Subscribe

02 Ogos 2011

Ole-Ole Dari Perantauan

Ketika saya ke United Kingdom baru-baru ini, agak banyak juga tempat yang dikunjungi sepanjang kami sekeluarga mengadakan roadtrip dari London ke Manchester. Adik saya Ameer kalau singgah ke mana-mana, pasti akan mencari fridge magnet sebagai tanda kenangan dia sudah pergi ke sesuatu tempat.

Bagi saya pula, saya suka membeli buku cenderamata tentang sesuatu tempat. Contohnya, bila saya ke Buckingham Palace, saya akan membeli buku cenderamata rasmi supaya saya dapat lebih pengetahuan tentang tempat yang saya kunjungi itu apabila saya pulang kelak.

Selain magnet peti sejuk dan buku cenderamata, saya juga ada kalanya membeli keychain atau pun Baju T yang tertera imej tentang tempat yang dibeli itu – sebagai ganti jika saya tidak jumpa souvenier book.

Keychain sudah pasti menjadi ole-ole yang agak popular dan menjadi pilihan kebanyakan orang kerana sifatnya yang murah, kecil, dan ringan dibawa terutamanya jika terpaksa mematuhi syarat syarikat penerbangan yang mengehadkan berat bagasi.

Secara jujurnya, saya memang tak berapa pandai sangat hendak membeli ole-ole. Benar, ini bukan main-main. Kadang-kadang saya menjadi begitu buntu hendak beli buah tangan apa yang bersesuaian sehinggakan saya sendiri tak beli apa-apa langsung – hatta untuk diri saya sendiri.

Malah, ada ketikanya saya memaksa diri sendiri untuk membeli sesuatu sebagai tanda kenangan kerana ada waktu saya rasa liat sangat hendak membeli apa-apa kerana berasakan tidak ada apa barangan yang begitu menarik perhatian.

Meski apa pun barangan yang dibeli, yang penting adalah tanda ingatan dan memori yang tersimpan. Sebab itu saya sendiri kalau pergi ke mana-mana, akan cuba sedaya upaya untuk merakamkan pengalaman itu di dalam blog ini – sebagai ole-ole dalam bentuk tidak ketara, bagi para pembaca dan rakan-rakan sekalian.

Nantikan catatan entri kembara saya ke Eropah itu esok ya, ole-ole dari perantauan. :)

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan