Subscribe

04 Julai 2009

Baca Puisi Di TV1


Pagi tadi saya bersiaran secara langsung di TV1 untuk rancangan Hujung Minggu Malaysia dari Kompleks Kraf Kuala Lumpur - membaca sebuah puisi karya Sasterawan Negara Usman Awang - "Dari Bintang ke Bintang". Terima kasih tidak terhingga saya ucapkan kepada Kak Raihani Mohd Said yang telah mencadangkan nama saya kepada pihak RTM untuk membaca puisi. Tentunya ini suatu pengalaman yang tidak boleh dilupakan.

Saya telah dihubungi oleh Saudara Anuar Jalil pada hari Khamis yang lepas - meminta saya untuk membaca sebuah puisi yang berkaitan dengan percintaan dan perkahwinan, sempena pameran "Kerja Kahwin '09" yang diadakan di Kompleks Kraf Kuala Lumpur. Pada asalnya, saya diminta untuk membaca 2 buah puisi, tetapi kemudian menjadi satu akibat sedikit perubahan.

Memilih untuk membaca puisi daripada penyair kegemaran saya iaitu SN Usman Awang - kerana temanya yang bertepatan dengan majlis hari tersebut. Berikut saya perturunkan sedikit bait-baitnya :

"...Kini kulihat kepalamu tersandar di jinjang pelamin
rambutmu tersanggul terandam mengilau di cahaya lilin
gemersik kainmu membisikkan bahagia malam pengantin
melimpah tumpah bahagia dalam tawa teman keliling..."

Kali pertama bersiaran di TV, suatu pengalaman yang sungguh berharga. Meskipun secara peribadi saya tidak puas dengan bacaan saya - dek kerana kesuntukan masa untuk membuat persediaan, tapi insyaAllah akan saya pertingkatkan pada masa hadapan - jika diberi peluang sekali lagi.

Ini sedikit gambaran apa yang berlaku pagi tadi.

Set penggambaran untuk sesi temubual.


Bersiaran secara langsung.




Kebetulan, Aris Yamin - peserta Pilih Kasih RTM juga ada. Beliau merupakan teman sekelas di UIAM. Pernah buat tugasan berpasangan dengan beliau.

Sempat bergambar dengan Rosyam Nor!Saudara Anuar Jalil - beliau graduan media UM. Aktif dalam bidang deklamasi puisi. Katanya, pernah 3 kali mewakili UM untuk Sayembara Deklamasi Puisi Merdeka MAKUM.

4 komentar:

Harris Shah Abd Hamid berkata...

Well done! Another item chalked as experience

Azree Ariffin berkata...

Thanks bro Harris!

Fahd Razy berkata...

takde rakaman ke? Saya tengok TV1 pagi semalam tentang kerja kawin tu, tapi mungkin masa deklamasi, saya ke lain sekejap...ruginya. Kalau tahu...

asr berkata...

Wah... tahniah, moga peluang yg lebih bagus lagi di masa depan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan