Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

14 Mei 2011

Dari Hatyai Ke Krabi

image

Setelah kami daftar keluar dari hotel di Hatyai, cadangnya hendak sarapan pagi terlebih dahulu di Restoran Hamid yang saya ceritakan sebelum ini. Tetapi sayangnya sebab kami keluar awal pagi sangat, jadi tempat tu masih tutup lagi dan belum dibuka. Nak makan di tempat lain, takut pulak tak halal. Jadi Uncle Jeffri cadangkan kami teruskan dahulu perjalanan sebab dia tahu ada kedai makanan halal di sepanjang perjalanan. Namanya kedai Ded-O-Cha Restoran. Ada sapa-sapa tahu apa maksudnya?

image

Masa mula-mula kami nak buat pesanan, memang ada masalah komunikasi sikit. Macam ayam cakap dengan itik! Kelakar pulak tengok, padahal cuma nak pesan makan roti canai sahaja. Nasib baik lepas tu akak yang pakai tudung ungu di atas masuk campur dan tolong kami buat pesanan makanan. Akak tu pandai cakap Melayu. Biasalah, orang Melayu di selatan Thailand ada yang masih boleh berbahasa ibunda, ada jugak yang dah tak tahu, terutamanya yang generasi muda. :)

image

Meh kita makan-makan! Jemput makan ya kawan-kawanku. Boleh tahanlah rasa roti canai dan teh tarik dia. Memang la tak boleh nak dibandingkan kat Malaysia, tapi buat alas perut, semua benda boleh jadi sedap. Di sini jugak saya tengok ramai orang-orang Melayu berkumpul. Nampak gaya ada jugak pakcik-pakcik masjid.

image

Lepas dah kenyang, kami teruskan perjalanan. Nampak gambar Raja Thailand di atas? Di Thailand, gambar raja mereka memang merata-rata. Dari pintu sempadan lagi saya dah nampak gambar baginda terpampang di sana sini. Mereka memang sangat hormatkan raja mereka. Bezanya, di Thailand cuma ada seorang raja berbanding di Tanah Melayu yang mana setiap negeri ada raja yang berasingan. Oh ya, nama raja mereka ialah Raja Bhumibol Adulyadej.

Baiklah, jauh sebenarnya perjalanan dari Hatyai ke Krabi. Lebih kurang dalam 6 jam begitu. Kami ikut jalan lebuhraya, tapi lebuhraya mereka bukan macam di Malaysia. Di kiri kanan ada perkampungan, dan bila masuk hutan, memang nampak hutan dalam sungguh sebab jalan yang tak begitu luas.

image

Kadang-kadang ada jumpa sawah padi di sepanjang jalan. :)

image

Akhirnya jumpa persimpangan hendak ke Krabi.

image

Ni dah masuk bandar Krabi dah. Di sini akan mula nampak bukit-bukit macam dalam gambar di atas. Tu tandanya kita sudah sampai ke destinasi iaitu di pantai Ao Nang. Pemandangan lebih kurang macam nak ke Port Dickson, cuma ada tulisan-tulisan Siam tu.

Yeah, kita dah sampai ke Krabi, lebih tepatnya pantai Ao Nang!

1 komentar:

ajamz berkata...

walaupun saya dok kat perlis dari bayi sampai tua bangka..tak pernah saya sampai pon sini haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan