Subscribe

14 Oktober 2014

Larkin : Kisah Sayembara, Ulat Teksi & Mee Rebus

Jadual peringkat negeri Sayembara Deklamasi Puisi Kemerdekaan tahun ini agak bertindih dengan majlis walimah adik saya. Selalunya, saya menyertai peringkat Selangor atau Kuala Lumpur. Pernah juga menyertai peringkat IPTA ketika menuntut di UIA dahulu.

Namun, disebabkan jadual yang tidak serasi, saya mula merisik-risik tarikh sayembara di negeri Johor. Dan rupanya rezeki saya bertanding adalah di Johor, kerana ia diadakan sehari sebelum majlis pernikahan adinda saya di Johor Bahru iaitu pada 26 September 2014!

Dek kerana mahu sertai sayembara, saya bertolak ke JB sehari lebih awal berbanding ahli keluarga yang lain dengan menaiki bas berseorangan. Sebenarnya, ini adalah kali pertama saya bergerak seorang ke JB – sebelum ini ke JB dengan keluarga dan saya memang tak tahu sangat jalan di JB.

Merujuk kepada Google Map, saya mendapati bahawa bas akan berhenti di Stesen Bas Larkin, yang terletak tidak jauh dari tempat saya menginap iaitu Hotel Seri Malaysia JB-Larkin, dan di dalam kawasan yang sama juga – terletaknya Dewan Bahasa & Pustakan Wilayah Selatan di Larkin Perdana.

Hendak dijadikan cerita, apabila saya sampai di Stesen Bas Larkin – saya sedikit blur dan confuse hendak ke mana. Saya sedia maklum bahawa di tempat begitu memang ada banyak ulat-ulat teksi. Entah macam mana, saya terpengaruh dengan salah seorang ulat teksi ini. Saya nyatakan bahawa saya hendak ke Hotel Seri Malaysia JB-Larkin.

Dia membawa saya untuk menaiki van. Sebelum saya naik van itu, saya sudah tanya dia awal-awal berapa kos semuanya ke Hotel Seri Malaysia. Dia menjawab RM30. Dalam hati saya sudah terdetik betapa mahal sungguh, tetapi barangkali kerana malas fikir, saya naik sahaja kerana tidak mahu panjang cerita.

Di dalam van, ada seorang lagi rakan pemandu tersebut duduk di belakang. Mereka berdua saya dengar berbual sesama sendiri dengan menggunakan loghat Kelantan. Saya mengesan bahawa mereka bukan orang tempatan Johor. Perjalanan ke Hotel Seri Malaysia mengambil masa dalam 10 minit. Entah jalan mana mereka ambil. Saya seperti percaya bahawa patut lah tambangnya RM30 sebab jarak yang tidaklah terlalu dekat berbanding Google Map.

Apabila saya jumpa dengan pakcik dan makcik saya pada sebelah malamnya, mereka telah membawa saya berjalan sekitar Larkin sambil mencari lokasi DBP Wilayah Selatan. Ketika itu, barulah saya perasan bahawa Stesen Bas Larkin dan Hotel Seri Malaysia tersangatlah dekat dan kalau jalan kaki pun tidak berpeluh!

Aduhai bayangkan betapa saya rasa bengong sungguh pada waktu itu. Jadi kesimpulannya, berhati-hatilah apabila berada di mana-mana stesen bas. Walaupun saya dah google map sebelum ini, tetapi pastikan jalan mana yang hendak dilalui. Mungkin dengan aplikasi Google Street View sekarang lebih memudahkan.

Seperkara yang menjadi kegemaran saya apabila di Johor Bahru pastinya makanannya yang menyelerakan! Lokasi wajib untuk dikunjungi pastilah Plaza Sentral kerana di situlah terletak Mee Rebus, Kacang Pool dan Soda Bandung kegemaran saya.

Menurut ayahanda saya, semasa bonda mengandungkan Ameer, bonda selalu mengidam makan Mee Rebus Johor. Setiap kali Ayahanda ada tugasan di Johor Bahru, pasti Ayahanda akan belikan Mee Rebus dan bawa di dalam kapal terbang untuk santapan bonda yang sedang mengidam. Tak sangka pula, anak yang dikandung itu akhirnya berkahwin dengan orang Johor Bahru dek kerana berkenankan Mee Rebus.

Nampaknya, lepas ini kami satu keluarga boleh pesan Mee Rebus dari adik saya pula lah ya? Smile