Subscribe

10 Ogos 2011

Eurotrip 4 : Selamat Datang Ke Belgium!

Brusssels, ibu negara Belgium adalah sebuah kota lama yang punya begitu banyak sejarah tersendiri. Di negara Belgium, ada tiga bahasa kebangsaan iaitu bahasa Perancis, bahasa Belanda, dan bahasa Jerman. Di setiap papan tanda, ada digunakan sekurang-kurangnya dua daripada tiga bahasa kebangsaan ini – mengikut kepada bahasa apa yang digunakan di wilayah tersebut.

image

:: Lapangan Terbang Brussels. Tren ke tengah bandar juga ada hentiannya di sini ::

Ketika kami tiba di Brussels, kami mengalami sedikit masalah untuk memahami papan tanda di sini untuk menaiki tren ke  pusat bandar. Semua papan tanda dalam bahasa Perancis, jadi kami agak keliru, walau pun sudah membeli tiket tren ke Brussels Sentral.

Perjalanan menaiki tren dari stesen Brussel Nationaal Luchthaven ke stesen Brussels Sentral di tengah bandar mengambil masa lebih kurang 15-20 minit sahaja dengan harga 7.50 Euro.

image

:: Akhirnya sampai di stesen Brussels Central ::

Ketika ternampak sahaja raut wajah kota ini, saja menjadi jatuh hati, sebab senibina dan suasananya yang sangat elegen, menyebabkan hati siapa-siapa sahaja pasti terpaut. Ini sedutan rakaman video yang saya buat sewaktu dalam tren tersebut.

Di stesen Brussels Central, kami gunakan GPS yang dibawa dari Malaysia untuk cuba mencari lokasi pejabat apartment yang telah kami sewa. Sistem GPS itu memang sejak dari awal lagi Ayahanda telah masukkan peta di Brussels dan UK bagi memudahkan perjalanan kami, supaya tidaklah tersesat-barat hendak cari jalan.

Tetapi ketika itu, GPS itu sedikit lembab dalam mencari kedudukan kami walaupun telah lama kami tunggu di tempat yang tidak berbumbung supaya sistem itu boleh ‘menempak’ ke angkasa mencari satelit.

Disebabkan itu, Ayahanda saya buka telefon dia untuk roaming sekejap melalui Iphone beliau. Memang tahu kadarnya mahal, tetapi hanya nak buka sekejap sebab hendak cari jalan sementara GPS itu menempak ke langit. Kalau tak silap, lebih kurang 5 minit sahaja Ayahanda guna data roaming.

Nak tahu berapa telco telah kenakan bayaran? RM 700! Mahal yang tak boleh diterima dek akal!

image

:: Di luar Brussels Central, sedang sibuk mengesan lokasi melalui GPS ::

Disebabkan kedua-dua cara melalui GPS dan roaming tak berkesan, kami gunakan cari manual dengan menggunakan papan tanda.Hampir 2 jam kami mencari pejabat apartment kami untuk mendaftar masuk. Sehinggakan kesemua merasa kepenatan kerana membawa beg yang tidak kurang beratnya keliling kota.

Sudahlah jalan di sini dibuat daripada batu-bata, jadi memang agak sukar untuk menarik beg ke sana-sini kerana permukaannya yang tidak rata. Risau juga saya kalau beg menjadi rosak sebab

image

: Sepanjang mencari jalan di kota Brussels ::

Mujur juga cuaca sangat elok. Walaupun musim panas, tetapi disebabkan langit agak mendung, maka sinar matahari dihalang oleh awan, dan apa yang kami rasakan adalah tiupan angin bayu yang sejuk, namun sejuk yang tidak begitu menyengat.

Kami ambil keputusan untuk berehat sebentar dan makan di sebuah restoran halal yang kami jumpa yang menghidangkan makanan kebab. Alhamdulillah, sepanjang di Brussels, ada beberapa juga kedai makanan halal yang kami jumpa, mungkin kerana hendak memenuhi kehendak pelancong Muslim terutamanya dari Timur Tengah yang ramai datang bercuti di sini.

Menunya apa lagi, kebab lah! Hehe.

Rupa-rupanya, apartment yang kami sewa itu begitu dekat dengan tarikan utama Brussels iaitu Manneken Pis dann juga Grand Place. Memang sangat berpuas hati dengan apartment yang diberikan kerana ia sangat sangatlah luas, dan menghadap pula dengan laluan yang penuh dengan kedai-kedai. Mari kita lihat gambar-gambarnya :

image

:: Apartment kami yang letaknya di Rue De I’etuve, Brussels ::

Hari pertama di Brussels ini kami ambil kesempatan untuk berehat sepuas-puasnya dahulu, dan mengumpul tenaga supaya hari keesokan harinya punya tenaga yang cukup untuk bersiar-siar keliling kota.

Nantikan entri seterusnya ya!

1 komentar:

Zinedine Zaiddin berkata...

duk carik tips2 travelling (and probably moving) ke Belgium..terjumpa plak post ni. Hmmm ok

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan