Subscribe

07 Ogos 2014

Hari Perhimpunan Keluarga Jamak 2014

Tumbuh  merimbun di tengah kebun,
Hitam-hitam si tampuk manggis;
Keluarga Jamak sama berhimpun,
Merai ikatan warisan Bugis.

Ahli Jawatankuasa HPKJ2014 (Kredit Gambar www.khirkhalid.com)

Akhirnya, selesai juga Hari Perhimpunan Keluarga Jamak 2014 yang diadakan pada 3 Ogos 2014 di Pusat Komuniti Bukit Bandaraya, Kuala Lumpur. Majlis yang diadakan sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri ini telah berjalan dengan lancar dengan kehadiran hampir 500 ahli keluarga yang terdiri daripada hampir 7 generasi keturunan Haji Jamak.

Ini adalah perhimpunan kali kedua diadakan setelah perhimpunan kali pertama diadakan pada  tahun 2008 di Putrajaya yang menghimpunkan hampir 800 orang. Sepatutnya, perhimpunan ini diadakan pada tahun lepas, tetapi telah ditunda ke tahun ini dengan skala yang lebih kecil.

Persiapan untuk mengadakan perhimpunan ini telah bermula lebih kurang 5-6 bulan sebelum majlis berlangsung. Saya memainkan peranan yang sangat kecil kali ini memandangkan menghadapi sedikit kekangan masa berbanding tahun lepas. Bagaimanapun, tabik hormat saya berikan kepada semua AJK yang lain terutamanya Uncle Pes yang begitu konsisten dan bersemangat untuk menjadikan perhimpunan ini satu kenyataan.

Pada hari kejadian, saya bertindak sebagai pengacara majlis sementara bagi menggantikan Dato’ Mahathir Lokman yang terpaksa datang sedikit lewat berikutan majlis di tempat lain. Oh ya, Dato’ Mahathir bukanlah seorang ahli keluarga Jamak, tetapi mempunyai pertalian saudara yang cukup rapat dengan kami.

Awalnya, sedikit gementar juga kerana saya tidak biasa mengacarakan majlis hari keluarga, lebih-lebih lagi yang besar sebegini. Tambahan pula dengan persiapan yang sangat sedikit kerana kesibukan berhari raya.  Tetapi ternyata ia adalah pengalaman yang sangat berharga yang boleh saya gunakan untuk kemudian hari.

Antara yang menarik ketika perhimpunan ini adalah pastinya makanannya! Makanan yang dihidangkang sudah semestinya menu istimewa negeri Johor yang tentu mengimbau kenangan ahli keluarga kepada kampung halaman. Hidangan seperti ; Laksa Johor, Beriyani Gam, Soto, Bandung Soda, Air Katira  menjadi habuan mereka yang datang. Tapi, saya tak dapat nak makan banyak pun sebab kena bertugas!

Sudah semestinya tidak lengkap Hari Keluarga kalau tiada hiburan. Majlis kali ini telah mengundang 2 buah kumpulan muzik iaitu sebuah kumpulan Samrah yang berasal dari Muar, dan sebuah lagi kumpulan Band yang asalnya dari Kontingen Polis Trafik Kuala Lumpur. Keadaan menjadi lebih meriah apabila ada ahli keluarga yang sudi ‘menyumbangkan’ suara mereka dengan acara karaoke. Selain itu, ada juga acara tarian poco-poco dan zapin/joget lambak yang diadakan secara spontan!

Acara kemuncak sudah semestinya acara  bergambar beramai-ramai! Disebabkan keadaan Dewan yang kecil, sesi bergambar terpaksa  dipecahkan kepada 4 sesi yang melibatkan 8 cabang keluarga Jamak. Ini jauh berbeza dengan sesi bergambar sebelum ini yang dapat membuatkan hampir 800 orang dalam satu gambar. Keseluruhannya, acara ini ambil masa lebih kurang sejam juga disebabkan tugas untuk menyusun ahli keluarga untuk 4 sesi itu.

Sesungguhnya, acara seperti ini saya fikir eloklah diteruskan. Mungkin boleh diadakan setiap dua tahun, dengan penglibatan komiti yang berbeza setiap kali. Tak perlu besar, sekurang-kurangnya majoriti ahli keluarga dapat bertemu semasa hari raya. Bagus juga, sebab dalam satu rumah terbuka dapat ‘langsaikan’ berjumpa dengan seramai mungkin saudara.

Salam Aidilfitri!

2 komentar:

Khir Khalid berkata...

Assalam... Alhamdulillah.. saya sangat bersyukur dpt bersama2 dlm majlis keluarga yg sgt meriah penuh kenangan ini. Saya juga berharap agar kita dpt selalu dipertemukan dlm suasana kekeluargaan spt ini. T kasih saudara Azree kerana sudi mengundang saya menjadi pengacara bersama walaupun seketika.. seronok!
Semoga silaturrahim kita semua sbg ahli keluarga Haji Abdul Jamak terus akrab dan mekar dengan sepenuh keberkatanNya... aamiin ya Rabbal alaamiin.. :)

Al-Manar berkata...

My congratulations to the organisers. So many of us wish we could do the same but the effort is tremendous, beyond the ability of one or two persons to carry out

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan