Subscribe

19 Januari 2011

Buckingham Palace

image

Persinggahan seterusnya, Istana Buckingham – kediaman rasmi keluarga diraja Britain. Antara lokasi yang wajib dikunjungi di London. Empayar British yang dahulunya pernah menjajah hampir satu pertiga dunia telah mencipta satu legasi yang menakjubkan untuk dipelajari. Di sinilah tempat bersemayamnya Ratu Elizabeth II, sang ratu pewaris takhta sejak zaman berzaman. Kalau ditelusuti susur galur keturunannya, sudah mencapai ribuan tahun.

Saya pernah menulis sebuah ulasan tentang filem “The Other Boleyn Girl” yang mengisahkan mengenai Raja Henry yang telah menjatuhkan hukuman mati kepada permaisurinya sendiri. Anakandanya adalah Elizabeth yang pertama.

image

Apa yang menarik di sini adalah upacara pertukaran pengawal istana yang diadakan beberapa kali sehari. Upacara tersebut dinamakan Changing of The Guard. Bayangkanlah para pengawal ini mampu untuk berdiri dalam keadaan tegap dan siap sedia selama berjam-jam lamanya tanpa boleh duduk atau bergerak. Kalaulah kita, bolehkah melakukan aksi yang sedemikian? Dahulu saya pernah terbaca bahawa Regimen Askar Melayu Diraja juga pernah berkawal di sini dalam sebuah program pertukaran.

image

Lihat tiang bendera di atas itu? Kalau bendera ada dinaikkan, itu bermaksud bahawa Ratu/Raja sedang berada di kediamannya di dalam Istana. Kebetulan, semasa saya berada di sana, bendera memang sedang dinaikkan. Tapi, tidak dapatlah saya bertemu dan menghadap dengan Ratu pula. Untuk lebih maklumat mengenai Istana Buckingham ini, bolehlah terus ke laman ini.

Sekian.

2 komentar:

♥♥♥♥ dilaBanGi ♥♥♥♥ berkata...

Jauh perjalanan luas pengalaman bro
Nice view..
Owwh I miss LONDON!

Azree Ariffin berkata...

dila, terima kasih sudi beri komen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan