Subscribe

11 Ogos 2011

Eurotrip 5 : Meneroka Brussels

:: Melayari internet sebelum keluar meneroka Brussels ::

Setelah berehat begitu lama hari sebelumnya, saya rasa begitu energetik pada hari kedua di Brussels ini. Kami mulakan hari dengan menikmati sarapan pagi iaitu Kebab yang telah kami beli semalam. Memang sengaja dibeli lebih supaya dapat dijadikan hidangan sewaktu sarapan sebab takut susah pula jumpa tempat makan nanti. Mujur di dalam apartment ini semua kelengkapan dapurnya ada, termasuklah mikrowave.

Sambil menikmati minuman pagi di beranda, saya menjatuhkan pandangan ke luar tingkap. Apartment kami terletak di tingkat kedua di sebuah laluan pejalan kaki yang begitu sibuk dengan pelancong asing. Pada waktu pagi, kedengaran bunyi pelancong lalu lalang di bawah membuatkan saya rasa teruja hendak juga pergi berjalan.

Dan apa yang mengujakan apabila aroma coklat sudah menjengah ke hidung saya! Aduhai, bayangkan apa bila kami memandang keluar tingkap, asa sebuah kedai colkat betul-betul di bawah itu. Kelazatan coklat Belgium sudah mula memanggil-memanggil, seraya menghasilkan rasa lapar!

:: Kedai coklat dari pandangan Apartment kami. Bau coklat harum semerbak! ::

Turun sahaja bawah, saya disambut dengan angin yang tersangat-sangat dingin. Kami yang menyangka musim panas ini tidak perlu berpakaian tebal-tebal, nyata tidak bersedia dengan cuaca yang sejuk begini. Mujurlah masing-masing ada membawa jaket untuk membalut tubuh.

Untuk memudahkan penerokaan, kami telah membeli tiket bas Hop On Hop Off di salah sebuah restoran berhampiran yang menjadi agen jualan. Harga yang dikenakan oleh mereka nadalah 15 Euro seorang, iaitu lebih murah dari harga standard yang ditulis di dalam brosur iaitu 20 Euro untuk dewasa.

Tiket untuk bas Hop On Hop Off itu boleh digunakan selama 24 jam. Maksudnya, kalau hari ini kita beli pada pukul 12 tengahari, maka kita boleh gunakan perkhidmatan bas itu sehingga pukul 12 tengahari keesokannya.

Saya mencadangkan kepada keluarga agar manfaatkan perkhidmatan bas itu untuk pergi ke tempat yang jauh dahulu, kerana kalau hendak melawat tarikan seperti Manneken Pis atau Grand Place, ia sangat dekat dengan apartment kami, esok pun boleh. Lagi pula, dengan keadaan cuaca tak menentu, takut akan hujan sewaktu petang nanti.

Ada 13 hentian kesemuanya dalam perjalanan itu. Jarak waktu untuk membuat pusingan lengkap adalah lebih kurang 90 minit. Mereka akan memberikan kita alat pendengar yang mana ia harus dicucuk pada bas berkenaan supaya kita dapat mendengar penerangan tentang tempat-tempat yang dilewati dalam beberapa bahasa pilihan.

Antara tempat yang dilewati adalah Palace Royal, Sablon, Louise Square – Justice Palace, Parlimen Eropah, Place Schuman dan Place Rogier. Apa yang menarik di sini adalah Parlimen Eropah itu yang terletak di dalam European District di dalam Brussels. Untuk pengetahuan anda, Brussels adalah ibukota kepada Kesatuan Eropah.

Berikut adalah gambar sepanjang perjalanan di atas bus Hop On Hop Off itu :

:: Gambar yang sempat ditangkap dari atas bas sepanjang kelilingi Brussels ::

Kami memutuskan untuk ke tempat yang paling jauh sekali iaitu mengunjungi Atominium dan Mini Europe yang letaknya sedikit jauh dari pusat bandar. Atominium adalah salah sebuah lambang kebanggaan di Brussels. Ia adalah sejenis bangunan yang rekabentuknya mengikut bentuk sebuah atom. Selepas itu, kami berkunjung pula ke Mini Europe yang memang sangat menarik!

Asalnya saya mahu tulis terus dalam entri ini, tapi rasanya elok cerita Mini Europe ditulis dalam entri berasingan. Sehingga itu, nantikan entri seterusnya ya!