Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

20 November 2009

2012 : Meneruskan Legasi Kehidupan

Amaran : Entri ini mungkin mengandungi spoiler.


Ramai yang memperkatakan mengenai filem 2012. Polemik mengenai kemungkinan bumi akan musnah pada tahun tersebut sememangnya mengundang pelbagai spekulasi. Benarkah dunia akan kiamat pada 2012? Dengan begitu banyak pendapat, sama ada saintifik atau pun mitos, tema ini telah menarik jutaan penonton untuk ke panggung wayang.

Banyak aspek yang telah dibincangkan. Saya ingin memperkatakan dari sudut yang agak berbeza.

Setelah mononton filem tersebut, saya tertarik dengan satu adegan di awal filem, di mana Potret Mona Lisa yang terpamer di muzium telah diganti dengan yang palsu, manakala yang asli telah ditanggalkan dengan tujuan kononnya ingin melindunginya daripada kerosakan. Kononnya ia akan disimpan di dalam pergunungan Alps. Tetapi, hakikatnya lukisan Mona Lisa karya Leonardo Da Vinci itu telah terpilih antara ribuan hasil seni dan kebudayaan lain untuk dipelihara menjelang kedatangan musibah yang akan memusnahkan seluruh dunia.

Dalam fikiran saya, bermain-main juga dengan persoalan, kalaulah perkara ini berlaku dalam alam realiti, barang warisan apa daripada alam Melayu yang akan dipilih untuk dipelihara sebagai warisan kemanusiaan selepas ini? Teruja juga apabila memikirkan mengenainya. Dalam filem ini, warisan budaya juga telah diangkat sebagai salah satu daripada khazanah yang penting untuk diselamatkan. Italic
Mungkinkah karya-karya seperti Sejarah Melayu, Hikayat Hang Tuah, Hikayat Merong Mahawangsa akan berada dalam senarai? Apakah Tugu Negara, keris, dan pending akan menjadi bahan warisan selepas dunia hancur musnah? Itulah antara persoalan-persoalannya. Kalaulah Malaysia juga antara yang terlibat dengan pembinaan kapal besar tersebut, tentunya senarai warisan berpandukan Akta Warisan Kebangsaan akan dirujuk.

Tetapi, pastinya nyawa manusia harus diutamakan. Kalau hendak dipelihara segala jenis warisan tersebut, tetapi nyawa manusia terus dipertaruhkan, tiada gunanya juga. Menggunakan prinsip Maslahah Mursalah dalam Usul Al-Fiqh, nyawa manusia harus diutamakan. Perkara lain jatuh nombor dua.

Dalam filem 2012, telah digembar-gemburkan bahawa dunia akan hancur musnah. Menurut pemahaman saya, ia bermaksud muka bumi ini sudah tidak boleh diduduki lagi. Tetapi agak menghairankan apabila kerajaan-kerajaan besar dunia telah membina sebuah Kapal Laut, berbanding sebuah Kapal Angkasa. Kalau hancur bumi, di mana pula kapal itu hendak belayar? Hah, satu persoalan juga.

Benarkah kejadian tersebut akan berlaku? Wallahu'alam. Itu semua kuasa Allah yang menentukan segala-galanya. Tetapi, saya ada terfikir jika benar perkara ini sedang menunjukkan tanda-tandanya, adakah pembikinan filem 2012 satu cara untuk memberi amaran kepada penduduk dunia supaya bersedia?

Kalau dalam filem, para pemimpin dunia tidak memberitahu pun rakyat mereka bahawa akan berlaku bencana sedemikian rupa. Masing-masing cuba untuk menyelamatkan diri masing-masing. Orang-orang yang telah sama menyumbang tenaga untuk membina kapal besar tersebut juga tidak diberi peluang. Nampak juga unsur kapitalis apabila hanya orang-orang yang super-kaya yang mampu untuk membeli tiket untuk menyertai pelayaran bersejarah itu.

Pada sisi lain, saya nampak betapa manusia berusaha keras untuk meneruskan kehidupan. Tetapi akhirnya, tuhan juga yang menentukan segala-galanya. Bila sudah hampir kiamat, barulah penduduk-penduduk dunia berpaling kepada agama. Tak kiralah apa agamanya, masing-masing berdoa untuk yang terbaik. Adegan saat-saat akhir mereka sebelum ditimpa kecelakaan sangat menyedihkan.

Kepada yang belum menonton 2012, saya sarankan anda menonton filem ini. Dari sudut teknikal, grafiknya sangat real. Sistem bunyi juga mengagumkan. Dari awal hingga akhir, anda akan terpaku dan berdebar-debar untuk melihat apakah yang akan dilakukan oleh Dr Helmsley dan Jackson Curtis dalam usaha mereka meneruskan legasi kehidupan.

Saya beri 4.75 bintang!


3 komentar:

Ahada Aihara berkata...

Azree,

I'm totally agree with ur review...

Syamputra Razali berkata...

salam.. azree..
abang tengok jugak citer nie
kat garden.. abang baru tengok 20 minit
dah terlelap.. sambil tido tido ayam
menyesal plak..
ye lah.. badan letih.. semangat nak tengok wayang
last last tak dapat nak menghayati tentang sinamatografi citer nie..

pengajarannyer.. bersedialah diri nak tengok movie.. jangan paksa mata.. heheheh

Azree Ariffin berkata...

kak ahada, thanks!

Abang Syam,
lah sapa suruh ngantuk2 pi tgk movie. Kan dah tak menghayati filem tuh. takpe, lepas ni boleh tgk lagi kan? huhuhu. tu mesti ngantuk dok hafal sajak tu. keh keh keh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan