah kembali lagi. Kalau murid-murid sekolah, mesti ramai akan beli hadiah macam-macam untuk guru mereka. Paling kurang pun, akan hadiahkan kad. Saya tak mampulah nak beri hadiah kepada semua guru-guru saya, tapi percayalah jasa dan bakti kalian sentiasa tersemat kukuh di jiwa.

Kepada semua guru saya, tak kiralah dari tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, cikgu tuisyen, matrikulasi, pensyarah peringkat ijazah, cikgu-cikgu saya dalam bidang penulisan dan kebudayaan, malah semua yang telah memberi ilmu kepada saya, saya ingin ucapkan….

SELAMAT HARI GURU!

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan