Subscribe

12 September 2010

Bermaaf-Maafan Di Pagi Raya

image

Bagi saya, keindahan sebenar dalam kita menyambut kemeriahan Hari Raya Aidilfitri adalah kerana adanya adat dan budaya bermaaf-maafan setiap kali hari mulia ini menjelma. Benarlah, seperti mana yang dikatakan dengan Aidilfitri itu sendiri yang bermaksud perayaan kita kembali kepada fitrah.

Kita kembali kepada fitrah, setelah menyucikan diri selama sebulan dengan berpuasa sepanjang Ramadan, yang menjadi madrasah terbaik untuk melatih diri menghadapi cabaran dan dugaan duniawi.

Memang, kita diajar untuk bermaafan pada setiap masa, bukan sahaja pada Hari Raya sahaja. Namun, kehadiran syawal setiap tahun, umpama sebuah peringatan untuk menjernihkan hati nurani kita, sebagai lambang kemenangan menempuh Ramadan dengan kesabaran.

Tidak kisahlah, meriah atau tidak. Baju baru, baju lama ataupun beza pangkat dan darjat. Hari Raya harus disambut dengan penuh kesyukuran, kerana itulah sebenar-benarnya mercu kejayaan kita di hari kemenangan.

Tahun ini, perayaan Aidilfitri saya seperti biasa sahaja. Rutin seperti kebiasaan. Maklumlah, beraya di kota, gayanya lain berbanding beraya di desa. Anda boleh baca entri “Pengalaman Beraya di Kota” yang saya tulis tahun lepas untuk mendapatkan gambarannya. Sama saja seperti tahun-tahun lepas, jadi tak perlu rasanya saya ulang.

Biru menjadi pilihan kami sekeluarga tahun ini. Kami buat baju raya setiap dua tahun, kerana adik-adik saya pun tidak selalu pakai Baju Melayu. Kecuali saya, yang harus beli setiap tahun kerana memang saya perlu memakainya untuk kegiatan-kegiatan saya.

Oh, lepas ini saya akan cerita pengalaman saya ke Jalan TAR pada malam raya. Satu pengalamann yang membuatkan saya mengantuk sepanjang hari raya pertama!

Wassalam!

1 komentar:

Liza berkata...

selamat hari raya azree, maaf zahir batin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan