Subscribe

17 Januari 2011

Harrods – Syurga Membeli Belah London

image

Harrods! Siapa yang tak pernah dengar gedung membeli-belah yang terkenal seantero dunia ini? Memang tak sah kalau pergi London tidak singgah ke sini. Dengan hampir 330 bahagian yang berbeza, anda boleh mendapati hampir apa sahaja yang anda mahukan. Daripada pakaian kepada makanan, peralatan elektrik kepada kelengkapan rumah, kecantikan kepada kesihatan, dan juga perkhidmatan pengurusan acara!

Sudah pasti, harga di sini memanglah mampu membuatkan mata kita terbeliak, tetapi pengalaman menengok-nengok ke dalamnya yang tak harus dilepaskan. Dengan suasana yang eksklusif lagi mewah, bolehlah kita berangan-angan sekejap dan membawa fikiran kita terawang-awang sambil menjamu mata.

image

Sayangnya, melangkah sahaja ke Harrods, kita akan diberitahu oleh pengawal di situ untuk tidak mengambil gambar. Kalau tidak pasti sahaja kamera kita akan dirampas oleh mereka. Khuatir dengan kemungkinan itu, jadi memang sedikit sangat gambar yang saya ambil di sana. Itu pun secara curi-curi sahaja.

Lihatlah lif Harrods. Gayanya sahaja sudah nampak klasik, kan? Dengan pintunya yang bercermin dan rekaan yang unik, rasanya bagai kembali ke zaman silam. Sangat Inggeris.

Apa yang saya ingat, bila melangkah saja masuk, aduhai betapa semerbak sekali haruman di tempat ini. Lebih-lebih lagi ketika saya melalui bahagian minyak wangi, rasa macam saya dikelilingi oleh mak datin – mak datin yang punya bau wanginya sekilometer jarak pun sudah boleh hidu!

image

Sambil jalan-jalan, terlihat patung Encik Al-Fayed ini dipamerkan. Beliau adalah pemilik pusat membeli-belah ini sebelum ia dijual kepada syarikat Qatar Holdings. Kebetulan saya memang datang ke UK naik Qatar Airways pun. Nampaknya memang dah takdir Harrods untuk jadi milik orang Arab. Boleh tahan juga ya saudagar-saudagar Arab ini.

Oh, kata orang, kalau pergi Harrods, mesti pergi ke tandasnya. Entahlah apa yang istimewa sangat. Mungkin kerana hiasan dalamannya yang mewah bagaikan tanda di hotel. Dengar kata, ada tandas di Harrods yang ada sediakan minyak wangi – minyak wangi mahal dan diletakkan begitu sahaja untuk para pengguna. Tapi, tandas yang saya masuk ini tak ada pun.

Marilah kita dengan tidak senonohnya lihat tandas Harrods jom.

image

image

Jadi, apa pendapat? Bolehlah tahan eksklusifnya. Tapi, saya rasa ada lagi tandas yang lebih mewah. Ini mungkin tandas yang biasa sahaja. Takkanlah pula saya hendak menjelajah satu Harrods pula ya untuk menengok tandas. Sekadar memberi gambaran sahaja. Haha, memanglah kerja yang kurang senonoh. :)

Saya ke sini tidak bertujuan pun untuk membeli apa-apa. Tetapi, rasa rugi pula kalau tidak membeli buah tangan. Jadi, apabila ke ruang cenderahati, telah melakukan sedikit shopping. Ayahanda telah beli beg berlabel Harrods untuk Bonda dan Adinda. Saya pula, beli sebuah toileteries bag yang memang saya sungguh berkenan kerana sudah lama cari, tetapi tidak jumpa-jumpa. Kebetulan, ia dijual dengan harga diskaun – 5 pound. Saya masih simpan lagi tanda harganya dan tidak tanggal-tanggal. Nanti kalau rajin, saya tampal gambarnya di sini ya.

image

Dah puas jalan-jalan di Harrods. Ke mana pula kita selepas ini? :)

Wassalam!

2 komentar:

Liza berkata...

this is our 2013 plans...Insyallah to bring the kids to London....

man yusoef berkata...

wah bestnye!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan