Subscribe

09 Januari 2011

Sayembara Deklamasi Puisi Kemerdekaan 2010 – Peringkat Akhir

**Entri tertangguh 3 bulan. Apa yang ditulis adalah berdasarkan catatan semasa acara berlangsung.

image

Datanglah apa sahaja halangan dan kekangan. Meski sayembara ini hampir-hampir sahaja tidak berlangsung tahun ini, semangat dan azam para deklamator dan penulis tanah air dalam memperjuangkan seni untuk kelangsungan semangat kemerdekaan di kalangan masyarakat tak pernah luntur.

Nah, inilah buktinya. Meski tidak gah seperti tahun-tahun sebelum ini, tetapi tidak mengapa. Yang penting adalah semangat untuk melihat seni deklamasi puisi terus dimartabatkan di atas peta seni dan budaya kebangsaan.

image

Tanggal 2 Oktober 2010 telah menyaksikan pertandingan akhir Sayembara Deklamasi Puisi Kemerdekaan 2010 di Dewan Bankuet, Menara Dewan Bahasa & Pustaka, Kuala Lumpur.  Ia diadakan serentak dengan majlis pelancaran Perayaan 40 Tahun GAPENA (10 Oktober 2010 – 31 Oktober 2011), dan Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan 2010. Dengan tema Perpaduan, Pencapaian dan Transformasi – majlis diadakan penuh sederhana, tetapi bermakna.

image

Majlis dimulakan dengan persembahan puisi oleh 3 orang bekas juara kebangsaan iaitu : Tuan Ahmad Shukri Abdullah, Puan Amaruszati Noor Rahim, dan (Saya lupa namanya. Kepada siapa yang tahu, mohon beritahu. Nanti saya betulkan.) dengan puisi yang bertajuk “Bara Kemerdekaan”. Bayangkanlah, apabila 3 orang bekas juara bersatu, pasti bergegar dewan bankuet dibuatnya.

Kami diberitahu bahawa semasa sesi saringan, terdapat lebih kurang 48 orang telah turut serta. Ia telah diadakan di 2 tempat iaitu Rumah Pena & Rumah Gapena.

Lima orang hakim telah dipertanggungjawabkan untuk mengadili sayembara peringkat akhir ini iaitu Tuan Hamzah Hamdani (Pengerusi), Tuan Marzuki Ali, Dr Haji Ahmad Razali Yusuf, (sekali lagi, kepada siapa yang tahu, maklumkan saya ya!) dan Tuan Ahmad Shukri Abdullah. Rata-ratanya adalah orang lama dalam arena sastera tanah air.

Saya telah mencatat ulasan bagi setiap peserta dari sudut pandang sendiri. Tetapi, biarlah saya simpan dahulu. Nanti kalau ada masa, saya akan tambah di sini. Buat masa ini, ayuh kita saksikan gerak gaya para peserta kita.

image

Nor Liza Pamuji – Tun Perak (Gunawan Mahmood)

image

Norhisyam Razali – Di Halaman Kembang Sepatu Ini, Selamanya Sejahteralah Warga (Sazalee Yaakub)

image

Siti Nur Zafran Zainal Abidin – Pidato Umum Di Dataran Merdeka (Nassury Ibrahim)

image

Mohd Alizan Mat Rasat -  Salam Tekad Warga Merdeka (Chue Ee Liang)

image

Azamin Itam – Wasiat Rimba Merdeka (Hassan Jaidin)

image

Haryani Harun – Tok Janggut (Rahimidin Zahari)

image

Mohammad Shahrin Haron – Kitalah Tuan (Hashim Yaakub)

image

Mohamad Tarmizi Kassim – Jamung Merdeka (Razali Yusoff)

image

Wee Win Nie – Istana Kemerdekaan (Raihani Mohd Saaid)

image

Fairuzan Haji Abdul Majid -  Maruah Perjuangan (A. Rahim Abdullah)

image

Yusuf Ramji – Ke Ruang Katarsis (Zaen Kasturi)

image

Mohd Ismail Adnan – Menebus Nilam Maruah (Zainal Abidin Suhaili)

Semua peserta akhir diberi masa selama seminggu untuk menghafal sajak baru yang ditugaskan kepada mereka. Koleksi sajak kebanyakannya adalah gabungan sajak-sajak terbaik dari antologi-antologi sayembara sebelum ini. Secara keseluruhannya, persembahan pada peringkat akhir ini memang bagus, cuma mungkin ia akan lebih mantap lagi jika lebih masa diperuntukkan.

image

Keputusan :

  1. Mohamad Tarmizi Kassim
  2. Yusuf Ramji
  3. Wee Win Nie

Dan akhirnya, bertakhtalah juara baru sayembara deklamasi puisi tahun ini. Tahniah diucapkan kepada yang menang, dan teruskan berusaha kepada yang tewas. Apa pun, tidak ada pihak yang kalah sebenarnya. Kalianlah yang telah menang sebagai satu kumpulan yang padu dan mantap. Inilah bukti – seni pengucapan puisi masih teguh diminati di Malaysia dan akan terus subur di arena seni dan budaya!

6 komentar:

Liza berkata...

i'm impress for young man like you have so much passion in this kind of activities, well done!

Azree Ariffin berkata...

Kak Liza; Thank you very much. Your comments in this blog has given me the motivation to keep on going. :)

Azree Ariffin berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Syamputra Razali berkata...

sangat mengimbau kenangan

Adie De' Make Up Artist berkata...

tahun 2013 x de lagi ke petandingan.. kalau ada saya mahu sertai.. ini no saya 0172346546

shamyheart berkata...

Puan Haryani terbaik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan