Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

17 Februari 2011

Bagai Terkurung Di Dalam Sangkar

Pernahkah kau merasakan jiwa dan ragamu tak mampu lepas bebas dari terkurung di dalam jasad? Ketika itu, kau bagaikan mahu meronta-ronta untuk keluar dari segala belenggu yang membuat kau terasa bagai dalam sangkar. Cubalah kurung dirimu, dan rasakan betapa sakitnya hidup dalam penafian.

Kau lihat seluruh alam riang gembira, senyum tertawa, tetapi kau tak mampu untuk turut serta, kerana kau berada dalam dunia lain, di dalam sebuah sangkar. Tiap kali kau hendak menggapai tanganmu di antara jeriji-jeriji besi sangkar itu, kau akan terluka - lantaran begitu banyak duri yang melingkar di sekelilingnya. Kalau dapat kau hulurkan tanganmu ke luar, kamu tak akan pernah sampai menggapai dunia luar itu.

Aneh, tetapi benar. Sebuah sangkar yang dari luar kelihatan bagaikan sebuah mahligai baiduri, tetapi sebetulnya adalah teratak berduri.

Dan kau cuba senyum dan tertawa, menyembunyikan segala rawan di dalam jiwa. Tak mungkin siapa pun akan mengerti, kerana mereka mana mungkin pernah melihat isi di dalam sangkar tersebut. Ternyata, hiasan luaran sangkar itu bak istana. Seni binanya cukup melambangkan sebuah kehidupan yang sempurna.

Tetapi, hanya kau yang tahu itu semua hanya sebuah logamaya. Pandang mata kadang tersilau kerana di dalamnya penuh kaca yang sudah retak seribu. Hancur berderai kerana ia memantulkan ilusi dari sebuah mimpi. Mimpi yang tak mungkin sesiapa akan mengerti.

Dan kau tak pernah mengharapkan sesiapa untuk melihat apa yang terkandung di dalam sangkar itu. Kerana kau hanya makhluk tuhan yang redha akan setiap ketentuan. Kalau diberikan kau sangkar, maka bersangkarlah engkau. Orang lain tak mungkin mampu memahaminya. Lantas kau pun menjaga sangkarmu, bagai menatang minyak yang penuh.

Sehingga ada yang menemui kuncinya, dan melepaskan kau dari kurungan.  

Lepas dan bebas.

09 Februari 2011

Tuhan Sayang Kita

Entri ini saya tulis melalui cara manual, iaitu melalui garapan terus di laman blogger. Tidak seperti selalunya, dari perisian Windows Live Writer. Jadi, mungkin akan ada beberapa perbezaan font. Saya pun tak pastilah. Harus diterbitkan dahulu baru boleh tengok hasilnya.

Entri kali ini ringkas sahaja. Sekadar untuk merenung dan bermuhasabah.

Dalam perjalanan hidup yang semakin menjangkau umur 24 tahun ini, saya melihat dengan pandang mata dan tafsir jiwa di kanan dan kiri. Pelbagai sahaja masalah yang melanda. Ada orang ceritanya begini, dan ada orang ceritanya begitu. Tapi pokok pangkalnya, tak ada orang yang lahir ke dunia ini tak akan menghadapi cabaran. Sesenang mana pun seseorang itu, dia pasti akan diduga. Hatta kesenangan itu jua satu dugaan.

Dan dugaan itu Tuhan turunkan kepada hambanya bukan untuk menyakiti atau pun menyeksa. Ia adalah satu petanda bahawa Tuhan sayang kepada kita. Kerana itulah, diberikan sedikit cabaran untuk memberikan peluang kepada kita untuk beroleh ganjaran pahala. Yelah, takkan Tuhan nak beri kita masuk syurga percuma-percuma saja kan?

Anggaplah setiap dugaan itu adalah satu peluang untuk kita menambah saham kita di akhirat. Sama juga sepeti ahli sukan. Kalau tidak pergi banyak pertandingan, pasti akhirnya ranking mereka akan turun.

Tuhan sayang kita. Dia mahu berikan kita peluang demi peluang untuk mendapat ganjaran pahala. Dan percayalah, Tuhan tidak akan menduga hambanya lebih dari apa yang mampu ditanggung oleh mereka. Carilah kekuatan diri. Di situ ada jawapannya.

Wassalam.

08 Februari 2011

A Discussion On The Malay Special Position In Malaysia

This is an excerp of a Facebook disscussion on the matter above. I am publishing it so that the contents can be shared and analyzed by others. In no way, it is to intended to create any social controversy. This is a sensitive issue, hence, care should be taken. This discussion is aimed to make people understand more about the Special Position of the Malays in Malaysia, from an objective point of view.

malay 

Azree Ariffin Yup, benar. Tidak ada pihak yang mengatakan perkara demikian. Hairan perkara ini boleh jadi isu.

Azlin Ahmad So what's all this with Bumi and Malay rights ... obviously unIslamic, but those who benefit don't want to admit it ...

Azree Ariffin There is no such thing as Malay Rights. The constitution only provides the special position of the Malays/Bumiputras as the first settlers that build a sovereign government.
Putting it in a positive way, it is an implied way to protect Islam and it's interest as Malays should be Muslims as enshrined under the Federal Constitution. The stability of the Malays in Malaysia is the foundation of the Muslims' in this region.

Azlin Ahmad I follow the reasoning, but unfortunately those same rights are not extended to non Malay Muslims. It's quite sad to see the double standards. Don't want to create a controversy, but that's just the way things are.

Azree Ariffin That is truly a sad thing. But, as it seems, the definition of Malays in the Federal Constitution is rather loose to the extend that anyone can be considered as a Malay as long as they are a Muslim, habitually speaks Malay, and practice the Malay culture.
I guess I have no problem with 3 of the conditions. Speaks Malay; fine, every Malaysian must speak Malay. Practice Malay culture; this is still very vague. Even Malays don't practice it that much.
Probably if an example of the double standards can be adduced, we can analyze the root of the problem. For me, we can't change the law (well, not individually), but we can take a positive approach to it, for the betterment of our ummah.

Azlin Ahmad Well said, Azree. I have benefited from Bumi rights etc ... the policies have worked for me ... but I'm feeling quite guilty cos I don't agree with them on principle. Double standards at work again!

Azree Ariffin I agree. We do have benefited from the special position of the Malays. That is what has been fought by our forefathers to ensure their children's will get their deserved rights, as an exchange for citizenship granted to the non-Malays.
As I see it, granting citizenship to the Non-Malays is a very big sacrifice that is made by them, on the name of humanity. Why I'm naming it as a big "sacrifice", because eventually, it will effect the population of Muslims, and the status of Islam in Malaysia.
Not that I am complaining, we welcome our Non-Malay friends. They are once once our guess, and the we invite them to become apart of our family.
But, in defending the spirit of Islam in Malaysia, Malays do have a bigger interest in question. This is the only place we call home. This land is where the whole of our blood splash from. If we loose it, we can't go anywhere.
Plus, the Malays being a very generous and tolerant race; there are times that we become a little bit too tolerant. Giving all of the piece of the cake, until we forget to reserve some for our children. For me, the Special Positions is not a protection for the Malays, but against the Malays - from their social-logically culture.
Just some of my thoughts. :)

Azlin Ahmad I know. It's tough. Yes, tanah tumpah darah kita, our forefather fought to defend this country. But that was generations ago. The current generation of non Malays who have been born here don't have a choice, Malaysia is their only home. I agree, Malays are accommodating, pasal tu in many instances, memang sampai kena pijak kepala. When we speak to Chinese or Indians, we are the ones adopting their loghat, not the other way round!!! And I can't say I'm too impressed by the lack of effort made by the 2nd - 3rd generation to assimilate ... many of them think that BM is a second class language and have not even bothered to learn it properly.
I am also mindful at what happened to Singapore - Malays are now the 10% minority, and generally consigned to office boy and tea lady duties. I don't want that to happen in Malaysia, but we can't go the other extreme either. Defending Islam is a beautiful thing, because if applied correctly, Islam can ensure harmony between Muslims and non Muslims, whatever the race. But therein lies the problem. Islam=Melayu, it's hard to separate between the religion, the culture and the history. It's not just one issue, but so many.

Azree Ariffin There it is. This is not only a legal problem, but goes beyond that. It started out as a sociologically problem that then turned out to be somewhat political. There many layers of it if we were to study it thoroughly.
As what you said, yeah it is a general presumption in Malaysia that Islam = Melayu, which is obviously wrong. A Malay must be constitutionally Muslim, and a Muslim does not necessarily must be a Malay.
I also agree, that the attitude of the 2nd-3rd generation of Non-Malays doesn't help either. We haven't attain a successful assimilation of culture like what has been achieved in Indonesia or Thailand. Why does this happen? Why after 50 years of independence, some of our Non-Malay friends have yet to even speak in a proper Malay Language?
In my opinion, the major influence of this problem is due to our education system. Could you imagine, we have separated our children to different vernacular schools since they are young. Why should there be 3 different school streams, when we are living in 1 country? Couldn't we just set up one stream school, and teach everything including mother tongue languages under one roof? Again, who's demand is this? I bet you can answer that.
My point is that, we can withdraw the Special Position of Bumiputras, to provide similar opportunities for Malaysians of all races. But are we still ready for that, looking at our low percentage of assimilation and integration? How are we going to give equal rights if we among ourselves still do not know how to respect other people's culture and way of life. In fact, the 30% Bumiputras equities are not met yet.
In alternative, will the attempt to withdraw the rights be successful in the Parliament? It is there for a reason, either historically, or practically, whatever reason it maybe.

For me, the root of the problem is not the law (as yet), but the mindset of our people. We change that, and the law may follow suit. The question is; how do we do that?

.

.

.

07 Februari 2011

Anggap Belajar Bagai Bekerja

Hari ini semester dibuka lagi setelah seminggu bercuti-cutian. Itu juga bermakna bahawa musim ujian pertengahan semester bakal menjengah, disusuli dengan tarikh akhir menghantar tugasan. Ditambah dengan beban silibus yang harus dihadami sebelum tampil di medan peperiksaan akhir.

Dalam mengharungi kehidupan sebagai seorang mahasiswa, kadang-kadang saya selalu menetapkan di dalam hati bahawa bekerja itu harus dianggap bagaikan sebuah pekerjaan. Ya, bukankah tiap kali ketika mengisi borang, di dalam ruang pekerjaan itu ditulis –pelajar/mahasiswa?

Kalau hendak jadi pelajar, jadilah pelajar yang professional. Yang fokus kepada pekerjaannya, atas rasa tanggungjawab kepada diri sendiri, keluarga, dan para penaja. Memang, hendak bercakap memang senang. Tetapi, hendak melakukannya itu adalah cabaran yang paling besar.

Itu adalah azam saya untuk baki 2 bulan lagi sebelum peperiksaan. Tak mahu lagi anggap belajar itu sebagai satu bebanan, atau perkara sampingan. Tak mahu lagi ambil mudah bab belajar. Bak kata orang putih, take things for granted. Undang-undang adalah kursus professional, jadi harus jadi pelajar undang-undang yang professional.

Lagi pun, di universiti lah tempat untuk kita melatih diri untuk menyemai sifat professionalisme di dalam diri. Menjadi seorang yang professional bermakna berkemampuan untuk fokus kepada pekerjaan yang diberikan, dan berusaha kerasa untuk memberi yang terbaik, di samping bijak memisahkannya dengan emosi peribadi.

Dalam merealisasikan perkara tersebut, saya akan lakukan :

  • Pukul 9-5 setiap hari bukan sahaja harus diperuntukkan untuk menghadiri kuliah dan tutorial, tetapi juga sesi konsultasi, research, dan menyiapkan tugasan. Tak bermakna jika tiada kelas, petanda untuk bersuka ria. Ada banyak kerja harus dilangsaikan!
  • Waktu malam pula, adalah waktu untuk bertapa di perpustakaan. Ketika inilah boleh diadakan sesi diskusi dengan rakan-rakan berkaitan tugasan, atau sekadar mengulangkaji pelajaran yang telah dipelajari. Juga, menyusun nota-nota yang telah disiapkan pada siang harinya.
  • Tidur dan bangun awal. Ya, saya memang ada masalah hendak tidur awal. Tapi, harus paksa juga diri untuk merehatkan badan. Kalau seminggu sudah dibiasakan, InsyaAllah, pasti akan menjadi senang.
  • Isnin-Jumaat adalah waktu untuk fokus kepada belajar. Jika sepanjang 5 hari ini benar-benar konsisten, izinkan diri untuk berehat dan menikmati hujung minggu dengan aktiviti-aktiviti yang disukai. Jadikan ia sebagai motivasi. Rancang aktiviti hujung minggu lebih awal supaya tahu apa yang akan tiba di hujung pekerjaan itu.

InsyaAllah, saya boleh lakukan!

04 Februari 2011

Menaiki Eurostar Menuju Paris

 image

Masa untuk kami meninggalkan Kota London. Pagi itu, kami bertolak awal untuk ke stesen keretapi St Pancras International Train Station. Kalau tak silap, keretapi akan bertolak pada pukul 5.25 pagi. Jadi, kami harus ada di sana sekurang-kurangnya sejam sebelum. Sewaktu gambar di atas diambil, jam masih pukul 4.30 pagi. Tetapi, langit sudah terang benderang. Begitulah keadaan sewaktu musim panas. Bayangkan, waktu Isyak pukul 12 tengah malam, dan subuh pula 3 pagi. Kalaulah harus berpuasa di sini waktu musim panas, wah lamanya mengikat perut!

image

Nasib baik, hotel yang kami diami terletak hanya seberang jalan dari stesen keretapi ini. Mula-mula saya sangka agak jauh, mungkin di tengah-tengah bandar. Tiba-tiba Ameer menunjukkan bahawa stesennya hanya di depan jalan. Sangat-sangat dekat. Bangunannya juga sangat gah dengan batu-batuan berwarna coklat.

Menuju ke sana, angin pagi bertiup begitu sejuk sekali. Tetapi, tidaklah sesejuk seperti di musim sejuk. Peliknya, apabila angin berhenti bertiup, keadaan menjadi suam semula. Seperti yang saya katakan sebelum ini, kalau nak ke London waktu musim panas, tak perlulah pakai tebal-tebal. Sekadar seadanya sudah cukup.

image 

Kami pun melangkah masuk ke dalam Stesen St Pancras ini. Stesen ini adalah pusat kepada keretapi laju Eurostar yang merentasi seluruh benua Eropah. Fungsinya lebih kurang macam Stesen keretapi di Kuala Lumpur, cuma ia hanya merentasi negara dan fasiliti tempat ini bagaikan di lapangan terbang.

Penempahan dibuat lebih awal secara online. Yang senangnya di Eropah ini, adalah semua transaksi boleh dilakukan lebih awal hanya melalui internet. Jadi, kita tak perlu susah payah hendak beratur panjang dan risau dengan kemungkinan tidak mendapat tiket untuk ke destinasi pilihan. Sama ada hotel, pengangkutan, makanan, dan macam-macam lagi boleh didapati secara dalam talian.

image

Begitu juga dengan tren berkelajuan tinggi ini. Ada sebuah mesin check-in berkomputer yang disediakan, dan kami hanya layan diri untuk mengesahkan pendaftaran masuk kami, sebelum melalui pintu pemeriksaan imigresen dan kastam. Benar-benar bagaikan seperti sebuah lapangan terbang.

Ketika kami sudah melepasi pemeriksaan, harus menunggu sebentar sebelum pintu masuk dibuka untuk kami. Waktu itu, sudah ramai orang menunggu untuk menaiki tren yang sama. Saya masih ingat lagi, keadaan agak kelam kabut, kerana ada seorang anak kecil yang terjatuh di eskalator. Terdengar jeritan dan tangisannya. Kasihan pula. Disebabkan itu, eskalator  telah dihentikan dan kami semua harus menaiki tangga secara manual. Tengok muka semua orang sembab saja, muka baru bangun tidur. Haha.

image

Yeah, akhirnya tiba masa untuk menaiki gerabak. Sebelum itu, sempat jugalah ambil gambar untuk tatapan anda semua di sini. Bila lagi nak naik Eurostar, ye tak?

image

Eurostar menyediakan 3 jenis kelas iaitu standard, standard premier, dan business premier.  Kami membeli tiket standard sahaja sudah cukup. Kalau Standard Premier, ia khas untuk mereka yang ingin menikmati perjalanan dengan lebih keselesaan. Ada perkhidmatan pelayan, dan makanan diberi.

Untuk Business Premier pula, lebih eksklusif sebab ada disediakan ruang menunggu (lodge), dan ruang kerja yang sesuai untuk mereka yang sibuk dan perlu bekerja sepanjang perjalanan. Malah, ada juga wifi di atas gerabak!

image

Untuk kami yang naik tiket kelas standard, sama sahaja seperti naik keretapi biasa. Ada sebuah bar-buffet yang disediakan untuk membeli makanan bagi mengisi perut sepanjang perjalanan. Tapi, kami tidak pergi beli pun, sebab tak sempat nak lapar, sudah sampai ke destinasi. Lagi pun, takut-takut pula ada yang tidak halal.

Kami duduk di kerusi yang saling menghadap. Satu lagi tempat diduduki oleh seorang yang berketurunan cina, tapi dia tidur sepanjang perjalanan, jadi tak berpeluang untuk menegur sapa.

Perjalanan menuju ke Paris mengambil masa lebih kurang 2 jam. Kami merentasi Selat Inggeris di dalam perut lautan untuk menuju ke tanah Perancis. Saya fikirkan perjalanannya akan mengambil masa yang lama. Masa di dalam terowong, keadaan memang gelap gelita. Tak sampai sejam lepas tu, tiba-tiba kami sudah sampai ke daratan.

Saya ingatkan kami masih ada di England, sebab kejap sangat perjalanan di dalam terowong. Tapi, lepas tu tiba-tiba saya mendapat mesej di telefon “Welcome To France!”. Sah la memang kami sudah sampai ke Perancis. Rasa macam tak puas lagi masuk terowong tu. Tapi puas hatilah, sebab dapat ke Paris secepat mungkin.

Ini beberapa gambar yang ditangkap selepas masuk ke Perancis.

 image

image

image

Begitulah waktu matahari pertama yang saya lihat di Perancis. Alhamdullillah, sepanjang perjalanana dari London ke Paris tidak melelahkan. Kalau mahu, boleh saja tidur. Tapi, pasti rugilah kalau tidur sebab bukan selalu dapat nikmati pemandangannya. Lagi pun, sekejap sahaja. Perjalanan pun begitu lancar.

image

Lebih kurang pukul 8 pagi, tibalah kami di stesen keretapi di Paris. Waktu di stesen ini kami pun agak pening juga nak cari jalan ke hotel penginapan kami. Tapi, cerita itu kemudian. Akan saya tuliskan dalam bingkisan yang lain.

Selamat berhujung minggu!

03 Februari 2011

Kembali Ke Tahun Arnab

**Entri Sempena Tahun Baru Cina 2011

konijn

Setelah 12 tahun, hari ini tiba juga kita kembali ke tahun horoskop Cina kelahiran saya – tahun arnab! Memandangkan putaran tahun ada 12 haiwan dalam kalender orang Cina, maka ini adalah kali kedua saya memasuki tahun arnab setelah berumur 12 tahun, pada tahun 1999. Dan kini, kembali lagi menjengah pada tahun 2011.

Oh tidak, saya tidaklah mempercayai konotasi horoskop tahun tersebut. Sama ada zodiak cina atau barat, keduanya saya lihat hanya memberi satu gambaran yang tersangat-sangat umum dan sesiapa sahaja boleh merasakan dia yang dimaksudkan dalam tafsiran berkenaan. Tetapi, saya sekadar menyatakannya sebagai satu pengetahuan am.

Bercerita tentang perayaan Tahun Baru Cina, kebiasaannya saya hanya duduk di rumah dan  menikmati cuti yang panjang. Meskipun saya tinggal di kawasan majoriti orang Cina, tetapi harus diingat bahawa mereka juga balik kampung waktu-waktu begini. Malah, saya sendiri tak dapat mengunjungi kawan baik berbangsa Cina saya, Chan Leng Zhong kerana beliau sudah awal-awal lagi berangkat ke kampung laman di Kampar, Perak.

Sejak memasuki UIAM, saya agak kurang bergaul dengan bangsa lain. Bukan kerana tidak mahu, tetapi atas faktor saya tidak berada di dalam persekitaran berbilang bangsa. Benar, di UIAM ada pelajar dari seluruh dunia, tetapi orang bukan Melayu yang berasal dari Malaysia sangat sedikit. Ditambah pula, di kulliyyah undang-undang boleh dibilang dengan jari berapa orang pelajar antarabangsa.

Kenangan saya bergaul dengan pelajar berbilang bangsa pastinya ketika berada di sekolah menengah. Sekolah saya ketika itu saya sifatkan punya komposisi bangsa yang sangat seimbang. Ada orang Melayu, Cina, India, Pakistan, Indonesia, Sarawak, malah ada juga Orang Asli yang datang dari kawasan Bukit Lanjan berhampiran.

Keadaannya sangat-sangat 1Malaysia. Di dalam kelas saya sendiri, kami sama-sama belajar dalam keadaan harmoni. Lihatlah wajah-wajah ceria rakan-rakan saya di entri Tingkatan 5 Bersih SMKBU ‘04 ini. Dan mereka semua adalah rakan sebaya. Sama-sama bersemangat arnab.

Sekarang ingatannya semakin samar-samar. Masing-masing sudah menuju haluan masing-masing. Tetapi kami masih berkongsi satu kenangan yang sama. Kalaulah kami dapat bersatu semula, dan melupakan segala perbezaan yang memisahkan, menumpukan hanya pada persamaan yang menyatukan.

Kepada rakan-rakan saya yang berbangsa Tiong Hua, saya ucapkan Selamat Tahun Baru Cina 2011 kepada anda! Semoga tahun baru ini lebih membawa keceriaan dan kemakmuran kepada anda. Kalau ada buat rumah terbuka tu, jangan lupa jemput ya'?

Kepada yang lain, selamat bercuti!

*Ambilan imej dari sini.

02 Februari 2011

Choosing A Legal Attachment Venue

This entry is dedicated to Tqa, whom have posted me with a question.

She has read my blog entry entitled The Law Attachment Programme and requested to know more about how to apply for an attachment in a law firm. I assume that she is a law student too, but wasn’t sure what university she belongs too, as it was not stated clearly in her blog.

In answering the question, I will focus more on some tips in choosing a venue for doing the attachment, as opposed to the method of applying it. Every law school surely must have briefed that to their law students. Hence, I would kindly suggest anyone whom are going for an attachment programme to refer to their respective faculties, as it would involve some administrative matters and formalities.

I should put a disclaimer though, that this is purely extracted from my own personal experience, and it is meant only for sharing purposes. It might not be applicable now, due to the past procedures, but is hoped to be a guidance and to show an illustration of the programme.

As in IIUM’s case, the Law Attachment Programme (LAP) Unit is in charged to assist the students in matters pertaining their attachment. Usually, the application will be made through the Law Faculty whereby the student will submit their choices of venues, and the faculty will do the rest of the work.

However, there are some exceptional circumstances when the faculty will ask the student to personally contact the respective attachment institutions to facilitate the application process. This normally happens when the first choice venue application was rejected.

Hence, it is important for a student to carefully choose their attachment venues and be realistic on whether they will be selected or not. It is advisable if the student had made a prior effort to contact the institution to inquire whether they accept any attachment students or not. This is important because some places do not accept attachment students.

In determining a place to do an attachment, especially a legal attachment; a student should ask him or her selves what kind of experience that she would like to get out of the attachment. Does he or she wants to pursue a career in the chosen institution?  Or is the attachment is only an avenue for the student to experience a job that he won’t even consider to jump into during practice? All of this is important because it will effect how a student enjoys the experience during the 3 months stint.

Although you are entering a law attachment programme, it is not necessary for the choices to be limited to only legal firms & courts. There are an abundance of choices especially in the legal world that relates to what we learn in law school. You may apply to the police, military, government agencies, companies, non governmental organizations, customs, and a whole lot more. Just make sure the choice will benefit you in the long run.

Other factors that need to be considered is the place of the institution. If it is too far away, there is a big probability that it might burden you financially because you need to travel back and forth every weekday. Do take note that some institution does not pay their attachment students any salary. Hence, you need to fork out your own money for the travelling expenses.

In the end, it is up to you, how you want to make the fullest out of the attachment. Ask yourselves, consult the academic advisor, make some inquiries. Surely, that 3 months would be the best times of your 4 year degree programme.

Cheers!

01 Februari 2011

Inilah Kuala Lumpur Saya

 ** Entri Sempena Hari Wilayah Persekutuan 2011

image

Setiap kali menjelang cuti semester, rakan-rakan saya akan sibuk menguruskan kepulangan masing-masing ke kampung halaman. Ada yang akan ke Pantai Timur, Utara, dan juga Selatan. Tak kurang juga ada yang haru merentasi Laut China Selatan untuk ke Pulau Borneo. Begitulah seperti selalunya. Dan saya, hanya terdiam sebentar, dan kemudian terus mulakan enjin kereta. Setengah jam kemudian, saya sudah tiba di kampung laman. Rumah syurga dunia.

Apabila orang bertanya kepada saya, “Asal dari mana?”, saya seringkali menjawab “Petaling Jaya.” Itu adalah jawapan saya sejak meninggalkan alam persekolahan, dan bertemu dengan rakan-rakan universiti dari serata pelusuk tanah air.

Kadang-kadang, ada yang akan bertanya semula, “PJ di seksyen berapa?”. Oh, tempat saya tinggal sudah di pinggiran Petaling Jaya. Sudah hampir sangat dengan sempadan Kuala Lumpur. Tidak ada seksyen di sini.

Maka, saya mula terfikir, tepatkah jawapan saya apabila memberitahu saya orang Petaling Jaya? Dari segi geografi, pasti memang tepat. Malah dalam kad pengenalan saya sendiri, alamatnya di dalam daerah Petaling Jaya. Bagaimana pun, saya tidak begitu kenal dengan kawasan pusat bandar Petaling Jaya. Ternyata kawasan tersebut begitu asing sekali.

Lalu, saya kembali bertanya diri sendiri. Mahu jadi orang KL atau orang PJ?

Menjawab persoalan ini, eloklah kalau saya kenang semula sejarah diri saya. Saya dilahirkan di Pusat Perubatan Pantai, Bangsar. Ya, di Kuala Lumpur. Maka, dengan itu sahaja sudah cukup menjadikan saya anak kelahiran Kuala Lumpur. Kota inilah yang telah mendengar rengekan pertama saya sewaktu masih bayi.

Kedua ibubapa saya berketurunan luar dari Kuala Lumpur. Keluarga ibu berasal dari Muar, Johor manakala sebelah bapa dari Kuala Selangor. Tetapi, mereka berdua dibesarkan hampir sepenuhnya di Kuala Lumpur. Itu sudah menjadikan mereka secara tak rasmi, warga kota sejati. Kalau anda dengar kisah bibit-bibit percintaan mereka, memang penuh dengan latar belakang kota ini.

Kami tinggal bersama Tok Yan, nenek sebelah ibu di kediamannya di Bukit Damansara, juga di Kuala Lumpur. Seluruh kehidupan kanak-kanak saya telah dibesarkan di kawasan yang dikatakan elit itu. Maka, saya melihat wajah Kuala Lumpur membangun di hadapan mata saya.

Sekarang ini, setiap kali saya mengelilingi Kuala Lumpur, pasti ada sahaja kenangan waktu kecil yang menggamit kenangan. Saya masih ingat ketika kecil dahulu, Tok Yan selalu membawa saya untuk membeli barangan runcit di TMC, sebuah pasaraya yang terkenal di Bangsar. Di situ juga saya pernah mengikuti tuisyen Bahasa Inggeris dalam program Victoria Readers.

Tidak lupa, Taman Tasik Perdana yang mana taman permainannya sangat saya suka kerana ada papan gelongsor yang sangat tinggi, dan pelbagai permainan taman yang menyeronokkan. Oh kenangan sewaktu kecil sangat manis!

Begitu juga, saya telah memasuki alam tadika di Villa Maria, sebuah tadika yang sangat terkenal di Bukit Damansara suatu ketika dahulu. Tanyalah kepada kebanyakan  anak-anak muda sebaya saya yang tinggal di sana, pasti kebanyakan mereka dari sana. Bagaimana pun, saya telah berpindah tadika ke sebuah tadika Islam Al-Hidayah.

Di kedua tadika inilah, saya mula bergaul dengan anak-anak kelahiran Kuala Lumpur yang lain. Masa itu, saya merupakan seorang budak lelaki yang sangat sangat pemalu dan pendiam. :)

Seterusnya, saya telah menyambung pelajaran ke Sekolah Kebangsaan Bukit Damansara. Bergaul dengan anak-anak Kuala Lumpur ini ternyata berbeza sedikit dengan mereka dari luar Kuala Lumpur – seperti yang saya dapati ketika melangkah ke alam universiti. Sudah pasti, ia tertakluk kepada sifat individu itu sendiri, tetapi budaya dan persekitaran pasti memainkan sedikit peranan.

Pada pertengahan tahun 1997, barulah kami sekeluarga berpindah ke Petaling Jaya, sewaktu saya berada dalam darjah 4. Tetapi, jaraknya tidaklah jauh. Lebih kurang sejam sahaja beza antara keduanya. Dan apa yang menarik, kawasan kejiranan baru ini, dan Bukit Damansara – kedua-duanya masih berada di dalam mukim yang sama – Damansara!

Jadi, kalau hendak dinyatakan dengan lebih tepat, saya rasa sudah tentu pernyataan saya orang Damansara lebih menyeluruh. Tetapi, yang pasti Kuala Lumpur pasti ada bahagian yang istimewa di hati saya. Di sinilah saya dilahirkan, dan dibesarkan. Kota ini jugalah yang telah mencorakkan sebahagian besar kehidupan saya.

Meski saya tidak seperti remaja KL yang lain, yang ditakrifkan sebagai urban dan metropolitan; tetapi saya tidak dapat bayangkan jika dibesarkan di tempat selain KL. Pasti, saya akan menjadi manusia yang sedikit berbeza.

Inilah Kuala Lumpur saya. Saling tak dapat dipisahkan. Terikat dalam kenangan.

Sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan