Subscribe

04 Mei 2010

Menguruskan Pantun MAKUM 2010

“Jinak tekukur penuh berhelah,

Hendak dijerat di pohon kayu;

Hasrat diukur tinggi menggalah,

Hendak martabat pantun Melayu.”

DSC01955

Gambar di atas diambil 3 tahun lepas ketika saya menjadi peserta Pesta Pantun MAKUM 2007 mewakili UIAM (A) sebagai swing team di Pusat Aktiviti Kebudayaan UIAM. Waktu itu, saya masih sangat baru dalam arena pantun. Malah, saya sendiri tak ada pengalaman menyertai mana-mana pesta pantun ketika di sekolah – lantaran sekolah saya tiada pasukan pantun. Ini adalah pesta pantun kedua saya sertai selepas Pesta Pantun Terbuka UIAM, yang mana saya mendapat tempat ketiga.

Meski pun begitu, cinta dan kasih sayang saya terhadap pantun Melayu sudah tumbuh lebih awal lagi sejak di bangku sekolah. Keindahan makna dan falsafah dalam Pantun Melayu telah menjadikan saya terpesona dan kagum betapa hebatnya akal budi orang Melayu. Benarlah kata orang – sesungguhnya pantun itu lambang kebijaksanaan orang Melayu.

Tahun ini, sekali lagi UIAM telah diberikan amanah untuk menganjurkan Pesta Pantun MAKUM. Tanggungjawab telah diberikan kepada saya untuk menjadi Pengurus Program kali ini. Berat tanggungjawab ini, namun saya akan galas dengan sebaik mungkin. Niatnya tidak lain, tetapi untuk mengembangkan budaya berpantun itu di kalangan generasi muda, selain memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu.

Saya mahu anak Melayu tahu dan faham betapa indahnya seni berpantun itu dan lebih mengenali akar budaya mereka. Mudah-mudahan generasi muda kita akan menjadi pewaris budaya yang berjati diri yang utuh.

InsyaAllah, Pesta Pantun MAKUM 2010 akan menjadi program terbesar dan terakhir saya di UIAM.

Wassalam.

2 komentar:

Lyn Yusoff berkata...

wishing u all the best dear..

Azree Ariffin berkata...

Terima kasih, Kak Lyn... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan