Subscribe

29 Oktober 2011

Deklamasi Puisi : Kashmir Black Day

imagePada tanggal 27 Oktober 2011, saya telah dijemput oleh teman saya saudari Nur Hafizah Ahmad Puzi yang mewakili Global Peace Malaysia untuk menyampaikan sebuah puisi berbahasa Melayu di Pesuruhjaya Tinggi Pakistan, Kuala Lumpur sempena Kashmir Black Day.

Asalnya, saya juga sedikit pelik apabila diminta untuk sampaikan puisi berbahasa Melayu di hadapan khalayak yang kebanyakannya bukan orang Malaysia. Namun, saya dimaklumkan oleh saudari Hafizah bahawa ia adalah permintaan daripada Pesuruhjaya Tinggi Pakistan sendiri.

Kashmir Black Day adalah sebuah hari untuk memperingati kemasukan tentera India ke dalam wilayah Kashmir. Sebelum ini, saya menyangka bahawa Kashmir hanyalah sebuah bandar sempadan di antara Pakistan dan India, tetapi apabila membuat kajian tentang isu ini untuk persediaan menulis puisi, baharulah saya tahu bahawa Kashmir sebetulnya adalah sebuah wilayah yang sangat besar dan menjadi rebutan India, Pakistan, dan China.

Bayangkan, hanya kerana Kashmir, India dan Pakistan telah berperang sebanyak 3 kali dan ratusan ribu nyawa manusia telah melayang hanya kerana pertikaian garis sempadan Kashmir. Tambah merumitkan keadaan apabila ia juga dibakar dengan sentimen keagamaan yang membuatkan bara api kemarahan sukar dipadam.

Untuk majlis ini, saya telah menulis sendiri puisi yang bertajuk “Doa Keamanan Buatmu Kashmir”  yang mengandungi perspektif saya tentang isu Kashmir dari kaca mata orang luar. Saya membayangkan Kashmir umpama seorang anak kecil yang mana kedua ibubapanya telah bercerai, dan Kashmir terperangkap dalam perebutan hak penjagaannya.

Pengisian program ini sebenarnya adalah ucapan daripada beberapa orang panel yang dijemput khas – dalam memberi penerangan mengenai isu ini secara lebih jelas. Selepas itu, acara disusuli dengan beberapa persembahan deklamasi, ucapan, nyanyian, dan sketsa pendek daripada beberapa orang anak muda – termasuklah saya yang mewakili suara anak muda Malaysia.

**Gambar di atas – Bersama Pesuruhjaya Tinggi Pakistan ke Malaysia – Mr Masood Khalid.

1 komentar:

Tetamu Istimewa berkata...

Salam ziarah Tuan Azree

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan