Subscribe

24 Jun 2011

Geneva : Trem Ke Jet D’Eau

Entri Sebelumnya : Mengembara Di Switzerland, Menginap di Perancis

Sampai sahaja di tempat penginapan, kami putuskan untuk berehat sahaja terlebih dahulu, sambil melepaskan lelah sepanjang perjalanan dari Paris. Hentian Geneva kali ini lebih kepada perjalanan light and easy, kerana di Paris dan London sebelumnya, jadual kami agak ketat ke sana dan ke mari.

Hari esoknya baru kami mulakan pengembaraan menziarahi pusat bandar Geneva.

image 
Seperti yang saya katakan sebelum ini, saya ada ternampak kedai makan yang ada tanda Halal di seberang jalan dari tempat penginapan kami. Di situlah tempat kami membeli makanan sepanjang berada di Geneva ini.

Macam biasalah, kebab, kebab, kebab. Kalau makanan halal, mesti adalah kebab yang dijual. Rasanya not bad, sedap juga kebab yang dijual. Bukan sahaja sebab tak ada pilihan lain, tapi memang sedap pun.

Ada dua buah kedai makanan halal di sepanjang deretan kedai ini. Salah satunya, memang ketara unsur Arab-Islamiknya. Ingatkan tak ramai orang Islam di sini, tetapi ada juga saya lihat mereka berlegar-legar di restoran ini.

Di hujung deretan kedai ini ada juga pasaraya yang menjual makanan halal. Alhamdulillah, mudah bagi kami  kerana kebetulan dekat. Saya tak dapat bayangkan kalau apartment kami berada di tengah bandar Geneva yang saya hampir pasti sukar untuk temui makanan halal.

image

Setelah kenyang perut, masa untuk memulakan pengembaraan. Pengangkutan pilihan adalah dengan menaiki trem yang hentiannya ada di depan apartment, betul-betul sebelum sempadan Perancis. (Dalam bahasa Melayu, ejaan tram adalam TREM)

Hentian Moillesulaz itu akan menunggu trem yang bakal mengelilingi seluruh kota Geneva. Pembelian tiket adalah melalui mesin dispenser yang disediakan di situ. Awalnya, agak terkontang-kanting juga hendak memahami kaedah pembayarannya, tetapi selepas beberapa ketika, dapat juga beli tiket.

Kalau saya tak silap, bayarannya adalah 3 Euro untuk satu perjalanan. Jika kita terlebih bayar, mesin ini tidak akan memberikan baki. Tetapi, anda boleh menuntut bakinya dari hentian utama trem di pusat bandar.

image

Saya masih ingat lagi ketika di dalam trem ini, ada seorang Mat Salleh tiba-tiba bertanyakan sesuatu kepada Ameer. Waktu itu kedudukan Ameer membelakangi saya. Lelaki Mat Salleh itu bertanyakan sama ada Ameer boleh berbahasa Inggeris, kerana mahu bertanyakan sesuatu. Agaknya tanya pasal nak tahu tempat agaknya.

Ameer katakan dia tak tahu, kerana berasal dari Malaysia. Kemudian, Mat Salleh tu terus buka mulut cakap Bahasa Melayu Indonesia dengan Ameer. Saya yang membelakangi mereka dan mula rasa teruja, sebab bukan senang dapat peluang bertemu dengan orang Eropah yang boleh berbahasa Melayu di tempat mereka. Sayangnya, kedudukan saya ketika itu tidak memungkinkan untuk saya beralih.

Katanya, beliau boleh berbahasa Melayu kerana isterinya adalah orang Indonesia, dan mereka menetap di Kaherah, Mesir. Dari raut wajahnya, saya dapat mengagak kemungkinan beliau adalah seorang mualaf yang sudah lama masuk Islam. Baju kemeja bercorak Indonesia yang dipakainya membuat saya mengagak mungkin beliau seorang orang agama, ditambah dengan maklumat yang beliau tinggal di Kaherah itu.

image

Bercerita tentang Geneva, bandar ini kecil sahaja. Rata-rata manusia yang saya lihat, ramainya adalah golongan pertengahan umur ke atas, terutamanya mereka yang berusia emas. Ini tergambar dengan corak perjalanan bandar ini yang agak perlahan dan releks. Semua orang begitu tenang sekali, tidak ada hiruk-pikuk yang biasa kita temui di bandar-bandar besar (meski Geneva ini sebenarnya boleh dikategorikan bandar besar, tapi populasinya tidaklah begitu ramai.)

Geneva pernah dinobatkan sebagai antara bandar yang termahal di dunia, tetapi ia diseimbangkan dengan statistik bahawa bandar ini antara yang punya kualiti hidup yang paling baik. Saya tak dapat nak ulas sangat mengenai kos kehidupan di sini, kerana tidak begitu membeli-belah, tetapi melihat kepada papan tanda harga barang cenderamata yang dijual di jalanan di sini, saya boleh faham mengapa.

Oh ya, di Geneva ini, kita boleh menggunakan kedua-dua matawang Euro dan Swiss Francs, bergantung kepada peniaga. Di papan tanda harga, biasanya mereka akan paparkan harga dalam kedua-dua matawang.

image

Lambang utama yang mewakili Geneva sudah pastinya air pancut Geneva – atau nama rasminya dalam Bahasa Perancis (yang saya pun tak tahu nak sebut) – Jet d’Eau. Ini adalah antara air pancut yang terbesar di dunia, dan telah menjadi sebahagian daripada mercu tanda Geneva.

Ia berada betul-betul di atas tasik Geneva, yang mengalir ke Sungai Rhone. Air pancut ini jelas kelihatan di sepanjang tebing tasik, dan juga melalui penerbangan udara dari atas angkasa. Bagaimana pun, saya ke sini bukan untuk melihat air pancut yang tidak punya apa-apa corak dan irama pancutan ini.

Sebaliknya, tujuan utama adalah untuk ke Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Geneva ini. Entri berkenaan telah pun saya tulis dan terbitkan dahulu. Sebelum kita sambung cerita di bandar Geneva, silakan baca entri Kunjungan Ke Pejabat PPB di Geneva.

Sambung cerita Ahad ini!

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan