Subscribe

16 April 2010

Saya Tak Pandai Melukis

Seperti tajuk yang tertera, biarlah saya mengaku awal-awal, sebelum kena kritik dengan pelukis-pelukis handalan kita di luar sana. Saya memanglah tak ada bakat melukis. Betull. Saya rasa tangan ni dah kaku dah nak menari-nari memainkan berus dan warna.

Tapi, jangan risau. Walau pun saya tak pandai melukis, saya boleh menulis. Jadi, saya tulislah blog ini untuk meluahkan segala isi hati yang saya rasa.

Malam semalam, entah apa angin badai yang datang, saya sedang menyelongkar laci-laci di bilik untuk mencari sesuatu. Tiba-tiba ternampaklah Poster Color kepunyaan adik bongsu saya yang berada dalam Tingkatan 2. Masih baru lagi, macam tak pernah digunakan. Maka, tiba-tiba saya pun pi lah gatal tangan mencuba nak melukis.

15042010506

Dah lama sungguh tak melukis. Sajalah nak mengekspresikan perasaan. Konon-konon anak seni lah katakann. Dalam melukis-lukis tu, melayanlah perasaan.

 15042010507

Jadi, saya siapkanlah apa yang patut. Mula-mula nak cari art block, tapi tak ada dalam rumah ni. Jadi saya pun guna kertas A4 sebagai pengganti, walaupun saya tahu, kertas A4 lebih nipis dan tak berapa sesuai untuk lukisan air. Tapi saya belasah saja.

15042010508

Saya tak tahu nak lukis apa mula-mula. Jadi, saya pun basahkan dulu kertas tu dengan air. Teknik wet on wet lah kononnya. Hahah. Ingat lagi rupanya saya. Maklumlah, dulu pernah berangan nak ambil Pendidikan Seni SPM. Tapi, berangan sajalah. Tak jadi pun ambil. Sekali lagi, sebab saya tak pandai melukis.

15042010509

Fikir punya fikir, saya lukislah pokok. Ambil sedikit warna coklat, dan lukislah batang pokok tu. Siap dengan akar, dahan, dan ranting-ranting. Tak tahulah apa saya merepek ni. Batang pokok dah rupa macam hantu dah. Tak apalah. Layankan saja. Jadi, saya pun lukis-lukislah apa yang patut.

15042010510 

Sampai jadilah lukisan yang ntah-apa-apa-ntah ni. Hahah. Mula-mula ingat nak top-up sana sini. Tapi, bila dah siap, tiba-tiba perasaan malas nak sambung mula menjelma. Tambahan pula sakit melukis sambil menunduk. Sebab lukisan ini saya letak di atas lantai. Jadi kenalah tundukkan badan sepanjang melukis.

15042010511

Inilah lukisan yang dah siap. Please keep in mind, ni hasil kerja orang yang dah lebih 8 tahun tak melukis – sejak ambil Pendidikan Seni PMR. Layankan saja. Cuba cadangkan nama yang sesuai untuk lukisan ni. Saya nak letak nama – Hantu-Hantu Hutan. haha.

Sekian.

3 komentar:

Lyn Yusoff berkata...

cantik jer lukisan tu..
kata tak reti melukis.. motifffff..
klu kak lyn yer lah.. mmg bukan tgn seni.. hahhaa

ainunL muaiyanah berkata...

Part ini saya memang setuju dengan kata-kata Kak lyn...

tak pandai lukis kamu kata?

huh!

:)

Liza berkata...

pandai gak melukis, kalau k liza mmg fail, lukis org lidi pun belum tentu lepas

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan