Subscribe

20 Jun 2011

Pesta Pantun Sezaman 2011

Dua srikandi duduknya santun,

Putera nan tunggal gagah berani,

Kami MANIRA tak sabar berpantun,

Sama meriahkan gelanggang seni!

Dah lama sangat saya tak turun berpantun. Rasa rindu dan gian itu saling tingkah bertingkah tiap kali melihat orang lain bermadah seloka di pentas pertarungan pesta pantun, tapi apa kan daya, setiap orang punya peranan masing-masing. Kalau semua orang berpantun, siapa pula hendak jadi pengurus pasukan dan pengarah program pula. Yang penting, semuanya atas semangat mencintai tradisi lisan Melayu yang paling asli itu.

Suatu pagi, Ika telah menghantar SMS kepada saya untuk membuka laman sesawang kraftangan Malaysia kerana dia terdengar di radio Klasik Nasional, ada pertandingan diadakan sempena Promosi Kerja Kahwin yang telah saya ceritakan sebelum ini.

Apa lagi, terus meluru saya ke hadapan komputer peribadi, dan ternyata memang ada pesta pantun diadakan. Saya dan Ika pernah bercerita dahulu, bahawa selepas kami keluar dari alam kampus, kami masih lagi nak teruskan minat dalam dunia berpantun, tetapi atas platform terbuka, bukan lagi mewakili universiti. Tentu khalayak di arena terbuka lebih mencabar kerana pesaingnya adalah otai-otai semuanya.

Kami terus menjemput Zack untuk sertai kami, sebab saya yakin Zack juga pasti begitu rindukan pentas pantun. Zack pernah mewakili sekolah menengahnya iaitu SMK Raja Mahadi untuk ke peringkat kebangsaan dalam bidang pantun. Tapi, setakat ini belum berpeluang lagi mewakili varsiti.

image

Pada awalnya, memang kami menghadapi masalah hendak berlatih kerana masing-masing berada agak jauh. Seorang di Petaling Jaya, seorang di Klang, dan seorang lagi di Bangi. Mujurlah semuanya memang menetap di negeri Selangor. Kalau ada yang nun jauh di negeri lain, apsti lagi susah hendak jumpa.

Jadi, kami hanya berlatih sendirian sahaja dahulu. Mujur ada Facebook dan SMS yang memudahkan latihan diadakan secara maya. Itu pun, pasti lebih seronok kalau dapat bertentang mata sebab berlatih pantun ini harus juga menjaga aspek persembahan.

Oh ya, nama yang telah kami pilih adalah MANIRA. Ia bermaksud aku/kita dalam bahasa Melayu klasik. Nama ini telah lama saya guna sejak zaman matrikulasi sehingalah ketika memasuki Pesta Pantun UIAM 2007 bersama dengan Ika.

Saya fikir, malas pula hendak fikir nama lain, jadi saya guna kembali sahaja nama itu. Lagipun, saya suka maknanya yang melambangkan semangat kekitaan dan berpasukan.

image

Beginilah persalinan kami. Busana hitam menjadi pilihan, lambang keunggulan. Pastinya, hitam bukanlah pilihan pertama, tetapi atas sebab kesulitan mencari baju sedondon yang muat dipakai, maka hitamlah pilihan terakhir, lantaran kebetulan Zack ada dua helai baju kurung warna hitam yang sesuai digunakan untuk dia dan Ika.

Saya pula mengenakan baju Melayu berwarna hitam. Baju Melayu hitam ini memang penyelamat kerana sesuai dipakai di apa-apa acara rasmi. Saya rasa semua orang Melayu harus ada sepersalinan Baju Melayu berwarna hitam. :)

image

Selain kami, ada dua buah pasukan lagi yang berasal dari UIAM. Memang benar-benar bak apa yang disebut orang, rombongan Cik Kiah. Daripada jumlah keseluruhan 10 pasukan bertanding, 3 daripadanya adalah pasukan UIAM.

MANIRA, ANDEKA, dan ALANG TENGAH – Begitulah nama kami. Memang seronok, kerana dapat berkumpul antara kami adik-beradik. Ada pemantun lama, ada juga pemantun baru. Saya kira, antara rahsia kejayaan pasukan pantun UIAM menjadi pasukan pantun IPTA yang agak konsisten adalah kerana kami sentiasa ada pelapis yang meneruskan kesinambungan perjuangan kami, meski bernaung di bawah universiti yang menggunakan Bahasa Inggeris sepenuhnya sebagai bahasa perantara.

Selain gerombolan kami, 7 lagi baki pasukan  datang dari pelbagai latar belakang. Ada pasukan dari IPT, cikgu-cikgu sekolah, makcik-makcik, malah ada juga sebuah pasukan yang mewakili para penggerai di promosi perkahwinan ini.

Kami dibahagikan kepada 4 buah kumpulan, yang mana setiap kumpulan akan ada dua atau tiga pasukan. Dari segi format, agak pelik sedikit, sebab meskipun dikatakan format liga digunakan, tapi sebetulnya, ia adalah perlawanan kalah-mati. Kalau kalah, akan terus keluar dan terkandas.

Tapi saya faham, pertandingan ini bukanlah diadakan secara besar-besaran. Sekadar menyerikan sahaja promosi pertandingan ini. Sudahlah yuran penyertaan percuma, jadi kami akur dengan syarat yang telah ditetapkan lebih awal.

image

Kumpulan MANIRA telah diundi dalam Kumpulan 1, manakala sangat dukacita pula untuk pasukan adik beradik ANDEKA dan ALANG TENGAH kerana mereka ditakdirkan untuk berlawan sesama sendiri pada pusingan awal. Kami cuba juga berunding dengan penganjur untuk menukar giliran, tetapi apa kan daya, kami terpaksa akur juga kerana cabutan undi telah pun dibuat.

Pasukan adik beradik ini telah bertemu pada giliran pertandingan yang ke-3. Kelainan Pesta Pantun ini adalah setiap perlawanan hanya akan ada satu pusingan sahaja. Ini bermaksud, kita hanya ada peluang sekali membeli dan sekali menjual dan peluang itu harus digunakan sehabis baik untuk menunjukkan kebolehan pemantun. Kalau kalah, akan terus terkeluar.

Perlawanan antara ANDEKA dan ALANG TENGAH berlangsung dengan cukup sengit. Keduanya punya kekuatan yang tersendiri. Namun adat pertandingan, pasti ada pemenang dan yang kalah. ANDEKA telah berjaya melangkah ke peringkat seterusnya.

Kemudian, tibalah giliran kami pula, pasukan MANIRA untuk beraksi. Mari kita lihat gambar-gambarnya terlebih dahulu :

image

Pasukan yang perlu kami hadapi, bukanlah pasukan yang calang-calang. Mereka adalah SENANDUNG WARISAN, para pemantun yang memang sudah otai dalam pesta pantun dari Institut Perguruan Bahasa Melayu (IPBM) Lembah Pantai. Terdahulu, mereka telah menang dalam saringan pusingan pertama menentang sebuah lagi pasukan dalam kumpulan kami.

Bagi kami pula yang belum lagi ‘panas berpantun’, segala itu kami tidak hiraukan, supaya dapat beri persaingan yang sengit. Melalui pengalaman saya, kita boleh berlatih sebanyak mungkin, tetapi bila sudah naik ke pentas, kesilapan kecil sahaja boleh membuatkan persiapan lama bagai sia-sia. Yang penting, harus konfiden dan selawat banyak-banyak agar diberikan ketenangan jiwa.

Tema umum untuk pertandingan ini adalah Kraf & Perkahwinan. Tema ini sahaja yang diulang-ulang sepanjang pertandingan, jadi sepanjang minggu saya banyak juga buat research tentang aspek-aspek kraf yang ada di dalam sebuah majlis perkahwinan.

Sebagai hasilnya, saya lebih menghargai kraftangan Malaysia, dan dapat memahami fungsinya, seperti contoh betapa simboliknya sirih junjung dalam budaya Melayu.

image

Seperti dijangka, pasukan SENANDUNG WARISAN memang memberikan saingan yang cukup hebat kepada kami. Saya digandingkan dengan pemantun pertama mereka, Tuan Hafizullah Tuan Yunos. Seingat saya, soalan beliau adalah berkenaan raja sehari yang membasuh kuali dan pinggan mangkuk pada hari perkahwinan.

Jawapan saya begini :

Bunga kenanga dalam jambangan,
Menjadi hantaran yang paling ulung;
Ahli keluarga tak cukup tangan,
Walau pengantin, tetap kutolong.

Hah, pantun ini memang jawapan asli saya waktu pertandingan, tak ada ubah-ubah. Ika dan Zack juga menjawab dengan sungguh bagus sekali. Saya sendiri terkejut kerana kami menjawab di bawah masa 1 minit, kerana semasa latihan, kami ada sedikit masalah menjawab dalam durasi masa yang diberikan iaitu 80 saat. Maklumlah, sebelum itu masing-masing agak berkarat.

Meskipun kami tewas, tapi saya sangat berpuas hati sebab dapat buat yang terbaik. Memang kalau ikutkan hati, tak puas kerana berlatih punya bersungguh-sungguh, tapi cuma dapat mempamerkan kemahiran hanya dalam satu perlawanan, tetapi saya redha kerana pasti ada hikmahnya.

Bagi saya, kemenangan itu soal kedua. Yang penting, kemahiran berpantun itu dapat diasah daripada terus tumpul dan malap begitu sahaja. Kalau kita menang pun, tapi semangat dan roh dalam apa yang kita buat itu tiddak kita hayati, maka tentulah ia sekadar kemenangan material semata-mata.

Keputusannya : SENANDUNG WARISAN akhirnya muncul sebagai juara keseluruhan, diikuti pasukan PINANG MUDA di tempat kedua, dan SERINDIT BIRU di tempat ketiga. Pasukan ANDEKA pula berjaya mendapat tempat ke-empat.

Terima kasih kepada pihak Perbadanan Kraftangan Malaysia dan Radio Klasik Nasional yang telah menganjurkan acara ini. Moga ia dapat diteruskan ke tahun hadapan, dan pastinya, kami akan turut serta lagi!

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan