Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

01 Disember 2009

Persediaan FESTKUM 2009

Sepanjang 2 minggu ini, saya dan rakan-rakan pasukan pantun telah berkampung di kampus, meskipun warga UIA lain sedang bersuka-ria menikmati cuti masing-masing. Kami ada amanah yang perlu dipikul dengan sepenuh hati, menjulang warisan bangsa dengan khazanah pusaka bahasa.

Gelanggang kami seterusnya adalah Festival Kebudayaan Universiti-Universiti Malaysia 2009 (Festkum'09). Kali ini memang meriah disebabkan acara ini diadakan dalam bentuk perkampungan sukan, di mana banyak pertandingan-pertandingan kebudayaan telah dikumpulkan di bawah satu festival dan diberikan hadiah berupa pingat - emas, perak, gangsa. Satu perkara yang baru dalam dunia seni dan budaya!

Wakil Kontinjen seluruh Universiti-Universiti Awam di Malaysia akan berkampung di Universiti Malaya dari 9-13 Disember 2009 - di mana, pertandingan akan diadakan di 4 universiti di Lembah Klang, iaitu UM, UKM, UPM, dan UiTM. Yang seronoknya, acara pembukaan akan ada perarakan pasukan setiap universiti. Teruja juga hendak menyertainya. Barulah nampak semangat kesukanan. Lebih-lebih lagi dengan acara berskala besar seperti ini.

Setakat ini, UIAM akan menghantar 3 pasukan sahaja. Pantun, Dikir Barat. dan Permainan tradisional. Ada banyak lagi acara kebudayaan yang dipertandingkan. Contohnya seperti Zapin, Tarian Tradisional Cina, Tarian Klasik India, Boria, Nyanyian Irama Malaysia, Band Akustik, dan sebagainya. Tentu anda dapat membayangkan betapa meriahnya festival ini kan?

Baiklah, di sini beberapa gambar latihan pasukan pantun UIAM. Tak boleh cerita lebih-lebih, nanti tak ada kejutan pula waktu FESTKUM!


Ika : Zack, nanti tolong make-up akak grand-grand untuk final k? Kasi bedak 5 inci.
Zack : Eh, Zack pun akan berpantun jugak. Akak dah sure sangat ke nak masuk team?
Izwan : Adeiii, bosannya. Bila nak mula berpantun ni?
Yana : Ish, ngantuknya mata aku ni. Jap, mana buku baru aku ah?
Dee : Pok amai-amai, belalang kupu-kupu.... ewah! ewah!

Hafifi : Amboiii, besarnya jerawat dia....
Malin : Pergi ke kedai beli ubat jerawat, eh, apa daaa pembayang aku nih!


Hafifi : Aku pasrah dan berserah saja nasib sama ada boleh masuk tak dalam team ni.
Malin : Berbekalkan cincin azimat ini, akan Malin akan pastikan semua orang jatuh pengsan dengar Malin berpantun.
Azree : Suka hati koranglah. Aku masuk ke, tak masuk ke, tetap aku jugak yang pening kepala!


Finalis Pertandingan Akhir Gadis Melayu 2015 sedang mendemonstrasikan cara makan mee yang betul menggunakan garfu.

Malin : Gadis Rock
Dee : Gadis K-Pop
Ika : Gadis Jiwang
Zack : Gadis Nasyid

Ini gambar serius sedikit. Masing-masing tersengih-sengih bergambar. :)

Siapakah di antara 7 anak muda ini akan meneruskan cabaran pantun UIA dalam FESTKUM 2009? Siapa pula akan tersingkir?

Jangan lupa saksikan kesudahan kisah ini hanya di Hikayat Anak Kota!

1 komentar:

Syamputra Razali berkata...

semoga berjaya yer..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan