Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

26 Jun 2010

Mencari Romantismu, Paris

IMG_1673

Saya putuskan untuk tangguhkan dulu menulis entri yang terperinci untuk Kembara Eropah 2010. Menulis entri yang panjang dan terperinci dengan gambar-gambar yang harus disusun dengan teliti telah mengambil banyak masa yang sepatutnya digunakan untuk merehatkan diri sebelum memulakan penjelajahan.

Jadi, segala entri yang lengkap akan hanya saya buat apabila tiba di Malaysia. Sehingga itu, saya akan letak satu gambar dahulu dengan tulisan yang ringkas untuk menceritakan ringkasan pengalaman – sementara ia masih segar dalam ingatan.

Kini saya telah tiba di Paris, Perancis. Perjalanan dari London ke Paris menaiki keretapi laju Eurostar hanya mengambil masa lebih kurang 2 1/2 jam. Sangat sekejap sebenarnya andai hendak dilihat jauhnya kedua-dua tempat.

Keretapi tersebut masuk ke dalam perut lautan untuk melintasi ke seberang menuju bumi Perancis. Tersangatlah laju, sampaikan saya tak perasan yang kami sebenarnya dah melepasi laluan bawah laut. Sedar-sedar saja, saya dapat SMS menyatakan pakej roaming di Perancis.

Di Paris, situasinya berbeza dengan di London. Kali ini, cabarannya adalah bahasa perantaraan iaitu Bahasa Perancis. Malah, kebanyakan nama tempat di sini agak  sukar untuk saya dengan yakin menyebutnya, sebab takut tersalah sebut! Tapi, alhamdullillah masalah itu tidaklah besar sangat sebab ramai juga di sini yang boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris.

Sewaktu tiba, kami sampai terlebih awal dari waktu yang dijangka, dan masih belum  boleh mendaftar masuk di hotel. Jadi, kami putuskan untuk membeli tiket bas Hop On Hop Off dahulu yang mana hentiannya ada berdekatan Menara Eiffel. Alang-alang, boleh terus melihat keajaiban dunia itu!

Di Paris ini, saya mencari di mana romantisnya yang menyebabkan ia telah diberi gelaran sedemikian rupa. Apakah pada senibinanya, atau orang-orangnya yang memang romantik? Apa sebenarnya rahsia yang menjadikan kota ini sebegitu masyhur?

Paris, tunjukkan aku di mana romantismu, mungkinkah akan terbuka kembali sebuah jiwa nan puitis?

Kau adalah saksinya.

25 Jun 2010

Bertemu Bintang Di Madame Tussauds ( Bahagian 1 )

IMG_1001Di London, antara tempat yang sangat terkenal di kalangan pelancong sudah pastilah Madame Tussauds. Muzium ini menempatkan patung-patung lilin yang menyerupai selebriti-selebriti terkenal dari seluruh dunia. Di sini, kita dapat bertentang mata dengan para pemimpin dunia, beramah mesra dengan artis-artis hollywood, dan berkenalan dengan jaguh sukan peringkat dunia.

Entri ini akan jadi panjang, sebab dipenuhi dengan gambar-gambar rentetan pertemuan tersebut. Jadi, ayuh kita mulakan temujanji kita, ya?          IMG_1016

Harus beli tiket dahulu sebelum masuk.

IMG_1017

Masuk saja, kita akan disambut oleh para jurugambar, bagaikan berada di atas permaidani merah!

IMG_1020

Hentian pertama, ayuh kita ke parti selebriti A-list!

IMG_1025

Mula-mula jumpa dengan Morgan Freeman.

IMG_1026

Giliran untuk Mel Gibson. Oh tinggi juga dia. Atau saya yang rendah? Haha.

IMG_1034

Justin Timberlake.

IMG_1043

David & Victoria Beckham.

IMG_1049

Brad Pit. Siapa lebih kacak? Haha.

IMG_1052

Hah yang ini jangan cemburu. Dengan Julia Roberts!

IMG_1060

Tom Cruise.

IMG_1066

Nicole Kidman.

IMG_1071

Lagi gambar. Dalam ni, cuma kenal Will Smith. Yang Mat Salleh sebelah tu tak ingat pula. Cuba teka?

[Bermula dari sini, saya akan tampal gambar dulu. Komentar akan dibuat kemudian.]

IMG_1072

IMG_1073

IMG_1089

IMG_1092

IMG_1097

IMG_1102

IMG_1106

IMG_1109

IMG_1112

IMG_1116

IMG_1119

IMG_1120

 IMG_1123

IMG_1130

IMG_1133

IMG_1137

IMG_1144

Baiklah, sampai di sini dulu perkhabaran saya. Entri ini sebenarnya belum siap. Sekadar saya muatnaikkan gambar-gambar dahulu, sebelum saya tulis komentarnya dengan lebih terperinci.

Oh, ini cuma bahagian I. Ada lagi sambungannya. :)

24 Jun 2010

Kujejaki Tanah Ratu Di Manchester

Manchester – bumi yang pertama kali saya injak di tanah ratu ini. Alhamdullillah, perjalanan menaiki pesawat Qatar Airways selama hampir 17 jam dari Kuala Lumpur ke Doha, dan kemudiannya terus ke Manchester berjalan lancar tanpa sebarang halangan yang menduga. KIsah-kisah perjalanan dalam pesawat itu saya undurkan dulu ke belakang ya. Nanti nak balik Malaysia juga akan naik pesawat yang sama, jadi baik saya dahulukan cerita di tanah ratu ini.IMG_0324

Sampai di Manchester lebih kurang tengahari waktu tempatan. Cuaca agak elok, dari tingkap pesawat, saya menjatuhkan pandangan pertama saya ke dada kota ini. Sampai juga akhirnya ke United Kingdom ini, bisik hati sendirian. Saya melihat tidak banyak bangunan-bangunan tinggi. Terlihat warna-warnanya hampir sama antara satu dengan yang lain. Buatan bangunan daripada batu-bata. Dari atas awan saya sudah dapat mengesaninya.  IMG_0326Di lapangan terbang Manchester, adik saya – Ameer dah sedia menunggu. Wah, dah lama sungguh tak jumpa dia. Hampir setengah tahun. Bagi yang tak tahu, adik saya seorang ini sedang melanjutkan pelajaran di University of Salford, yang letaknya di tengah bandar Manchester. Dia ambil bidang Jurukur Bahan, sama macam Papa.

Bersatulah kembali kami tiga beranak, sebelum memulakan pengembaraan ini. Mula-mula saya ingatkan akan mengalami sedikit kejutan budaya, sebab pertama kali dikelilingi oleh mat-mat salleh. Kali terakhir saya pergi negeri mat salleh pun masa saya kecil. Waktu itu ke negeri bawah angin, Australia. Suasana tentu sudah berubah sekarang. Tak ada masalah sangat pun. Mereka pun manusia macam kita juga, kan?

IMG_0330Kami pun mengekorlah ke mana yang Ameer nak bawa kami. Dia tengah tak ada rumah sekarang ini, sebab dalam proses mencari rumah baru dan tempoh tinggal di asrama sudah habis. Jadi, sedang menumpang di kediaman kawannya buat sementara waktu dia mendapatkan rumah baru. Tak sempat lah kami nak menjenguk ke tempat dia, macam tu.

Apa-pun, mengekorlah saya, menjadi pengikut yang setia. Kesibukan sebelum pemergian membuatkan hampir semua tentatif perjalanan diatur oleh Ameer. Research pun tak dapat nak buat sangat. Mana taknya, saya ada periksa sehari sebelum bertolak ke Eropah. Sungguh kelam kabut.

IMG_0335Oh sekejap. Sebelum keluar dari lapangan terbang perlu ambil gambar dulu. Haa itulah kerjanya kalau pergi jauh-jauh macam ni. Saja nak ambil gambar dengan perkataan “Manchester” tu. Ada-lah bukti dah sampai destinasi dalam keadaan segar-bugar keluar dari perut pesawat Qatar Airlines tu.

IMG_0337Dari lapangan terbang, kami naik bas untuk ke hotel. Kata Ameer, di sini pengangkutan awamnya sangat bagus dan saya dapat lihat sebabnya. Dia cuma naik bas sahaja dari Salford untuk ke lapangan terbang. Alang-alang, saya dan Papa ambil kesempatan untuk merasai udara dan nyawa kota itu.

Dari lapangan terbang ke tengah bandar Manchester, mengambil masa hampir 1 jam. Tapi tak terasa sangat sebab mata dok melilau-lilau mencari pandangan di tempat baru. Syukur diberi kesempatan untuk melihat tempat dan negeri yang jauh. Moga-moga dapat dimanfaatkan sebaiknya.

