Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

09 Mei 2011

Bercuti ke Tanah Siam : Di Sempadan Bukit Kayu Hitam

image

Siam oh Siam!

Saya memang tak pernah terfikir hendak ke negara Thailand, sebab biasanya saya hanya merantau ke negeri-negeri selatan dan jarang ke negeri utara, apa lagi meredah sempadan Malaysia-Thailand untuk ke seberang sana.

Idea untuk ke sana diberikan oleh ayahanda, yang dipelawa oleh salah seorang rakannya untuk mengembara ke Thailand, secara lebih spesifiknya di Krabi. Paling menarik, kami ke sana menaiki kereta. Asalnya kami merancang untuk berkonvoi dan disertai oleh 3 buah keluar – yakni 3 kereta. Tapi, akhirnya cuma dua keluarga sahaja.

IMG_0017

Perjalanan dimulakan awal pagi Khamis 28 April 2011. Kami bertolak dari rumah sejurus selepas solat subuh. Kemudian, berhenti di stesen jejantas R&R Sungai Buloh untuk sarapan pagi dan berkumpul dengan Uncle Jefri dan keluarganya, yang juga turut menemani kami dalam perjalanan ini. Uncle Jefri bawak serombongan besar anak-anaknya yang berjumlah 5 orang. Semuanya masih kecil-kecil lagi. Ditambah dengan isteri beliau dan seorang pembantu rumah.

Dipendekkan cerita, perjalanan dari Kuala Lumpur ke Bukit Kayu Hitam di Kedah mengambil masa lebih kurang 6 jam. Itu pun setelah ditolak oleh beberapa perhentian kami di sepanjang lebuhraya Utara-Selatan.

Untuk pengetahuan, ini adalah tempat yang paling utara sekali saya pernah pergi di semenanjung Malaysia. Dulu singgah di Perlis pun cuma jejak Kangar saja. Malah pergi Kelantan pun setakat singgah di Kota Bahru, tak pergi lagi atas dari itu.

IMG_0019

Sampai di Bukit Kayu Hitam, kami harus membeli insuran pihak ketiga dahulu sebelum masuk ke sempadan Thailand. Ini adalah peraturan kerajaan Thailand supaya jika ada apa-apa berlaku di sebelah sempadan sana, kami ini dilindungi. Tambahan, insurans di Malaysia tidak dapat lindungi kemalangan di sana, secara amnya.

Untuk tahu kadar bayaran insurans, boleh cuba klik gambar di bawah ini.

IMG_0026

Selesai membeli insurans, kami bergerak ke pintu sempadan negara. Ada dua peringkat yang harus dilalui. Pertama di sebelah sempadan Malaysia, yang mana pihak Imigresen Malaysia akan memeriksa pasport kami dan melepaskan kami ke sempadan Thailand. Selepas kami lalu Imigresen Malaysia, saya lihat ada satu kompleks beli-belah bebas cukai di pertengahan sebelum sampai ke kawasan pintu Thailand. Tapi kami tak singgah ke sana.

imageimage

Di sinilah pos sempadan antara Malaysia-Thailand yang menempatkan pihak imigresen negera Thailand. Di sini, anda sudah mula boleh nampak tulisan Siam dan gambar raja mereka. Namun, masih banyak lagi tulisan dalam Bahasa Melayu terpapar termasuklah di papan-papan tanda mereka. Oh lupa, nama tempat ini Sadao.

image

Ketika di sini, kita dikehendaki untuk parkir kereta terlebih dahulu, dan turun untuk dapatkan pengesahan dan cop memasuki Thailand dari pihak imigresen. Semua orang harus turun, kerana mereka akan mengambil gambar kita di situ. Meh kita lihat keadaan di sini.

IMG_0067

Waktu ini, saya bukan main beria suruh adik saya ambil gambar tempat ini dan kami berposing sakan. Semua orang yang beratur dok tengok kami. Saya fikir tak kisah sangat sebab bukan selalu pun datang sini. Jadi kamera DSLR kami pun di’tembak’ sana dan sini.

Sampailah bila saya nak pergi ke tempat parkir kereta, baru la saya perasan ada tanda tak boleh ambil gambar. Aduhai, patutlah ramai orang tengok saja kami. Nak buat macam mana kan? Buat selamba sahajalah. Ye tak ye jugak, dah namanya pejabat Imigresen, mana boleh ambil gambar sesuka hati. Layankan saja. :)

image

Urusan di sini tidaklah lama sangat. Malah saya rasa pintu sempadan macam tak begitu ketat. Kereta yang masuk tidak diperiksa apa ada di dalamnya. Orang yang ada di dalam kereta pun tidak diperiksa. Pegawai mereka hanya lihat begitu-begitu dan benarkan kami masuk. Iyalah, tak bolehlah terlalu ketat kerana mungkin risiko di sini tak begitu tinggi.

Sejurus masuk sempadan, kami terus berada di dalam pekan Sadao. Gambar nanti akan saya muat naikkan. Selepas ini, ada lagi 2 jam lagi perjalanan untuk ke persinggahan kami di Hatyai. Kami bermalam di sana semalaman sebelum bergerak ke Krabi.

Bersambung di Hatyai!

1 komentar:

ika gawus berkata...

mane air laut yg dijanjikan?? haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan