Subscribe

28 Januari 2010

Emel Hotmail Diceroboh

Assalamualaikum.

Perhatian kepada semua kenalan, jika anda ada menerima sebuah emel daripada azrie87@hotmail.com yang menyatakan bahawa saya telah dirompak di Kota London dan meminta sejumlah duit daripada anda, sila abaikan emel berkenaan. Berikut adalah petikan emel tersebut :

Hello,

How are you today?, I am in a hurry writing this mail to you, I had an urgent trip to London UK to visit a new research institute for an urgent program and unfortunately for me all my money was stolen at the hotel where I lodged. I am so confused right now, I don't know what to do or where to go. I didn't bring my phones here and the hotel telephone lines were disconnected during the robbery incident. So I have access to only emails. Please you to lend me £950 as early as possible so I can finish my mission here and return home. As soon as I get home I would refund it immediately. Please I need you to get back to me so I can let you know how to send the money to me.

I'm looking forward to hearing from you.


Thank you so much.
Azree Ariffin.
Saya mula mendapat tahu mengenai pencerobohan ini apabila Encik K telah menelefon saya mengatakan bahawa emel saya telah di-hacked. Beliau mencadangkan kepada saya untuk menutup akaun emel tersebut atau pun menukar kata laluannya. Saya sedang berada di luar ketika itu.

Sampai sahaja di rumah, apabila saya membuka akaun facebook, saya mendapat aduan serupa daripada Kak Salina Ibrahim yang telah memberi salinan emel berkenaan. Hati saya semakin berdebar-debar. Segera saya membuka laman sesawang hotmail untuk login dan menukar kata laluan. Malangnya, tindakan saya telah agak terlewat ketika itu.

Si penceroboh itu telah menukar kata laluan saya dan menyebabkan saya tidak boleh membuka akaun emel hotmail tersebut. Waktu itu saya semakin risau dan sedih. Risau kerana kebanyakan akaun saya di Internet punya tautan dengan emel berkenaan. Sedih kerana begitu banyak dokumen penting di dalam peti masuk emel itu, termasuklah karya-karya saya - yang saya masukkan ke situ sebagai dokumen sandaran.

Atas nasihat Encik K, saya telah melaporkan perkara ini kepada pihak pengurusan MSN untuk mendapatkan semula akaun saya. Akaun tersebut telah saya gunakan hampir 10 tahun, bermula sejak zaman sekolah rendah lagi. Tentu anda dapat bayangkan betapa banyak kenangan di dalamnya.

Alhamdullillah, tak sampai 24 jam laporan tersebut dibuat, saya telah menerima pesanan di emel gmail bahawa pihak MSN telah maklum akan apa yang berlaku, dan mereka membantu saya menukar kata laluan emel berkenaan. Maka, dapatlah saya menggunakan emel hotmail itu.

Pengajarannya di sini, sentiasalah berhati-hati dengan sebarang maklumat peribadi anda di internet. Antara sebab akaun saya diceroboh, mungkin kerana penggunaan kata laluan yang sama untuk semua benda. Ini memudahkan orang lain untuk menceroboh privasi kita. Selalu-selalulah kemaskini kata laluan anda. Penggunaan kata laluan yang panjang juga membantu daripada ia diagak oleh orang lain.

Maaf kepada mereka-mereka yang telah menerima emel tersebut. Sila abaikan.

Wassalam.

0 komentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tapak Iklan