Perkara pertama yang saya perasan di Manchester ini adalah bangunannya yang hampir kesemuanya dibuat daripada batu-bata dan tidak dicat di bahagian luarnya. Konsep yang seragam ini menyebabkan suasana bandarnya berubah menjadi satu pandangan yang harmoni. Tak kira rumah, sekolah, pejabat, atau apa pun, hampir semuanya guna bricks  sebagai bahan utamanya, seperti yang telah saya perasan dari dalam pesawat lagi.

Malah, pagar rumah di sini pun rendah; ada juga yang tidak berpagar. Terasa damai di sini tatkala melintasi kawasan perumahan dan melihat kelibat manusianya menjalankan aktiviti seharian.   IMG_0342Sampai di pusat bandar Manchester, manusia kelihat lalu lalang di sana sini. Tak banyak kereta peribadi yang saya nampak. Ramai yang lebih gemar menggunakan pengangkutan awam. Ameer cakap, kalau beli kereta di sini, rasa macam rugi sangat sebab pengangkutan awan lebih cepat dan selesa.

Sambil mengangkut beg-beg kami, menjelajah lah kami di perut bumi Manchester dalam perjalanan menuju ke tempat penginapan. Manusia semua kelihatan asing, persekitaran juga sudah lain. Tapi saya tahu, itulah petanda saya sudah tiba di tanah ratu!

20 Jun 2010

Berangkat Ke Negeri Orang

Beberapa jam saja lagi, bermulalah perjalanan saya ke sebuah daerah baru, untuk menjengah barang seketika negeri orang di sebelah sana. Eropah – itulah destinasinya. Perjalanan ini bertemankan Papa, berdua menuju ke benua sana, dan akan disertai pula adinda Ameer yang sedang bermukim mencari ilmu di bumi Manchester.

Dalam rancangannya, kami akan menjelajah beberapa kota utama di Eropah seperti London, Paris, dan Rome sepanjang perjalanan 2 minggu ini. Andai berkesempatan, saya akan cuba untuk mengkhabarkan kisah saya dari sana – jika ketemu dengan sambungan internet. InsyaAllah, saya cerita-ceritanya akan saya nukilkan di blog ini buat tatapan dan perkongsian kita bersama.

Doakan perjalanan saya dan ayahanda ya!

Wassalam!

18 Jun 2010

Handling Difficult People

I’ve had some encounters this week with some totally ignorant people that does not really care about what they say may hurt others. This kind of people really makes my day tense because of the unneccessary emotional energy that I wasted thinking about them.

Sometimes, there are instances that we will meet this kind of people. People whom are rude and having  serious problem with their attitude – but we can’t throw them out from our lives because we simply need to deal with them on professional matters.

It  hurts when we are trying really hard to be professional in the relationship, but it is distrupted by the unmatured actions or saying by them. It can also be in the form of ommitions whereby silent treatment or isolation is done in disguise.

Everytime I encounter these “difficult peoples”, I will always remind myself that it is their shame, not mine – for owning such a terrible attitude. Yeah, for me it is their weakness and it is my task to overcome their fake “ego”. As time goes by, hopefully they will eventually realise that their actions will sooner or latter be a liability for them – whether in their personal or professional lives.

15 Jun 2010

Tiada Cerita Bola Di Sini

 worldcup Musim piala dunia kembali lagi. Di sana sini bola-bola-bola. Di tepi jalan, di kedai makan, di tengah laman. Seakan-akan semua orang bagai ditawan dengan kuasa sakti sebuah sukan yang berkuasa menyatukan manusia dari pelbagai latar dan usia.

Dan, musim ini akan berlalu pergi begitu sahaja bagi saya macam tak ada apa-apa yang berlaku. Ya, saya bukanlah peminat bola sepak. Janganlah terkejut, ramai lagi lelaki kan yang tak minat bola? Saya rasa stereotaip bahawa semua lelaki harus meminati bola sepak itu sudah tidak relevan lagi. Kalau tak percaya, cuba tanya Kak Liza.

Cerita pasal bola, saya bersyukur sebab sudah tamat alam persekolahan. Kalau waktu subjek Pendidikan Jasmani, tak habis-habis akan bermain bola saja. Macam tak ada sukan lain lagi yang wujud dalam dunia ini. Nak buat macam mana, dah budak-budak pun nak main bola?

Kadang-kadang saya fikir agak mencuit hati juga apabila dua pasukan merebutkan sebuah bola di atas padang semata-mata untuk menjaringkan gol. Menarik, sebetulnya. Tapi ia tidak berjaya menambat hati saya.

Saya hairan bagaimana menonton sebuah perlawanan bola sepak boleh menjadi satu perkara yang sangat menghiburkan. Memang tak faham. Saya pernah cuba, tapi akhirnya saya putus asa tak sampai 10 minit permainan bermula dan tukar ke saluran lain.

Mungkin juga sebab saya ini tak begitu cenderung untuk terlibat dalam sukan berpasukan, maka bermain bola sepak itu menjadi satu penyeksaan sebenarnya. Saya ingat lagi, masa sekolah-sekolah dulu. Kalau orang lain mengejar bola, saya pula akan mengelak bola!

Waktu tingkatan 4-5 pula, dah pandai sikit. Kalau waktu Pendidikan Jasmani saja, saya akan bersembunyi di perpustakaan sekolah. Saya merupakan Pengawas Pusat Sumber masa tu. Jadi, dengan menggunakan jawatan yang ada, saya pun ambil kesempatan untuk mengelak main bola!

Lagi satu yang saya tak faham, macam mana orang kita boleh begitu fanatik sekali menyokong pasukan negara orang lain. Kalau Malaysia masuk tu, saya faham lah juga. Malah saya pun akan sokong juga atas dasar patriotisme. Tapi, kalau sokong negara lain saya agak hairan sedikit.

Mungkin kalau Malaysia berjaya ke Piala Dunia, baru saya akan tengok bola, agaknya? (Oh bilalah itu agaknya!)

Sekadar berkongsi anekdot sahaja. Kalau anda minat bola, saya ucapkan selamat meluangkan malam-malam anda di depan TV ya. Moga-moga terhibur dengan kehebatan dan kehangatan Piala Dunia kali ini.

For the rest of us, let’s continue our lives peacefully. :)

14 Jun 2010

Bangsawan Megat Bulang Kuala

Satu perkara yang saya suka mengenai bangsawan adalah kerana konsepnya yang merupakan satu persembahan komprehensif, yang mana ada lakonan, nyanyian, tarian dan lawak jenaka semuanya dalam satu pementasan. Bangsawan biasanya mengetengahkan kisah raja-raja, putera-puteri, dah hikayat dulu-dulu yang akan dipersembahkan dengan diselang-seli dengan segmen extra-turn – iaitu selingan antara babak yang biasanya ada kena mengena dengan cerita yang disampaikan.

Saya pernah menonton bangsawan sebanyak 3 kali dan antara yang pernah saya tonton adalah Bangsawan Bawang Putih Bawang Merah yang pernah saya nukilkan di sini.

IMG_2139Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) adalah antara badan yang giat mempertahankan kesenian bangsawan ini yang semakin hanyut ditelan arus pemodenan. Di mana lagi tempat kita boleh menonton bangsawan? Sudah jarang kedengaran, bukan?

Mungkin ada yang mengatakan bangsawan ini tak jauh bezanya dengan teater konvensional yang biasa. Tapi, saya percaya – setelah mengamati beberapa bangsawan dan teater – bahawa bangsawan punya keistimewaannya tersendiri. Tak hairanlah ia menjadi bahan hiburan kepada rakyat jelata suatu ketika dahulu.

IMG_2147Bangsawan Megat Bulang Kuala – itulah tajuk pementasan bangsawan yang telah saya tonton baru-baru ini di Panggung Bandaraya.Tidak seperti kebiasaan yang mana kemasukan adalah percuma, pementasan kali ini mengenakan bayaran RM5.

Tak mahal langsung sebenarnya, malah saya sendiri setuju kalau selepas ini bayaran dikenakan untuk menonton bangsawan. Tak kan selama-lamanya nak menonton percuma kan? Sekurang-kurangnya rakyat akan dididik untuk lebih menghargai seni dan budaya. Bukan mudah nak pentaskan sesebuah karya. Orang ramai biasanya hanya tahu kritik sahaja, tetapi tidak merasa proses di sebalik persiapan sesebuah pementasan itu. IMG_2151Pementasan kali ini banyak disertai orang-orang lama, macam pakcik kita di atas ini. Saya tak mengenali kebanyakan mereka yang berlakon, tetapi yang pasti – Seniman Negara – Haji Abdul Rahman Haji Abu Bakar atau lebih dikenali sebagai Rahman B telah membuat penampilan istimewa.

Seboleh-bolehnya, saya ingin berikan info yang lebih tepat mengenai bangsawan ini, tetapi sayangnya saya telah tertinggal brosurenya di sana – dan membuatkan saya berasa amat ralat. Saya baru bercadang-cadang hendak menulis di sini nama-nama pelakon dan wataknya, tapi tak ada rezeki. Ceritanya juga saya masih kabur-kabur lagi mengenai butirannya, jadi saya akan cerita tentang apa yang saya ingat sajalah ya. 

IMG_2157Ini babak permulaan. Yang baju merah itu Mak Inang. Si baju biru pula Kamsiah, dan yang tinggi lampai itu, Puteri Sharul Bariyah. (Saya rasa confirm nama ini salah. Mohon betulkan. :D) Masa ini babak menari-nari di taman larangan.

Biasalah tu, memang agak tipikal dalam mana-mana cerita hikayat Melayu bahawa sang puteri akan bersuka ria di taman larangan bersama dayang-dayang istana. Dan kemudian, dia akan menjadi mangsa pula untuk dikahwinkan dengan orang ini, dengan orang itu. Klise? Mungkin sudah tiba masanya untuk kita memperkasa watak wanita dalam hikayat-hikayat Melayu. Ini fiksyen. Bukan sejarah. Boleh diolah mengikut kesesuaian zaman, kan?IMG_2159Babak extra-turn. Saya tak berapa ingat lagu apa ini. Kurang popular agaknya. Senikata juga saya tak berapa dengar sebab sebutan tak berapa jelas.IMG_2161

Akhirnya muncul Seniman Negara kita – Rahman B. di pentas sebagai Sultan Terengganu. Oh, yang sebelahnya juga merupakan orang lama. Tapi saya tak pasti namanya – sebabnya saya tak ada brosur dengan saya. Huhu.

IMG_2164Set pentas untuk babak di istana. IMG_2167 Oh ini extra-turn seterusnya. Kalau anda mengantuk, memang akan terus terjaga bila menonton persembahan ini! IMG_2169 Permaisuri menyanyi. Sekali lagi, saya tak dengar butir-butir seni katanya.  IMG_2171 Babak antara Megat Terawih dan bapanya, Mufti negeri yang berasal dari Acheh. IMG_2174 Dipendekkan cerita, Megat Teraweh harus menceraikan isterinya, Kamsiah kerana hendak disatukan dengan putera raja.IMG_2180Pertelingkahan antara anak beranak yang akhirnya menyebabkan Megat Sareh, adinda Megat Teraweh berdendam dan ingin menuntut bela penceraian kekandanya itu. Sedikit ralat berlaku di sini sebab watak Megat Sareh selalu tersasul menyebut perkataan abang, kakak, dan saya. Sepatutnya kekanda dan hamba. IMG_2187 Megat Sareh sedang memukau seisi istana untuk menculik sang puteri.IMG_2192 Paduka Sultan menyiasat akan kehilangan puterinya. IMG_2193Puteri dijumpai di dalam gua. Megat Teraweh telah berkonflik dengan Megat Sireh. Akhirnya, Megat Sireh membunuh diri, tetapi Mega Teraweh telah dituduh membunuh adindanya sendiri.IMG_2198

Babak terakhir di istana. Mufti telah dititahkan untuk membunuh anaknya sendiri, Megat Teraweh atas kesalahan membunuh Megat Sareh. Ada sedikit emosi di sini. Akhirnya Puteri Shahrul Bariyah telah mencelah dan menyatakan kebenaran. Megat Teraweh telah dianugerahkan gelaran Megat Bulang Kuala.

Akhir cerita. Banyak yang saya langkau sebenarnya. Tapi, lebih kurang beginilah ceritanya.

Berikut adalah beberapa perkara yang saya lihat dan sempat hadamkan :

  • Betapa Sultan begitu cepat terpedaya mendengar sesuatu tuduhan dan menjatuhkan hukuman tanpa usul periksa.
  • Wanita diperdagangkan bagai harta yang tak bernyawa. Suka hati sahaja diceraikan dan diserahkan kepada orang lain bagaikan tak punya perasaan.
  • Hasad dengki yang sentiasa beraja dalam hati manusia yang akhirnya mencetuskan porak peranda.IMG_2199

Begitulah pengalaman saya menonton bangsawan ini. Secara keseluruhannya, tidak menghampakan, tetapi saya dan beberapa orang teman sependapat bahawa banyak perkara boleh dipertingkatkan lagi. Mudah-mudahan seni bangsawan dapat diangkat dengan lebih tinggi lagi selebih ini.

Wassalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan