Subscribe

16 November 2014

Singapura 2014 (4) : Solat Jumaat di Masjid Sultan

IMG_0224

Laungan azan bergema di perkarangan Istana Kampung Gelam. Saya yang ketika itu baru sahaja selesai melawat Taman Warisan Melayu, terus bergerak  ke Masjid Sultan yang  terletak berdekatan.

Kelihatan semakin ramai umat Muslimin sedang memenuhi ruang perkarangan Masjid bagi menunaikan tanggungjawab Solat Jumaat di situ.

Masjid Sultan adalah masjid yang terpenting di Singapura dan menjadi tumpuan utama pelancong ke Singapura untuk melihat senibinanya yang begitu cantik. Sekitar kawasan ini juga, terletak ramai peniaga dan kedai-kedai Melayu/Arab.

Menjengah ke sekitar kawasan masjid, saya perhatikan ada ramai budak-budak yang berpakaian seperti di sekolah agama di Malaysia. Saya fikir mereka pelajar sekolah agama yang terletak berhampiran di sini. Ada air sirap percuma yang disediakan, dan mereka beratur untuk meneguknya bagi melepaskan dahaga. Tidak ketinggalan, saya juga melakukan perkara yang serupa.

Memang sengaja saya memilih untuk ke Masjid Sultan pada hari Jumaat, kerana ketika inilah saya dapat melihat umat Islam Singapura berkumpul dan bersolat bersama. Saya pernah dengar orang mengatakan bahawa Khutbah Solat Jumaat di sini dibuat dalam Bahasa Inggeris, tetapi rupanya khutbah pada hari tersebut diadakan sepenuhnya dalam Bahasa Melayu.

Seusai solat Jumaat, saya ambil masa sebentar untuk menghayati keindahan seni bina hiasan dalam Masjid ini. Dari dalam, masjid ini memang nampak cantik. Walaupun sebuah masjid yang lama, tetapi saya dapat rasakan di sebalik tembok batu itu, tersimpan beribu khazanah dan sejarah. Berikut antara gambar yang sempat saya rakam :

IMG_0222

Seperti mana masjid-masjid utama yang lain, turut disediakan sebuah ruangan pameran mini buat para pengunjung yang bukan beragama Islam untuk lebih mengenali tentang agama Islam dan sejarah di sebalik Masjid ini sendiri. Kalau saya tak silap, guided tour pun ada.

IMG_0218

***************

IMG_0166Sehari sebelum saya ke sini, saya melihat ada seorang rakan saya di Facebook yang juga kebetulan berada di Singapura, telah memuatnaik gambar murtabak yang dibelinya di Restoran Zam-Zam. Katanya Zam Zam ini terletak betul-betul di hadapan Masjid Sultan. Tambahnya lagi, beliau memandu masuk ke Singapura khusus hanya untuk makan murtabak ini!

Hal ini menyebabkan saya teringatkan kepada Zam Zam Satay Club yang terletak tak jauh dari rumah saya di Petaling Jaya. Dahulu pernah saya dengar ia berasal dari Singapura, tetapi saya tak pasti sama ada ia ada kaitan dengan kedai Singapore Zam Zam ini.

IMG_0159

 

Ternyata, memang pemergian saya ke Restoran Zam Zam ini tidak rugi kerana disajikan dengan murtabak yang sangat besar dan puas makan seorang! Saya juga telah bungkus sebuah murtabak bersaiz besar bagi bekalan saya makan di hostel nanti.

Tibalah masa untuk saya bergerak kembali ke hostel. Saya perlu berehat dan bersiap-siap sebelum memulakan langkah perjalanan yang seterusnya!

1 komentar:

Unknown berkata...

masjid , walau bagaimanapun rekabentuk dan hiasan dalamannya , tetap sejuk mata memandang ... teringat murtabak singapura di muar , adakah sama ? mmg besar murtabak tu . klu saya separuh je kot boleh habis ... jumpa link blog ni di blog khir ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan