Subscribe

27 November 2009

Nur Kasih

**Selamat Hari Raya AidilAdha kepada semua pembaca Hikayat Anak Kota!



Selepas sahaja drama bersiri Nur Kasih mengusaikan episod akhir sebentar tadi, facebook saya telah dipenuhi dengan status Nur Kasih. Begitulah penangan sebuah drama TV yang sedang hangat diperkatakan ini. Saya tidaklah mengikuti sangat drama ini pada awal-awal siarannya. Tapi perasan juga dengan iklannya yang memaparkan visual yang sangat menarik. Asalnya ingatkan cerita ini hanyalah drama 2 jam. Rupa-rupanya drama rantaian.

Saya tidak mengikuti drama ini melalui televisyen, sebaliknya melalui siaran di internet. Hanya episod akhir saya menontonnya di TV bersama seisi keluarga. Kebetulan episod akhir disiarkan pada Hari Raya Haji. Pandai betul timing mereka!

Inilah beberapa catatan yang sempat saya nukilkan berkenaan drama ini :

  1. Visual yang cantik. Antara sebab ramai orang melekat menonton Nur Kasih adalah kerana mainan kameranya sangat cantik. Saya sendiri boleh terpesona tengok videografinya.
  2. Sebagai sebuah drama yang berlandaskan kisah Islami, saya kira drama ini bukanlah kisah pop semata-mata. Meskipun kisah cinta dijadikan sebagai teras utama, tetapi tema kekeluargaan yang dipersembahkan menjadikan ia sebuah cerita yang lengkap rencahnya. Boleh saya katakan, cerita ini mungkin lebih baik daripada Ayat-Ayat Cinta.
  3. Lagu tema yang sedap! Saya boleh dengar lagu Nur Kasih itu berkali-kali.
  4. Di sebalik positifnya, ada juga yang negatif. Saya mendapati kadang-kadang plot dalam drama ini meleret-leret. Kalau dibuat dalam bentuk graf, sekejap naik, sekejap turun. Mungkin begitulah formula sebuah drama rantaian untuk memastikan penonton melekat di depan TV.
  5. Apa lagi ya? Oh, tentulah sebab Nur Amina seorang mahasiswa UIA! Suka tengok babak-babak di UIA, meskipun Nur Amina sebagai seorang mahasiswa Seni Bina, kelihatan sangat releks berbanding kenyataannya yang saya lihat - mereka sangat sibuk!
Mahu maklumat lebih lanjut? Ayuh kunjungi laman web ini.

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan