Subscribe

26 Jun 2011

Geneva : Antara Dua Negara

image

Kami tak lama di Geneva. Sekadar menginap dua malam sahaja, sebelum meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya. Yang penting, agenda untuk menziarahi Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di sini sudah selesai. Selain itu, tempat ini hanya dijadikan tempat persinggahan untuk berehat.

Gambar di atas diambil semasa kami sudah daftar keluar dari apartment. Disebabkan penerbangan kami ke Rome hanya akan berlepas pada lewat petang, maka kami ada banyak masa untuk ronda-ronda dahulu sebelum menuju ke lapangan terbang Geneva.

Anda nampak garisan di tengah-tengah jalan itu? Saya rasa tentu itulah garisan yang memisahkan kedua buah negara Eropah ini. Di belakang saya itu adalah pos pemeriksaan yang dipanggil Doune De Moillesulaz. Kawalan keselamatan antara sempadan ini tidak begitu ketat. Kita boleh sahaja melintasinya tanpa sebarang pemeriksaan, mungkin kerana ada treaty antara Switzerland dan Perancis. Malah, sepanjang saya berada di sini, tidak ada pun pengawal yang menjaga sempadan.

image

Di tepi jalan itu, ada sebuah parit yang saya percaya adalah sebuah sungai yang menjadi petanda sempadan. Sudah menjadi kelaziman di mana pun, sungai sering sahaja dijadikan sebagai sempadan semulajadi yang memudahkan kita untuk tahu di mana letaknya perpisahan antara dua tempat.

Segera kawasan Moillesulaz itu kami tinggalkan dengan menaiki trem, untuk menuju ke tengah bandar, untuk berjalan-jalan sebentar sebelum meninggalkan kota antarabangsa ini. Bayangkanlah kami membawa bagasi yang bagak-bagak ini keliling kota. Mujur sahaja ada roda yang memudahkan kami menariknya ke mana sahaja.

image

Satu perkara yang saya perasan di Geneva, pemandu kereta tersangat-sangat berhemah. Setiap kali saya mahu melintas jalan di laluan melintas bertanda kuning, pasti mereka akan memperlahankan kereta mereka untuk memberi peluang kepada para pejalan kaki untuk melintas, meski pun lampu belum bernyala merah.

Saya kira perkara ini haruslah dijadikan contoh kepada kita semua, sebab di Malaysia, kalau kita nampak orang mahu melintas, tentu lagi lajulah kita mahu menekan minyak kenderaan supaya kereta kita dapat mendahului, meskipun lampu isyarat sudah berwarna kuning. Satu peringatan untuk saya sendiri, pasti!

image

Negara Switzerland sangat terkenal dengan teknologi pembuatan jam. Ingat lagi jenama jam tangan antarabangsa Swatch? Geneva tidak kurang menerima tempiasnya. Mungkin terpercik daripada amalan masyarakatnya yang mengutamakan ketepatan masa, mungkin!

Salah satu tarikan Geneva adalah flower clock, iaitu sebuah jam besar yang dibina daripada bunga-bungaan di sebuah taman yang letaknya di Quai du General-Guisan. Bagaimana pun, kami tak berkesempatan untuk ke sana, kerana dengan bagasi yang begini, tidak memungkinkan kami untuk berjalan-jalan ke tempat yang jauh.

Tapi, kami ada terjumpa replikanya di tengah bandar Geneva. Replika pun replika-lah. Cuba agak pukul berapa yang tertera pada jam itu?

image

Alang-alang di Geneva, Ayahanda ambil peluang untuk meninjau-ninjau hargar jam tangan berjenama mewah di sini. Mana tahu kalau lebih murah dari Malaysia, pasti berbaloi kalau dibeli di sini, sebab tak tahulah bila akan kembali lagi.

Maka, kami mengikut Ayahanda untuk ke salah satu kedai jam tangan mewah di sini. Sudah pasti jam tangan Rolex menjadi pilihan. Tetapi melalui tinjauan harga yang dibuat, Ayahanda katakan harganya masih juga mahal dan seperti juga di Malaysia. Ingatkan kalau dijual di negara pembuat, pasti lebih murah. Namun, nampaknya tidak begitu. Mungkin kerana mahu mengekalkan prestij pembuatannya.

]image

Tak mahu berlama-lamaan lagi di bandar Geneva tanpa berbuat apa, kami putuskan untuk terus sahaja ke lapangan terbang agar ada masa kami berehat di situ. Lagi pun, kalau sampai awal pasti lebih bagus kerana takut kami ada masalah pula hendak mencari jalan ke sana.

Kami bertanya kepada para penduduk tempatan yang begitu ramah di sini. Mereka mengatakan kalau hendak ke lapangan terbang, tidak boleh dengan trem. Harus menggunakan salah satu pengangkutan bas dan menunggu di tempat sekian-sekian. Bas yang dikatakan itu ada petanda TPG.

Nantikan esok, catatan di sekitar lapangan terbang Geneva, sebelum kami berlepas ke destinasi seterusnya melalui jalan udara.

Selamat berhujung minggu!

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan