Subscribe

25 Januari 2010

Makyung Anak Raja Dua Serupa


Ini kali pertama saya menonton Makyung. Apa yang saya tahu sebelum ini, Makyung adalah kesenian teater Melayu yang berakar di negeri Kelantan dan telah diiktiraf sebagai sebahagian daripada warisan dunia oleh UNESCO. Selain itu, para pelakon Makyung secara traidisionalnya, terdiri daripada kesemuanya perempuan-perempuan belaka, meskipun untuk memainkan watak lelaki.

Makyung Anak Raja Dua Serupa yang dipentaskan di Istana Budaya pada 22-24 Januari lalu, telah membawa Makyung ke pentas yang lebih gah. Saya difahamkan ini bukan kali pertama ia dibawa ke pentas IB; pernah dua-tiga kali juga ia dipentaskan. Melalui apa yang saya baca, Makyung ini bukanlah 100% asli, tetapi telah diubah serba sedikit untuk disesuaikan dengan pentas dan penonton masakini.

Apa pun, hasilnya tetap menghiburkan dan mendidik. Saya sampai ke Panggung Sari agak lewat 15 minit, akibat beberapa hal yang tak dapat dielakkan. Masuk sahaja, pementasan telah dimulakan. Agak terkilan juga tak dapat menonton persembahan pembukaan; maklumlah, biasalah persembahan pembukaanlah yang gempak untuk menarik minat penonton.

Keseluruhan pementasan ini dilakonkan menggunakan loghat melayu kelantan. Mulanya, saya mengadapi masalah untuk memahami apa yang dipertuturkan. Tetapi, lama kelamaan rasa janggal saya itu mula hilang. Menurut Kak Nasriah - yang merupakan anak jati kelantan, dialog yang dilontarkan dalam makyung kali ini, bukanlah loghat kelantan yang asli. Ini tidak menghairankan sangat bagi saya, memandangkan kebanyakan pelakon dalam pementasan ini bukan orang Kelantan.

Tetapi, saya kira pujian harus diberikan kepada teraju utama makyung ini, Rosnan Rahman dan Juhara Ayob yang telah memberikan lakonan yang cemerlang. Tak kurang juga Sabri Yunus yang telah membuatkan seisi dewan tak kering gusi dengan lawak-lawak beliau.

Apa yang saya perhatikan, Makyung yang saya tonton ini banyak menggunakan unsur perlambangan dalam menyampaikan cerita. Sewaktu babak pelayaran kapal misalnya, telah diperlambangkan dengan cantik sekali penggunaan kain-kain oleh para ensemble untuk melambangkan layar lapal.

Tahniah kepada semua yang telah menjayakan pementasan ini. Terima kasih juga kepada pihak UIAM terutamanya kepada Piji yang telah menguruskan kedatangan kami ke IB.
.
.
.

1 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan