Subscribe

12 Mac 2010

Ujian 2 EPS 1

Saya baru lepas ujian EPS. Saya ambil kertas tu lewat seminggu selepas ujian sebenar patutnya minggu lepas, disebabkan kurang sihat. Jadi, Dr Norliah telah beri peluang kepada kami 3 orang yang tak masuk test minggu lepas untuk buat hari ini. Topik pun dia tambah satu : Shahadah, Yamin, Qarinah & Expert Opinion.

Subjek-subjek Undang-Undang Islam ni memerlukan banyak hafalan. Bermacam-macam benda nak kena hafal, terutamanya authority yang melibatkan Al-Quran, Hadith, Al-Majallah, Mazhab, statute, dan kes-kes berkaitan. Tambahan pula kalau-kalau melibatkan ayat Al-Quran, kena hafal ayat tu betul-betul, kalau tak takut tersalah. Biasanya saya memilih untuk menghafal terjemahannya dalam bahasa Inggeris kerana takut-takut tersalah tulis dalam bahasa Arab.

Saya dengar, kalau di UiTM, untuk subjek Islamic Law sebegini, mereka dibenarkan membawa naskhah al-Quran untuk dijadikan rujukan semasa peperiksaan. Wah alangkah bahagianya. Saya tak nafikanlah bahawa penting untuk menghafal ayat Al-Quran, cuma kadang-kadang saya terlalu risaukan hafalan authority, sampai sedikit mengabaikan aspek pemahaman yang sepatutnya lebih penting.

Mudah-mudahan diterangkan hati ini....

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan