Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

16 Januari 2011

Melihat Tower Bridge Dinaikkan

image

Salah satu ikon yang menjadi mercu tanda di London sudah pastinya The Tower Bridge. Ia terletak tidak jauh dari The London Tower, sebuah kubu lama yang terletak hanya di sebelah. Di sinilah hentian saya seterusnya, setelah memudiki Sungai Thames dengan menaiki cruise boat. Anda boleh baca dan lihat gambar-gambarnya di sini.

image

Jangan tersilap. Meski pun Tower Bridge ini adalah landmark terkenal London, ia bukanlah The London Bridge yang terkenal dalam lagu kanak-kanak itu. Ramai orang selalu tersilap, termasuklah saya sehingga saya sampai ke sini.

Di atas menara jambatan ini, ada pameran yang menunjukkan sejarah dan cara pembinaannya. Juga ada ditunjukkan enjin stim yang dahulu digunakan untuk menarik jambatan itu tiap kali ada kapal yang harus melaluinya.

Sayangnya, waktu saya ke sini, tak berkesempatan pula untuk melawatnya. Malah, ada jambatan di atas untuk pejalan kaki melihat pemandangan kota London dari sudut yang lebih tinggi. Lebih kurang macam berada di jambatan KLCC dan melihat Kuala Lumpur lah. Jadi, kalau anda berkesempatan ke sini, jangan lupa untuk melihat-lihat ke atas jambatan ini ya?

image

Sebenarnya, mungkin sebab saya tak perasan atau tidak mempedulikan mengenai pameran itu adalah kerana telah lebih dahulu teruja dengan jambatan itu yang ketika itu baru sahaja ditutup untuk membolehkan kapal lalu di bawah. Maka, terbelahlah jambatan itu menjadi dua. Bukan selalu dapat melihat peristiwa ini berlaku. Kalau dalam seminggu, dalam 3-4 kali sahaja. Begitulah apa yang saya diberitahu.

image

Lihatlah itu. Semua pelancong saling berebut-rebut untuk merakamkan peristiwa ini dengan kamera masing-masing. Saya pun tidak ketinggalan merakam video. Jambatan ini kalau tidak silap saya ditutup dalam sekitar 10-15 minit bagi membolehkan kapal lalu menerusi Sungai Thames.

image

Selepas jambatan tersebut turun, kembalilah trafik seperti sedia kala. Saya ambil kesempatan untuk berjalan merentasi jambatan ini lantas menuju ke tengahnya untuk mengambil gambar ruang pemisah antara dua bahagian jambatan itu.

image

Senibina jambatan ini memang cantik. Khabarnya sedang dalam proses renovasi yang akan berakhir pada tahun 2012. Warnanya juga khabarnya akan ditukar. InsyaAllah satu hari nanti mahu kembali lagi ke sini.

Terima kasih kerana membaca. Nantikan lagi entri Kembara Eropah dalam masa yang terdekat. Saya ada lagi 20+ entri yang harus diblogkan dalam siri ini sebelum menyambung cerita tentang Pesta Pantun MAKUM pula. Tetapi, kita perlahan-lahan kayuh ya!

Wassalam.

2 komentar:

shah berkata...

Salam tuan, bila datang ke bumi UK? Memang benar 'upacara' tersebut sangat sukar dilihat. Malahan teman-teman di London pun mengatakan walau berpuluh kali membawa pelawat ke sana, belum pernah mereka melihat upacara tersebut.

:-)

Azree Ariffin berkata...

Shah; Wassalam. Saya ke UK sekitar bulan 6 tahun lepas. Baru sekarang berkesempatan untuk memblog tantang pengembaraan tersebut.

Oh benarkah? Kalau begitu bertuahlah saya dapat melihatnya. Perfect timing!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan