Subscribe

20 Oktober 2014

Membuka Tirai Sayembara Deklamasi Johor 2014

IMG_20140926_155927

Seperti yang telah saya ceritakan di dalam entri Larkin : Kisah Sayembara, Ulat Teksi & Mee Rebus sebelum ini, saya telah menyertai Sayembara Deklamasi Puisi Kemerdekaan 2014 di peringkat Negeri Johor. Saya ambil keputusan untuk sertai pertandingan ini pun lebih kurang seminggu sebelum bertanding. Antara sebabnya adalah kerana tarikh pertandingan yang diumumkan agak lambat yang membuatkan saya sedikit sukar untuk merancang masa di tengah kekalutan menguruskan walimah adinda saya.

Sayembara Deklamasi tahun ini adalah edisi ke-27 anjurang Gabungan Persatuan Penulis Nasional (GAPENA) – sama usia dengan diri saya ini. Setelah agak lama menggunakan teks Jamung Merdeka, pihak penganjur telah menukar teks puisi sayembara pada tahun ini dengan sebuah antologi yang bertajuk Lentera Zaman.

Setelah membelek-belek puisi-puisi yang terdapat di dalam antologi tersebut, saya telah memilih puisi Tunas Pahlawan sebagai puisi yang akan saya bawakan dalam sayembara tahun ini. Selain pengisian sajak tersebut yang mudah difahami dan senang dihafal, sajak ini juga mengingatkan saya kepada program Tunas Pujangga yang pernah saya anjurkan bersama Kelab Deklamator Malaysia (DEKMAL) pada tahun lepas.

Pagi 26 Oktober – saya telah bersiap menunggu di Hotel Seri Malaysia Larkin. Abang Norhisyam Razali dan sepupunya Haikal yang baru tiba di Johor Bahru pada lewat malam sebelumnya telah menjemput saya di hotel untuk ke Dewan Bahasa & Pustaka Wilayah Selatan yang terletak di Larkin Perdana. Mujurlah Abang Syam ada juga bertanding di Johor, dapatlah saya menumpang kereta ke DBP, kalau tidak saya fikir berpeluh juga hendak menapak jalan kaki dari hotel pagi-pagi buta itu.

Sampai sahaja di DBP Wilayah Selatan, saya lihat sudah ada beberapa orang berlegar-legar di kaki lima. Antaranya ada wajah-wajah yang saya kenali seperti Abang Shahrin, Tuan Gusdur, Saudara Adie dan seorang deklamator yang saya pernah jumpa sewaktu Sayembara Deklamasi Petaling Jaya 2013 iaitu Saudari Zurinah.

Kami dikehendaki untuk mencabut undi bagi menentukan giliran bertanding, dan sudah nasib saya mendapat giliran yang pertama! Ya, pada tahun ini saya telah menjadi peserta pertama di peringan saringan pertama yang membuka tirai Sayembara Deklamasi Puisi Kemerdekaan tahun ini. Mulanya, agak panik juga bila dapat tahu saya adalah peserta pertama – kerana itu bermaksud saya tak dapat melihat potensi peserta lain.

Namun, saya fikir pasti ada hikmahnya kerana bila jadi peserta pertama, saya bebas dari sebarang tekanan untuk buat lebih baik dari orang lain, dan tidak terikut-ikut dengan stail peserta sebelumnya. Alhamdulillah, walaupun persediaan agak saat akhir, tapi saya telah melontarkan bacaan sajak saya dengan agak lancar dan yang lebih penting, tidak tersasul.

Kalau tidak silap saya, ada lebih kurang 16 peserta yang bertanding di Johor pada tahun ini. Agak menarik melihat pertandingan kali ini kerana dengan teks yang baru, pasti kita dapat melihat gaya persembahan yang berbeza. Namun, saya perhatikan ada juga yang tak sempat hafal atau terlupa dek kerana teks yang baru. Berikut antara aksi peserta-peserta :

IMG_20140926_161455

Di akhir cerita, keputusan masih lagi berpihak kepada otai-otai di negeri Johor. Mereka ini memang deklamator mampan yang berpengalaman cukup lama dalam bidang deklamasi puisi. Tahniah diucapkan kepada Tuan Shahrin Muhammad yang telah berjaya menjadi juara sekaligus mewakili negeri Johor ke peringkat kebangsaan. Juga kepada Tuan Gusdur dan Abang Norhisyam Razali yang masing-masing menggondol tempat kedua dan ketiga. Saya sendiri bersyukur mendapat tempat keempat yang juga disediakan hadiah saguhati.

Terima kasih banyak saya ucapkan kepada pihak Dewan Bahasa & Pustaka Wilayah Selatan dan GAPENA atas usaha menganjurkan program ini. Meskipun masih banyak ruang penambahbaikan perlu dilaksanakan, tetapi usaha ini wajar dipuji dalam meneruskan kelangsungan dunia deklamasi puisi tanah air.

Terima kasih!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan