Subscribe

17 Jun 2011

Promosi Kerja Kahwin 2011

Berikan sirih bertemu urat,

Daun sehelai dimakan sahaja;

Berikan kasih sepanjang hayat,

Moga mahligai bawa ke syurga.

image

Anda mahu kahwin? Hendak membuat persiapan majlis perkahwinan dari yang sekecil-kecilnya sehingga yang sebesar-besar? Di Promosi Kerja Kahwin 2011 yang bertempat di Kompleks Kraf Kuala Lumpur Jalan Conlay, semuanya ada. Acara ini diadakan dari 26 Mei hingga 6 Jun 2011.

Tahun lepas saya ada juga singgah pertama kali ke sini, tetapi masa adalah kerana saya membaca sajak untuk siaran langsung Hujung Minggu Malaysia dari sana. Sambil itu, sempatlah juga saya menengok-nengok pameran perkahwinan yang ada.

Tahun ini, sambutannya ternyata jauh lebih meriah. Siap ada pertandingan pantun, seloka, fotongrafi, dan kompang. Hah, sudah pastilah saya turut serta dalam pertandingan berpantun, tetapi itu akan saya ceritakan dalam entri seterusnya.

Pada hari sebelum pertandingan, saya dan ahli kumpulan MANIRA – Ika dan Zack telah pergi ke Kompleks Kraf ini lebih awal. Konon-konon hendak buat research untuk pertandingan pantun pada keesokan harinya. Konon sahajalah, sambil menengok dan menjamu mata – boleh juga mengambil aura tempat pertandingan.

image

Masuk sahaja kawasan Kompleks Kraf ini, Ika dan Zack telah menjerit keterujaan – mereka tak sangka tempat ini begitu cantik sekali. Melihat kepada ukiran-ukiran kayu pada bangunan dan roh semangat di tempat ini – tiba-tiba mereka salahkan saya pula sebab tak maklumkan lebih awal akan ke sini. Jika tidak pasti mereka akan pakai cantik sedikit. Haha.

Nak buat macam mana, rancangan nak ke sini memang secara tak sengaja. Mulanya hendak berlatih pantun di kampus UIAM sahaja, tetapi selepas sarapan, saya rasa pasti membosankan kalau duduk terperuk saja di situ, jadi kereta pun saya dipandu menuju ke pusat bandar Kuala Lumpur.

Tempat pertama yang kami pergi adalah Laman Wau. Di situ, dipamerkan pelamin-pelamin masyarakat pelbagai kaum di Malaysia, seperti yang anda dapat lihat dalam gambar di atas. Malah, ada seorang model remaja lelaki yang tubuhnya agak gempal sedikit berada di sana memperagakan pakaian tradisi Sarawak yang bersedia untuk ditangkap gambarnya, terutama buat peserta pertandingan fotografi yang diadakan pada hari itu.

image

Melangkah lagi ke kawasan perkarangan kompleks, saya lihat ada diadakan demonstrasi merewang oleh makcik-makcik. Mereka sedang memasak sesuatu yang saya pun tak berapa ingat namanya, tapi khabarnya masakan dari Negeri Sembilan. Siap guna air kelapa muda pula itu. Pasti sedap. Waktu itu mereka baru mula hendak memasak, jadi belum siap lagi masakannya.

Inilah apa yang menarik tentang Promosi Kerja Kahwin ini, sebab ada pelbagai demonstrasi yang kita boleh lihat secara live. Ada demonstrasi masakan, perarakan perkahwinan, malah ada juga pertunjukan membuat kraftangan contohnya seperti ketupat, anyaman, dan juga kepala naga. Memang interaktif betul. Kalau nak turut sama mencuba pun boleh.

image

Setelah itu, saya teruskan lawatan dengan memasuk salah satu daripada khemah khas yang dibina untuk promosi ini. Ada tiga khemah yang didirikan, salah satunya adalah untuk pengusaha-pengusaha perancang perkahwinan.

Bila saya masuk sahaja, terlihat pelbagai jenis pelamin yang berbagai warna, bentuk, dan gaya menghiasi gerai-gerai mereka sehingga rambang mata melihatnya. Masing-masing tak mahu kalah mempamerkan pelamin yang cantik untuk menarik perhatian pengunjung.

Malah, ada juga yang buat food testing yang mana kita boleh merasa contoh hidangan yang mereka sediakan untuk jamuan walimah. Macam-macam pakej yang disediakan, pilih sahaja mana yang berkenan ikut selera dan kemampuan.

Penuh tangan saya memegang brosur yang diberikan oleh para petugas semasa melalui gerai-gerai mereka. Macamlah saya ini datang betul-betul sebab hendak berkahwin pula. Sudahlah datang dengan dia orang anak dara pula tu.

Zack dan Ika khusyuk juga menjenguk barang-barang kahwin yang berkenan. Tambahan Zack akan menguruskan perkahwinan kakaknya pada hujung tahun ini, jadi tepatlah pilihan kami ke mari. Sambil menyelam, minum air.

image

Hah ini apa yang saya cakap tadi pasal demonstrasi masakan. Ada disediakan jadual di sini, di mana chef-chef dari restoran terkemuka akan datang dan menunjukkan cara-cara memasak makanan perkahwinan dan setelah siap, para penonton boleh merasa makanan tersebut. Saya teringin juga nak rasa, tapi sebab saya tak jadi penonton, takkan tiba-tiba datang terus nak beratur mintak makanan, macam orang tak pernah makan. Haha.

image

Selain di khemah, ada juga jualan barangan kraf perkahwinan di bahagian bawah bangunan kompleks kraf ini. Macam-macam yang dijual daripada songket, batik, kek, rotan, kerongsang, dan banyak lagi. Pengusaha di sini datang dari seluruh negara. Memang berbaloi kalau datang sebab bila lagi semua barangan kraf seluruh negara dapat berkumpul begini, kan?

Saya ada belikan kek cawan untuk kami makan. Kebetulan harga murah sebab ada promosi. RM3 untuk 4 biji. Boleh sangatlah tu. Gambar tengah di atas itulah kek cawannya. Cuba lihat betapa seronoknya Ika dan Zack dapat makan. Tapi sejujurnya, tak berapa sedap sangat pun, saya tak habis makan. Apa nak dijangkakan, sesuai dengan harganya.

image

Puas pusing-pusing, kami teruskan dengan agenda utama kami iaitu berlatih pantun. Kafe di bangunan kraf itu menjadi pilihan. Walaupun sedikit bising, tetapi tempat duduknya lebih luas dan selesa kalau dibandingkan dari teratak-teratak di sekitar kompleks ini.

Lama juga kami luang masa di sini. Dalam lebih kurang 3 jam semata-mata untuk membetulkan pantun-pantun soalan kami. Tapi hasilnya, kami sangat puas hati. Sampai bawa kamus dewan yang gedabak itu di kompleks kraf, bersemangat betul kami. Namun, itulah kenangan terindah yang tidak dapat dijual beli.

Nantikan entri seterusnya yang akan terbit secara automatik pada hari Ahad ini untuk bingkisan kisah Pesta Pantun Sezaman!

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan