Subscribe

Perkhidmatan Pengacaraan Majlis Perkahwinan

25 Julai 2010

Malam Pertama di Manchester

Entri Sebelum : Kujejaki Tanah Ratu di Manchester

image

Kami tidak lama di Manchester. Hanya sempat bersiang-siang di sini dan tidur semalam sebelum bertolak ke destinasi seterusnya. Rumah penginapan Travelodge menjadi tempat kami berehat sepanjang sehari di Manchester. Khabarnya, di UK ini, Travelodge memang sangat terkenal sebagai tempat penginapan untuk para perantau dengan kadar bayaran yang berpatutan. Ada banyak cawangannya di sana.

image

Selesai mendaftar masuk, kami sempat berehat sebentar melepaskan penat yang terkumpul. Disebabkan waktu siang sangat panjang pada musim panas, kami ambil peluang untuk pergi bersiar-siar mengambil angin di Manchester, selain dengan tujuan mendapatkan makan malam.

Anginnya sangat dingin, meski kadang-kadang sinar mentari memancar terik. Kombinasi keduanya sangat menarik. Ada panas, ada sejuk. Tapi dua-dua tidak bercampur. Sambil menghirup udara di Tanah Ratu, saya nikmati pelbagai bangunan yang cantik-cantik di sini. Oh, Manchester ini tidaklah besar sungguh, tetapi tetap punya jiwa yang tersendiri.

Bandar yang releks namun sofistikated, pada pandang pertamanya.

image

image

Tak susah hendak mencari makanan halal di sini. Restoran Halal ada di mana-mana. PIlihlah sahaja apa yang anda mahu! Makanan India, Pakistan, Arab, Siam dan bermacam-macam lagi boleh didapati di merata tempat. Ameer telah membawa kami ke sebuah jalan yang penuh dengan restoran makanan Halal, yang nama tempatnya pun saya dah tak berapa ingat.

Tapi, memang bila tiba di sana, saya dapat rasakan betapa ramainya pendatang dari luar yang berada di kota ini. Saya cuba perhatikan sama ada terdapat atau tidak orang Melayu, tapi tak ramai yang saya lihat. Mungkin ramai yang balik ke tanah air sempena cuti musim panas.

image

Kami menikmati makan malam di sebuah restoran Muslim. Kalau tidak silap, kami makan nasi beriyani. Oh, betapa sedap yang tak terhingga. Saya fikir, waktu itu rasa bagai mahu habiskan saja semua nasi yang dihidangkan itu. Tapi, teringat yang saya perlu jaga makan. Kalau tidak, akan termengah-mengah hendak berjalan jauh.

image

Pabila keluar dari restoran, saya terserempak dengan sebuah kereta yang sangat-sangat saya kenal bentuknya. Oh, Perodua MyVi! Haha. Di Malaysia, saya menggunakan kereta ini untuk bergerak ke sana dan ke mari. Tak sangka pula akan ketemu kereta Malaysia di sini. Kereta yang saya guna pula tu, dengan warna hitam yang sama!image

Apa lagi, haruslah saya bergambar dengan Myvi itu. Kononnya nanti mahu beritahu kawan-kawan yang saya bawa kereta Myvi hitam saya itu bersama-sama ke Eropah! Kereta ini diparkir begitu sahaja di tepi jalan ini. Entah siapalah punya. Tapi, inilah kereta Malaysia yang pertama yang saya jumpa di sana.

image

Bangunan ini letaknya bertentangan dengan Travelodge kami. Saya sangat suka rekaannya. Entah kenapa. Sangat unik dan cantik untuk dipandang. Gambar di bawah ini pula gambar bangunan di atas dari pandangan tingkap bilik penginapan saya.

image

Begitulah cerita hari pertama di Manchester. Tidak lama, kerana nanti balik saya akan kembali juga ke sini. Esoknya, saya perlu terus bertolak ke London. Kita sambung cerita selepas ini ya?

1 komentar:

Liza berkata...

what a wonderful experience dapat tgk malaysian made car abroad...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan