Subscribe

16 Mei 2009

Alam Terkembang Dijadikan Guru

Penakik pisau seraut,
Ambil galah batang lintabung,
Seludang dijadikan nyiru;
Setitik dijadikan laut,
Sekepal dijadikan gunung,
Alam terkembang dijadikan guru.

Pantun 6 kerat di atas merupakan sebahagian daripada perbilangan adat yang terdapat dalam Adat Perpatih di Negeri Sembilan. Saya begitu tertarik dengan pantun ini, terutamanya ayat akhirnya : Alam terkembang dijadikan guru. Betapa ayat ini mengajar kita untuk merenung seisi alam dan bumi, di mana pada setiap ciptaan tuhan itu, kita akan mendapat sesuatu yang bermanfaat untuk dipelajari.

Guru itu tidak semestinya seorang manusia, tetapi dalam erti kata yang lebih luas, setiap apa yang kita perhatikan di alam ini. Seperti kita melihat resminya padi, mengapa ia makin berisi, semakin pula ia tunduk? Tentunya kita dapat pelajari sesuatu daripada unsur alam ini.

Guru juga termasuklah semua yang telah memberi ilmu pengetahuan kepada kita, tidak seharusnya melalui pendidikan yang formal. Ibubapa adalah guru. Sahabat adalah guru. Sesiapa pun boleh menjadi guru. Pokoknya, terdapat perpindahan ilmu mahupun kemahiran yang diperturunkan.

Tidak hairanlah mengapa guru diibaratkan sebagai lilin - menerangi seluruh kehidupan kita. Setiap apa yang kita pelajari, sudah pasti ada orang yang mengajarnya. Kepada semua yang telah mendidik saya, sama ada ibubapa, keluarga; dan juga guru-guru sekolah rendah, menengah, matrikulasi, dan universiti, begitu juga dalam bidang sastera, budaya, undang-undang dan kehidupan - Terima Kasih atas jasa kalian semua. Semoga Allah jua yang membalas budi baik kalian, guru-guruku.

Selamat Hari Guru!
.
.
.

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan