Subscribe

22 Ogos 2014

Mengenang MH17

image

Sambil menulis entri blog ini, saya sedang menonton keberangkatan tiba jenazah-jenazah MH17 di Kompleks Bunga Raya, KLIA.

Saya melihat satu demi satu keranda diturunkan dari perut pesawat Malaysia Airlines. Penuh  hormat, penuh takzim; mereka telah diberikan penghormatan negara dengan penglibatan penuh Angkatan Tentera Malaysia.

Ketika pintu van jenazah terakhir ditutup, maka bermulalah detik bertafakur serentak di seluruh Malaysia, menandakan tanda hormat dan solidariti rakyat Malaysia yang bersatu dalam kesedihan. Saya turut berdoa dan menyedekahkan Al-Fatihah buat mereka yang beragama Islam.

Secara peribadi, saya tidak mengenali semua mangsa-mangsa MH17, tetapi seperti rakyat Malaysia yang lain – kita semua terkesan dengan kejadian malang yang menimpa mereka. Sebuah perjalanan panjang yang mereka lalui – dari terhempasnya pesawat malang MH17 di Donetsk, Timur Ukraine – beberapa hari terhampar di tengah tanah lapang.

Kemudian dibawa ke Kiev, Ukraine, sebelum diterbangkan ke Armsterdam, Belanda untuk proses mengenalpasti. Dan akhirnya, pada hari ini – 22hb Ogos 2014 – mereka kembali ke Malaysia, destinasi yang sepatutnya mereka tuju.

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Tak dapat saya bayangkan perasaan kaum keluarga dan teman terdekat mangsa-mangsa terlibat. Sesungguhnya semua ini mengajar kita betapa rapuhnya kehidupan. Kematian boleh menjemput kita pada bila-bila masa  -  tatkala saat yang tidak terduga sekali pun.

Ini adalah isyarat. 
Isyarat untuk kembali bersatu.
Isyarat untuk kita semua agar jangan terleka.

Ya Allah, Ya Tuhanku, kau rahmatillah roh mangsa-mangsa MH17 terutamanya yang beragama Islam. Kau mudahkanlah perjalanan terakhir mereka dan berikanlah mereka kebahagiaan di dalam jannahmu. Sesungguhnya, hanya kaulah sebaik-baik perancang, dan kami percaya perancanganmu ini terselit seribu hikmah.

Moga sang durjana – petualang yang tidak berhati perut – sang dalang di sebalik tragedi malang ini tidak terlepas dari berdepan keadilan. Jangan dibiarkan mereka bebas lepas bernafas tanpa menerima hukuman atas perbuatan yang langsung tidak berperikemanusiaan ini.

Kepada Allah kita berserah.

Al-Fatihah.

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan