Subscribe

02 November 2014

Apabila Sahabat Bertukar Seteru

Berbuah lebat pucuk mengkudu,
Tumbuh di laman daunnya tebal;
Apabila sahabat bertukar seteru,
Di tengah jalan buat tak kenal.

Perhubungan antara manusia itu pelik. Kita bermula sebagai dua orang asing. Kemudian mengenali namanya, kerjanya, tempat asalnya, dan serba sedikit latar belakangnya. Lantas orang asing itu sudah diangkat darjat menjadi seorang kenalan.

Setelah berkenalan, terus-terusan bertemu, lebih mengenali butir-butir terperinci seseorang, jadilah kita manusia yang bergelar kawan – orang yang  kita kenali dengan baik, tetapi masih belum cukup akrab. Bila kita sudah cukup mengenali hati budinya, kesetiaannya juga telah diuji, sekali lagi taraf itu dinaikkan lagi menjadi seorang sahabat. Apabila menjadi seorang sahabat, kita memegang amanah dan nilai kepercayaan yang tinggi.

Tetapi, sekiranya ada sesuatu yang buruk berlaku di tengah jalan; contohnya seperti berlaku salah faham, ego, fitnah, pengkhianatan, atau atas apa-apa sebab pun, status sahabat tersebut boleh berubah kepada seorang seteru. Sebab-sebab ini tak semestinya besar. Ia boleh jadi atas sebab yang remeh-temeh dan kecil amat.

Saya menyaksikan sangat banyak kes di sekeliling saya yang memperlihatkan betapa perhubungan manusia itu kadang kala boleh jadi rapuh. Hari ini kita bergurau senda dengan mesra, esok pula boleh bersengketa dan tak bertegur sapa. Lagi parah kalau kita menjadi rakan kepada kedua-dua pihak yang menjadi seteru ini, menjadi tersepit di tengah-tengah.

Ada juga kes yang saya lihat apabila dua orang sahabat menjadi seteru, terutamanya jika mereka dalam lingkaran kenalan yang sama – ia menyebabkan seluruh kumpulan itu juga berpecah dua. Kita menjadi bersalah bila hendak buat apa-apa gathering. Kalau jemput si A, tak boleh jemput si B. Kalau jemput si B, tak boleh jemput si A. Akhirnya rakan-rakan lain terpaksa mengambil sikap berpihak, tanpa disedari, tanpa sengaja.

Hal ini juga saya lihat dalam pengurusan organisasi. Punca masalah boleh jadi sebab salah faham sedikit sahaja. Barangkali kerana kelemahan kedua-dua pihak berkomunikasi dalam menyampaikan maksud masing-masing. Dek kerana itu, muncul dua kelompok dalam organisasi itu yang akhirnya membawa kepada perpecahan dan perpisahan. Akhirnya, organisasi itu juga yang rugi.

Melihat kepada semua  kes ini; saya tertanya sendiri – “Mengapa semua ini terjadi? Kenapa harus bersengketa dan tidak berdamai sahaja?  Tak penatkah asyik mahu mengelak dari bertemu dalam majlis dan berpura-pura tetapi tidak suka?”

Tiba-tiba, saya teringat kata-kata yang entah dari mana saya kutip “Don’t expect everybody to like you, because you don’t even like everybody.” Ada kebenaran juga kata-kata ini, namun saya melihat betapa ironi sungguh realitinya.

Rupanya, satu hakikat kehidupan bahawa bukan semua sahabat akan kekal menjadi sahabat. Manusia datang dan pergi. Persekitaran mereka tak sama dengan persekitaran kita. Nilai mereka mungkin tak sama dengan nilai kita. Cara pemikiran juga berbeza. Bukankah Allah SWT menjadikan kita semua manusia ini berbeza kerana sesungguhnya itulah tanda kekuasanNya.

Apa yang menjadi bezanya adalah bagaimana kita menguruskan perbezaan tersebut. Adakah dengan penuh kematangan atau bagai kebudak-budakan? Pada pendapat kecil saya, setiap manusia mempunyai kelemahan. Termasuk kita sendiri. Sekiranya kita ingin berkenalan/berkawan/bersahabat dengan seseorang – paling utama adalah kita harus bersedia untuk menerima dan bertoleransi dengan kelemahan orang itu.

Soalnya, bersediakah kita untuk menerima kelemahan orang lain?

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan