Subscribe

04 Julai 2010

Stadium Old Trafford, Manchester

IMG_3475

Saya kini sudah kembali ke bumi Manchester. Setelah dua minggu menjelajah ke London, Paris, Geneva, Rome, dan Edinburgh, sekarang sampai juga ke destinasi terakhir.

Waktu saya sampai Manchester dahulu, tak sempat hendak berjalan ke sekeliling bandar Manchester kerana hanya ada tempoh sehari sebelum terus bergerak ke London. Jadi, kami putuskan untuk luangkan masa di Manchester pada hari-hari terakhir sebelum penerbangan balik ke Malaysia.

Kalau dah di Manchester, mana sah kalau tak berkunjung ke Stadium Old Trafford kan? Stadium yang menjadi tempat naungan kelab gergasi Manchester United ini sempat juga saya kunjungi. Malah, stadium itu letaknya sangat dekat dengan hotel kami yang letaknya di Old Trafford.

IMG_3483

Saya pernah tulis di sini bahawa saya bukan seorang peminat bola sepak. Tapi, meskipun demikian, saya pun tahu sangat rugi kalau tak ke stadium Old Trafford. Tambahan, membawa pesan daripada seorang teman yang meminta saya kirim salam kepada Sir Alex Ferguson. Haha. Macamlah akan ketemu beliau, kan?

IMG_3507

Waktu kami ke sana, tidak ada perlawanan diadakan. Maklumlah, sekarang pun masih dalam musim Piala Dunia. Jadi, stadium Old Trafford agak lengang. Tak pastilah keadaannya semasa ada perlawanan bagaimana. Tentu riuh rendah tempatnya.

Di sini sebenarnya ada lawatan berbayar yang membolehkan pelawat memasuki stadium tersebut., tetapi kami tidak ikut lawatan itu. Sebaliknya, kami menyusuri Munich Tunnel, iaitu satu tempat di stadium tersebut yang didedikasikan kepada tragedi kematian pemain-pemain Manchester United dalam kejadian pesawat terhempas di Munich, Jerman lama dulu.

IMG_3503

Selepas itu, kami pergi ke megastore di stadium tersebut yang menjual barang-barang cenderamata Manchester United. Hajat di hati hendak juga beli sesuatu sebagai kenang-kenangan, tetapi harga yang terlalu mahal membuatkan niat saya terbatal.

Tambahan, barangan di situ banyak yang made in China, made in Cambodia, dan made in Indonesia. Kalau beli di Malaysia, tentu jauh lebih murah rasanya. :)

IMG_3488

Begitulah kisah saya di Stadium Old Trafford. Sekadar lawatan pendek sahaja di sini. Stadium ini dekat sangat dengan hotel yang saya sedang duduk sekarang. Dari tingkap bilik boleh nampak dah stadium itu. Jadi, sepanjang di sini memang selalu ulang alik melihat stadium Old Trafford.

Selepas ini pula, saya akan sambung pengkisahan perjalanan saya. Perlu habiskan saki baki penjelajahan ini dengan beli-belah saat akhir!

2 komentar:

Liza berkata...

such a woderful journey. i'm sure you enjoyed every minute of it

Lyn Yusoff berkata...

bestnyer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan