Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

10 Mei 2011

Singgah Semalaman Di Hat Yai

 IMG_0112

Ketika sampai di Hatyai, waktu sudah mulai menginjak ke petang. Di sini, zon masanya 1 jam lebih lambat dari Malaysia. Tapi, saya malas nak tukar masa di jam tangan saya, sebab rasa macam tak ada beza sangat. Kalau nak tahu masa sebenar, tolak 1 jam ke belakang saja. Kami antara keluarga pun masih ikut waktu Malaysia sesama kami.

Ketika sampai, masing-masing sudah kelaparan. Paling akhir kami berhenti makan sebelum itu adalah di Jerlun, Kedah untuk makan tengahari, itu pun hanya makan yang ringan-ringan sahaja. Jadi, sebelum kami daftar masuk ke hotel penginapan, kami parkir dahulu kereta dan pergi mencari tempat makan.

Mujur Uncle Jeffri pernah ke sini, maka dia pun membawa kami ke sebuah restoran makanan Muslim yang terletak tidak berjauhan dari hotel kami. Kalau jalan kaki, 5 minit sahaja boleh sampai. Namanya Restoran Hamid.

Menunya lebih kurang sama saja dengan di Malaysia. Mungkin sebab saya dah biasa makan di kedai Siam di Malaysia, jadi rasa berselera sungguh. Lihat menunya ada ditulis dalam Bahasa Melayu, disamping Bahasa Thai dan Inggeris.

IMG_0087

Malah, pramusaji di sini pun semua boleh cakap Melayu. Jadi, kami hanya berkomunikasi dalam Bahasa Melayu sebab kebanyakan mereka memang orang Melayu Thai. Ada seorang akak tu bila cakap nampak benar fasihnya, macam dialek orang Malaysia pula. Untuk pertama kali datang, boleh lah anda singgah di sini. Dari segi harga, bagi saya mungkin agak mahal jugak lah sebab rasanya banyak lagi kedai makan yang jauh lagi murah. Tapi apa salahnya mencuba.

IMG_0105

Boleh tahan jugalah makanan di sini. Kalau dah di negera Thailand, apa yang wajib pastilah nak cuba makan Tom Yam di negera kelahirannya. Saya perhatikan Tom Yam di sini agak jernih berbanding di Malaysia yang agak pekat dan berminyak. Betulkah? Atau kebetulan saya pesan Tom Yam jenis yang lain? Haha.

Baiklah, gendut gendut tali kecapi, kenyang perut suka hati. Lepas perut dah terisi, kami kembali ke hotel. Nama hotel kami adalah Diamond Plaza Hotel. Hotel ini kami dah tempah terlebih dahulu melalui internet. Boleh tahan harganya. 1 malam RM 80.

image

Beginilah keadaan lobi hotel ini. Dari segi connection internet, hotel ini hanya menyediakan sambungan wifi percuma di lobi hotel ini, manakala kalau hendak wifi di bilik, ada bayaran yang lain. Tapi, saya tak tahu pun ada wifi berbayar di bilik sampailah kami bertolak keluar pada esok harinya.

image

Saya terlupa pula hendak ambil gambar bilik, tetapi boleh tahanlah jugak. Kami ambil dua bilik berkembang yang dihubungi oleh sebuah connecting door. Di televisyen, ada banyak sungguh saluran yang ada sampai rambu mata hendak pilih yang mana. Bila saya kira, ada lebih kurang 100 saluran televisyen, yang sesetengahnya saya tak pernah dengar pun sebelum ini. Selain stesen TV Thai, ada juga dari Asia, dan dari Barat. Ada juga saluran TV3 tersedia. Bila tonton, rasa macam masih ada di Malaysia.

image

Ini pemandangan bandar Hat Yai dari bilik hotel kami. Bercerita sedikit tentang tempat ini, Hat Yai adalah sebuah bandar metropolitan yang terbesar di Selatan Thailand, dan letaknya di dalam provinsi Songkhla.  Majoriti penduduk di sini adalah masyarakat Melayu- Islam dan sedikit etnik Cina.

Saya tak sempat sangat hendak meneroka bandar ini disebabkan kami singgah di sini kurang dari 24 jam. Daftar hotel, makan, tidur, jalan-jalan sedikit, dan kemudian teruskan perjalanan. Saya jalan-jalan pun sekitar kawasan di sekeliling hotel. Sewaktu malam, sempat pergi ke 7-11 berhampiran untuk beli barang makanan sebab masing-masing sedang kebuluran. Hendak beli sebarang-sebarang, memang tak berani takut tak halal.

Kedai makan di hotel kami pun tak halal sebab bila saya selak menu, terang-terang ada “pork chop” di situ. Jadi, kalau beli makanan di mana-mana, pastikan dulu halal atau tidak. Tapi biasanya kalau itu restoran Muslim, tak perlu risau.

Okay, selepas ini saya akan sambung kisah perjalanan dari Hatyai ke Krabi!

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan