Subscribe

04 Oktober 2014

Majlis Walimah Adinda di Johor Bahru (Bahagian 1/3)

1980450_10152312169387283_8514799321802202699_o

Ini adalah majlis perkahwinan pertama dalam keluarga kami. Makanya, sudah pasti sambutannya lebih meriah kerana ahli keluarga tak sabar hendak menerima penambahan pertama yang akan membuatkan famili ini lebih besar!

Adinda saya, Ameer yang bezanya setahun dengan saya telah bertemu jodoh dengan Maryam yang dikenali semasa mereka sama-sama menuntut di Manchester dulu. Setelah hampir setahun mereka bertunang, majlis pernikahan akhirnya diadakan di Johor Bahru serentak dengan majlis persandingan pada tanggal 27 September 2014.

Saya bertolak lebih awal pada hari Khamis berseorangan menaiki bas ke Johor Bahru kerana akan menyertai Sayembara Deklamasi Puisi Kemerdekaan peringkat negeri Johor yang kebetulan diadakan ketika itu. Haaa dalam sibuk-sibuk menguruskan majlis kahwin, sempat lagi saya pergi bertanding sajak, kan? Haha, saya akan ceritakan pengalaman menyertai sayembara itu dalam entri yang lain.

Keluarga saya pula tiba pada keesokan harinya secara berperingkat. Malangnya, kereta ayahanda dan bonda telah mengalami kerosakan di Ayer Keroh, Melaka. Aduhai,  bak kata ayahanda, inilah dugaan hendak menghantar rombongan anak pergi bernikah. Besar betul cabarannya!

Mujur dalam waktu yang sama, ramai lagi rombongan ahli keluarga sedang bergerak dari Kuala Lumpur. Bonda dan adik-adik saya tumpang kereta makcik yang juga kebetulan baru tiba di Ayer Keroh untuk terus ke Johor Bahru. Manakala, ada sepupu saya bantu bawa Ayahanda ke bengkel terdekat untuk membetulkan kereta itu.

Alhamdulillah, menjelang malam – semua ahli rombongan kami sudah berada di tempat penginapan iaitu Villa Warisan JA di Jalan Abdul Rahman Andak, Johor Bahru. Tempat penginapan yang berkonsepkan Bali ini kelihatan begitu cantik dengan ukiran kayu yang begitu teliti di seluruh rumah. Terdapat 8 bilik suite dan 2 buah bilik chalet. Namun, banyak penambahbaikan perlu mereka lakukan terutamanya pada aspek maintenance.

Rasa amat seronok kerana ini adalah pertama kali kami dapat menyatukan ahli keluarga dari sebelah ayahanda dan bonda dalam satu ‘mini family day’ sebegini. Terlihat dari gerak gaya mereka, bahawa mereka juga sangat teruja sekali untuk ikut serta rombongan kali ini.

Selepas maghrib, kami telah mengadakan sebuah majlis makan malam buffet. Pihak Villa Warisan JA telah menyediakan kemudahan buffet tersebut lengkap bersama peralatan PA Sistem. Tetapi sayang sungguh WiFi mereka tidak berfungsi pada hari itu, kalau tidak boleh akses YouTube dan berkaraoke!

Saya bertindak sebagai pemudahcara malam itu. Memberi ucapan alu-aluan dan terima kasih, disusuli oleh ucapan oleh Ayahanda dan seterusnya pengantin sendiri iaitu Ameer. Selepas itu, saya juga telah memberikan penerangan ringkas mengenai apa yang akan berlaku pada hari keesokannya supaya semua jelas tentang perjalanan aturcara majlis.

Kemuncaknya, adalah sambutan hari jadi dan upacara memotong kek 4 orang saudara saya yang kami sambut serentak. Ada 3 biji kek dan satu pulut kuning yang dipotong pada malam itu sambil diiringin nyanyian beramai-ramai lagu Allah Selamatkan Kamu!

Nantikan sambungan catatan selepas ini yang mana saya akan menulis mengenai Majlis Pernikahan dan Persandingan pada keesokan harinya. Smile

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan