Subscribe

22 Oktober 2014

Singapura 2014 (3) : Taman Warisan Melayu

IMG_0171

Antara tujuan utama saya ke Singapura adalah untuk melihat sendiri komuniti Melayu yang hidup dalam majoriti bangsa lain. Maka, sudah tentu tempat yang paling sesuai untuk mempelajari dengan lebih lanjut tentang masyarakat Melayu Singapura adalah dengan mengunjungi Taman Warisan Melayu yang terletak di Kampung Gelam.

Tidak terlalu susah untuk mencari Taman Warisan Melayu ini. Kalau naik MRT, turun di stesen Bugis – dan jalan sedikit ke arah Masjid Sultan. Ia terletak betul-betul di belakang masjid tersebut. Kalau azan bergema, memang terdengar jelas.

Tiba di Taman Warisan Melayu, saya segera membeli tiket masuk. Seingat saya, harga untuk warga Singapura dan warga asing adalah berlainan. Lebih kurang dalam 4 dolar Singapura untuk warga asing seperti saya ini.

Ketika saya baru hendak melangkah masuk, saya telah disapa oleh seorang pakcik yang bertugas sebagai seorang pegawai keselamatan di situ. Beliau bertanyakan saya berasal dari mana, dan kami pun mula berbual. Beliau telah menyatakan bahawa asal usul nama Kampung Gelam adalah sempena Pokok Gelam yang juga telah ditanam di sekitar Taman Warisan Melayu ini.

IMG_0174Seperti kebiasaan budaya Melayu, para pengunjung harus membuka kasut apabila ingin masuk ke dalam ruang pameran. Di ruang pertama, kami telah diperkenalkan dengan sejarah bangunan ini yang dahulunya merupakan sebahagian daripada Istana Kampung Gelam.

Bangunan ini kemudiannya telah dibaikpulih dan dijadikan sebagai sebuah galeri pameran budaya Melayu Singapura dengan nama Taman Warisan Melayu yang dibuka pada tahun 2004. Yayasan Warisan Melayu adalah badan yang bertanggungjawab menguruskan tempat ini.

Kebetulan ketika saya baru masuk ke dewan pameran, saya melihat ada sekumpulan pelawat yang diketuai oleh seorang pemandu pelancong sedang juga memulakan lawatan mereka. Di dalam kumpulan tersebut, ada berbangsa Melayu, Cina dan beberapa pasangan berbangsa Eropah. Saya sangka mereka adalah kumpulan tour berbayar, jadi cuba untuk tidak menghampiri mereka.

Tapi, kemudian ada seorang makcik bertudung yang merupakan sebahagian daripada kumpulan berkenaan mula menghampiri saya dan menjemput saya untuk menyertai mereka. Kata makcik tersebut, kumpulan tersebut adalah pemandu pelancong yang dilantik oleh Taman Warisan Melayu dan sedang membuat latihan dan demonstrasi kepada pemandu pelancong yang baru.

Dengan gembiranya saya terima pelawaan mereka dan telah habiskan hampir sejam setengah juga mendengar penerangan daripada ketua pemandu pelancong, seorang aunty berbangsa Cina yang begitu berpengetahuan tentang sejarah orang Melayu di Singapura. Menurutnya, sebelum ini beliau telah menetap lama di Indonesia dan amat berminat dengan sejarah dan budaya orang di Nusantara.

IMG_0184

Secara ringkasnya, antara perkara baru yang saya belajar ada adalah :

  • Asal-usul orang Melayu di Singapura
  • Sejarah Kampung Gelam dan Kesultanan Singapura
  • Tokoh-tokoh Melayu Singapura
  • Sastera dan Budaya Melayu Singapura
  • Industri Filem dan Muzik Melayu zaman Jalan Ampas

2014-05-02 12.34.38

Selain daripada pameran utama yang tetap dan berbayar, Taman Warisan Melayu juga menyediakan ruang galeri percuma yang akan sentiasa berubah. Ketika kedatangan saya, galeri tersebut sedang membuat pameran yang bertemakan Warisan & Budaya Bawean di Singapura. Rupa-rupanya, ramai juga anak kelahiran Melayu Singapura berasal dari suku Bawean dan mereka telah membentuk sebuah sub-komuniti yang bernaung di bawah Persatuan Bawean Singapura.

Selesai menjengah ke galeri tersebut, saya terdengar bacaan Al-Quran sedang bergema dari Masjid Sultan di laman Taman Warisan  Melayu, tanda solat Jumaat bakal menyusul. Sempat saya habiskan sisa-sisa waktu dengan mengambil gambar-gambar selfie kenangan di laman Kampung Gelam.

Matahari kian terik, dan peluh semakin menjurai. Saya kemudian terus ke Masjid Sultan dan membasahkan tubuh dengan air sembahyang. Kelihatan ramai anak-anak remaja berpakaian seragam sekolah agama sedang memenuhi laman masjid.

Nantikan sambungan kisah di Masjid Sultan dalam entri seterusnya…

1 komentar:

Khir Khalid berkata...

Pengalaman menarik yg penuh dgn sejarah & ilmu budaya bangsa. T kasih atas perkongsian Azree.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan