Subscribe

08 November 2014

Walimah Adinda : Tradisi Mandi Ais

IMG_20141011_215207

Sekarang ini sudah menjadi viral satu trend yang dikenali sebagai “Ice Bucket Challenge” di laman media sosial. Tetapi jauh lebih lama sebelum trend ini bermula, keluarga saya sudah lakukannya dulu.

Salah satu tradisi dalam keluarga sebelah Ayahanda saya adalah Tradisi Mandi Ais yang diadakan pada malam selepas kenduri kahwin.

“Tradisi Mandi Ais? Apa tu?”

Haa lebih kurang begitulah reaksi yang saya dapat apabila bercerita dengan orang luar tentang tradisi mandi ais yang diamalkan oleh keluarga saya. Ada sesetengah orang pernah dengar tentang tradisi mandi bunga dan mandi sampat, tetapi jarang tentang mandi ais.

Sebenarnya, ini hanyalah sekadar satu tradisi suka-suka yang bertujuan untuk mengumpulkan sanak-saudara di sebelah malam selepas penat lelah menguruskan kenduri kahwin. Kedua pengantin akan diminta duduk di atas kerusi bagaikan mereka sedang bersanding.

Kemudian, seorang demi seorang ahli keluarga bermula dengan ayahanda dan bonda dan diikuti oleh ayah dan ibu saudara yang lain akan mula ‘merenjis’ ais  kepada pengantin. Kebiasaannya, kami juga akan menjemput keluarga yang datang bertandang juga untuk merasa tradisi ini.

Menurut Ayahanda saya, tradisi ini pernah diamalkan di kampung kami di Kuala Selangor suatu ketika dahulu. Tetapi ia kemudian tidak diamalkan untuk beberapa ketika. Malah ketika Ayahanda dan Bonda saya berkahwin dahulu pun tidak diadakan tradisi mandi ais sebegini.

Hanya apabila Mak Ucu saya, iaitu adik bongsu kepada Ayahanda berkahwin lebih kurang 20 tahun lepas, barulah Ayahanda saya telah mengambil inisiatif untuk memulakan kembali tradisi ini. Kalau dahulu, mandi ais ini hanya ringkas sahaja, dengan sebekas baldi dan dibuat ala-kadar.

Tapi sekarang, tradisi ini sudah dinanti-nantikan oleh seluruh ahli keluarga sebab para ‘pengantin lama’ sudah tak sabar nak ‘membalas dendam’ untuk mengenakan pengantin baru! Memang riuh, apabila melihat pengantin ketakutan direnjis, dijirus, dan disimbah dengan ais. Keadaan menjadi gamat dengan gelak ketawa.

Ketika majlis walimah adinda saya Ameer baru-baru ini, tradisi ini tetap dihidupkan dengan lebih teratur. Ia diadakan di rumah kami dan dua buah khemah telah didirikan dan kami telah mengambil khidmat katering untuk jamuan makanan tetamu yang hadir.

Kerusi kayu yang sudah sedia ada di rumah kami jadikan sebagai ‘pelamin tempat bersanding’ dan sebuah tong besar digunakan untuk meletakkan ais yang digaul dengan air. Kami juga masukkan kelopak-kelopak bunga dan perahan buah limau ke dalam ais tersebut. Mujur Ameer dan Maryam sangat sporting!

************

IMG_20141013_122943

Satu perkara yang manjadi kelainan dalam dalam acara mandi ais kali ini adalah idea kreatif Mak Ucu saya yang wajar saya berikan kredit sebab telah berusaha untuk menjadikan acara ini lebih menarik. Mak Ucu telah menyediakan penutup mata dan topengnya sekali untuk pengantin baru ini. Mereka tak ada idea langsung apa yang akan berlaku kecuali pasal mandi ais ini.

Apabila mata mereka ditutup di dalam rumah, terkejut mereka apabila mereka telah diberikan tongkat untuk berjalan dan kemudian bila di luar rumah, pengantin lelaki kena memukul sebuah ‘bantal’ dan pengantin perempuan pula harus memegang tali agar ‘bantal’ itu kekal pada kedudukannya. ‘Bantal’ itu mengandungi gula-gula yang kemudian akan direbut oleh budak-budak yang sudah bersedia di depan pengantin.

Saya pasti ahli keluarga yang lain tak sabar nak menantikan acara seperti ini lagi di masa akan datang. Meskipun jaranng berjumpa, tetapi acara-acara kecil sebegini yang merapatkan ukhwah dalam suasana yang santai dan riang ria.

Anda pernah dengar tradisi mandi ais sebegini?

1 komentar:

nadia berkata...

Mandi bunga selalu didengar, mandi ais- naikkan seri wajah mungkin?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan