Subscribe

28 Disember 2014

Temasya Pantun Piala Seri Melaka (PISMA) 2014

65513_1511854982387744_5138243173875505071_n

Jemputan menjadi hakim bagi Temasya Pantun Piala Seri Melaka (PISMA) yang dianjurkan oleh UiTM Melaka pada 5-9 Disember 2014 telah saya terima dengan gembira. Ketika itu, saya menjangkakan bahawa saya bakal mengadili adik-adik pemantun baharu daripada Institut Pengajian Tinggi.

Tetapi, ternyata halnya tidak seperti itu kerana para pesertanya ada yang terdiri daripada rakan-rakan pemantun segenerasi dengan saya! Namun, amanah tetap satu amanah. Tetap dijalankan seprofessional mungkin.

2014-12-07 17.45.11

Pertandingan pantun ini menjadi lebih menarik apabila menerima dua penyertaan daripada Tanjung Pinang, Indonesia iaitu Universitas Maritim Raja Ali Haji (UMRAH) yang menghantar dua pasukan. Saya fikir hal ini tentu dapat memberi pendedahan kepada kedua-dua negara serumpun akan persamaan dan perbezaan dunia berbalas pantun.

Ia menjadi sebuah mini-reunion bagi pemantun-pemantun alumni universiti/IPT yang sudah lama tidak ketemu, dan membangkitkan kembali semangat untuk berpantun. Penganjur juga mengambil inisiatif dengan mengambil para bekas pemantun dari pelbagai latar belakang bagi membina generasi pelapis hakim pantun yang baru dan faham situasi bergelar seorang pemantun di pentas pertandingan.

Pengalaman Sebagai Hakim PantunIMG_20141210_232342

Menjadi hakim buat pertama kali tentu sekali memberikan pengalaman yang baharu. Apabila dahulu menjadi pemantun, kita hanya memikirkan tentang pantun belian dan jualan untuk diri sendiri. Tapi apabila menjadi hakim, perhatian harus fokus sepanjang masa untuk setiap ketika untuk menilai pemantun dalam jangka masa yang singkat.

Saya sempat mengadili 7 sesi pertandingan dalam tempoh dua hari itu iaitu 5 pusingan peringkat saringan, suku akhir dan juga separuh akhir. Sempat juga bertukar-tukar menjadi hakim dalam aspek isi, bahasa dan persembahan.

Sejujurnya, menjadi hakim untuk aspek Bahasa adalah yang paling sukar sekali kerana menilai dan menghadam makna dan rima dalam waktu yang sangat singkat itu benar-benar menuntut satu konsentrasi yang tinggi, ditambah dengan kepekaan terhadap butir patah kata yang disebut oleh pemantun.

Manakala untuk penjurian aspek isi, perhatian harus diberikan terhadap kandungan sesuatu pantun dan kreativiti dalam mencari isu dan soalan yang menguji pemikiran yang kritikal. Sebab itu pantun adalah sejenis seni yang benar-benar mengasah ketajaman kita dalam berfikir.

Untuk aspek gaya persembahan pula, saya pastikan mata tidak lekang daripada melihat persembahan setiap pemantun. Setiap gerak badan, lenggok suara, mimik muka, dan kreativiti persembahan diambil kira bagi penentuan markah. Tak lupa juga aspek busana yang rata-rata pemantun mengenakan pakaian yang cantik-cantik belaka!

2014-12-07 12.15.37

:: Barisan Hakim PISMA 2014 ::

Pujian harus saya berikan kepada penganjur UiTM Melaka yang telah dengan sedaya upaya menguruskan penganjuran program bermanfaat ini, lebih-lebih lagi ia menjadi lebih istimewa kerana diadakan di negeri yang terkenal dengan pantun iaitu Melaka. Idea pihak penganjur mengadakan peringkat saringan dalam format power-match saya anggap sebagai satu inovasi baru dan lari dari kelainan yang sebelumnya diadakan dalam format liga.

Terus berpantun!

4 komentar:

Unknown berkata...

Assalamualaikum,, saya nak tanya.. saya sedang buat survey dan research tntg bidang law ni. Saya subjek spm paling terer pon (lebih dri yg lain) mmg bahasa melayu dan english, agama, sejarah. Tapi yg maths n sains kureng sikit lah. Jadi law mcm bidang yg sesuai :) saya nk tnye, susah tak law ni ? stress mcm medic tk? Enjoy tak law ni ? saya ragu2.

Unknown berkata...

Assalamualaikum,, saya nak tanya.. saya sedang buat survey dan research tntg bidang law ni. Saya subjek spm paling terer pon (lebih dri yg lain) mmg bahasa melayu dan english, agama, sejarah. Tapi yg maths n sains kureng sikit lah. Jadi law mcm bidang yg sesuai :) saya nk tnye, susah tak law ni ? stress mcm medic tk? Enjoy tak law ni ? saya ragu2.

mrhanafi berkata...

pantun..ya..saya juga suka dengan pantun..

Esteri Mumpung berkata...

Salam kekasihku
Saya benar-benar tidak tahu dari mana hendak memulakan testimoni saya kerana nama saya yang sangat gembira ialah Esteri Mumpung, dari Phillipine, Puan Rebacca Alma datang untuk menyelamatkan saya dan menghilangkan semua kesedihan saya.
Sungguh mengagumkan apabila saya berfikir bahawa semuanya telah selesai dengan saya, saya sangat terhutang budi sehinggakan orang-orang yang saya pinjam dari geng itu memerangi saya dan kemudian menahan saya akibat hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan tempoh rahmat diberikan kepada saya ketika saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan menjana wang untuk melunaskan semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahawa terdapat pemberi pinjaman dalam talian yang sah jadi saya perlu mencari di blog yang saya ditipu sebelum ini tetapi ketika saya menjumpai SYARIKAT PINJAMAN REBACCA ALMA, Tuhan mengarahkan saya kepadanya dan di sebuah blog kerana tarikan saya terhadapnya benar-benar suatu keajaiban mungkin kerana Tuhan telah melihat bahawa saya mempunyai banyak penderitaan dan itulah sebabnya dia mengarahkan saya kepadanya. Oleh itu, saya melamar dengan penuh semangat setelah beberapa jam pinjaman saya diluluskan oleh Lembaga Pengarah dan dalam 24 jam saya dikreditkan dengan jumlah yang tepat yang saya maksudkan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Pinjaman Peribadi kerana saya bercakap dengan anda sekarang saya mempunyai hapus semua hutang Saya dan sekarang saya mempunyai pasar raya dan pelaburan saya sendiri di Filipina dan Indonesia, saya baru saja membuka pusat membeli-belah di Malaysia tidak lama dahulu dan saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil kewangan, apa pun keputusan saya tidak ada urusan dengan Polis, saya sekarang wanita bebas.
Anda ingin mengalami kebebasan kewangan seperti saya, sila hubungi Ibu melalui e-mel syarikat: (rebaccaalmaloancompany@gmail.com) juga hubungi Puan Rebbacca melalui nombor whatsapp +14052595662.

Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahawa dalam dunia kesulitan ini, anda memerlukan seseorang untuk menolong anda mengatasi masalah perolehan dalam hidup anda dalam satu atau lain cara, jadi saya memberi anda mandat untuk mencuba dan menghubungi Puan Rebacca Alma di alamat di atas sehingga anda dapat mengatasi masalah kewangan dalam hidup anda.

Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (esterimumpung77@gmail.com)) . Semoga Tuhan memberkati anda semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan